Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av erdem
Såg ett tips på tips & trix avdelningen att man kunde ta bort bältesljudet genom att ta bort sensorn..

Jag har testat en annan metod. Andra kanske vet denna metod men tänkte ändå meddela alla som inte vet :)

I själva mätarhuset finns en högtalare på själva kretskortet.. Den kan man löda bort och då ska det fungera.. Då lyser bara lampan på backspegeln och i mätaren.. Hellre det än ljudet..

Jag har testat på min bil som är en 06..

Jag är inte säker men tror att blinkersljudet försvinner på kretskort som är tidigare än 05..
av Fred
Hur blir det med varningsljudet om man får ett allvarligt motorfel när man använder denna metod?

Mvh
/Fred
Användarvisningsbild
av greeeken
Det ljudet försvinner.
Man kan ju hårddra detta med ljudet. Förr hade vinga såna varningsljud.

Erdem är det inte så att på tidigare bilar så sitter den högtalaren inne i summer med blinkers? Eller har jag fel nu?
Användarvisningsbild
av Mr_Biddlesmooth
Jag har lyckats köpa en V70 där den förra ägaren modifierade bältesljudet inne på volvo, så nu blinkar och piper det bara 3 gånger sen är det helt tyst och det blinkar inte heller. Tror det kostade runt 500kr. Jag hade nog aldrig gjort det själv men det är ganska behagligt när man bara kör småsträckor och skiter i bältet.
av erdem
greeeken skrev:Det ljudet försvinner.
Man kan ju hårddra detta med ljudet. Förr hade vinga såna varningsljud.

Erdem är det inte så att på tidigare bilar så sitter den högtalaren inne i summer med blinkers? Eller har jag fel nu?

Det stämmer!
av erdem
Mr_Biddlesmooth skrev:Jag har lyckats köpa en V70 där den förra ägaren modifierade bältesljudet inne på volvo, så nu blinkar och piper det bara 3 gånger sen är det helt tyst och det blinkar inte heller. Tror det kostade runt 500kr. Jag hade nog aldrig gjort det själv men det är ganska behagligt när man bara kör småsträckor och skiter i bältet.

Jag skulle aldrig lägga ner 500kr för att få bort ljudet..
Jag kör alltid med bälte ändå.. Men som sagt så är det jobbigt med ljud på småsträckor när man inte har behov av bältet. Kostar ingenting att löda bort högtalaren så det är hur skönt som helst :D
av erdem
Fred skrev:Hur blir det med varningsljudet om man får ett allvarligt motorfel när man använder denna metod?

Mvh
/Fred
Varningsljudet försvinner.

Enligt mig är det omöjligt att missa den röda triangeln som lyser ifall det skulle vara något motorfel eller liknande..
Behöver inget ljud för varning..
av Fred
Personligen gillar jag att hitta lösningar som inte innebär för stor inskränkning på bilens system. Därför gillar jag den metod som Tunlid kom upp med, som jag sen gjorde en guide med foton till. Med den är bilens system intakt men "problemet" är avhjälpt! Dessutom är det mycket enkelt att utföra, samt att det är lika enkelt att återställa! :D Bra dock med en annan metod så får alla göra som de själva tycker är bäst! :D

Mvh
/Fred
Användarvisningsbild
av CarMan
Mr_Biddlesmooth skrev:Jag har lyckats köpa en V70 där den förra ägaren modifierade bältesljudet inne på volvo, så nu blinkar och piper det bara 3 gånger sen är det helt tyst och det blinkar inte heller. Tror det kostade runt 500kr. Jag hade nog aldrig gjort det själv men det är ganska behagligt när man bara kör småsträckor och skiter i bältet.
det tråkiga är ju att det istället låter när nyckeln är i o dörren öpen, samt att jag tror att du altid får ett ljud ibörjan, även om du har bältet på?
Användarvisningsbild
av Mr_Biddlesmooth
CarMan skrev:
det tråkiga är ju att det istället låter när nyckeln är i o dörren öpen, samt att jag tror att du altid får ett ljud ibörjan, även om du har bältet på?
Jasså det är inte så med alla v70, det visste jag faktiskt inte. Så nu med facit i hand hade jag utan tvekan låtit bli att modifiera bältesljudet, för det här med nycklen har verkligen retat gallfebern på mig.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Johan! Verkar lovande. Är det i samband med[…]

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]

Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]