Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Några ordentliga vintrar har det väl inte varit i Norrköping de senaste åren (har föräldrarna där) Min far har kört dubbfritt de senaste 6 åren och har inte vid något tillfälle fastnat eller på annat sätt råkat illa ut. Då kör han ändå 3000 mil per i år Östergötland.
Här nere i sydvästra Skåne är det inte många dagar om året som man skulle ha nytta av dubbar, så jag kör alltid dubbfritt. Lade f.ö. på nya Gislaved Nordfrost 3 idag. Får se om det var ett bra val. Vad är det som skiljer Nordfrost 3 och Nordfrost 5?
Själv kör jag alltid dubbat eftersom det ofta är isbeläggning under vintern härnere i Örebro. Ja, södra Sverige överhuvudtaget, som det ser ut numera.
Då är dubbdäck det som biter!
Visst blir det lite bullrigare i kupe´n men det är ju sekundärt, tycker jag.
Har inhandlat nya o färska Hakka 5 på Däckteam (Centrala Gummi) för 1450:- stycket. 195/65/15. Till BMW:n alltså. De hade kampanj på däcket så det var ganska billigt för att vara Hakka 5 i den dimensionen.

I AMS test så är Hakka 5 bäst. Tyvärr så hade TV inte med Hakka 5 (dubbade) i sitt test. Men enligt gummisnubben på firman så är Hakka 5 det bästa däcket; åtminstone för min bakhjulsdrivna BMW. Men jag antar att det även gäller andra bilar..! Ny teknik slår ju alltid tungt hos mig ;-). Hakka 5 har ny sajpning (däckmönster?) och en ny typ av dubb som ska sitta längre och tåla påfrestningarna bättre och det låter ju bra i mina öron!
Men visst finns det konkurrenter som Michelin/Continental (Gislaved) som gör väl så bra däck! Kumho har visst någon modell som är bra med.

M V H
---> Matzen10
Infide skrev:Jag har 4 sprojalns Hakkapelitta 4 15" liggandes hemma och väntar på halka. Kör hellre med dubbat på torr asfalt än friktionsdäck vid underkylt alla gånger.
Jag åker på dubbfritt, men uppskattar om ni andra fortsätter åka med dubbat. När det är riktigt med ishalka är det bra att ni med tvåhjulsdrift har dubbdäck så att ni kanske kommer fram och inte proppar igen vägarna utan istället hjälper till att riva upp isen åt mig när jag kommer där med mina dubbfria däck och fyrhjulsdrift. Kom också ihåg att ni har längre bromssträcka med era dubbdäck på torr asfalt jämfört med dubbfria däck så ta det lite försiktigt när det inte är ishalka. Tack. :wink:
krippa skrev:
Infide skrev:Jag har 4 sprojalns Hakkapelitta 4 15" liggandes hemma och väntar på halka. Kör hellre med dubbat på torr asfalt än friktionsdäck vid underkylt alla gånger.
Jag åker på dubbfritt, men uppskattar om ni andra fortsätter åka med dubbat. När det är riktigt med ishalka är det bra att ni med tvåhjulsdrift har dubbdäck så att ni kanske kommer fram och inte proppar igen vägarna utan istället hjälper till att riva upp isen åt mig när jag kommer där med mina dubbfria däck och fyrhjulsdrift. Kom också ihåg att ni har längre bromssträcka med era dubbdäck på torr asfalt jämfört med dubbfria däck så ta det lite försiktigt när det inte är ishalka. Tack. :wink:
Inga problem, så länge du kör i samma hastighet som oss andra och håller avstånd eftersom din fyrkravs inte förkortar bromsträckan. Tack. :wink:
Kör dubbat (Gislaved Nordfrost 5) och skulle aldrig komma på tanken att köra dubbfritt.

Min sambo var med om en olycka 1999 pga dubbfria däck dessa var då bäst i test.
40 km/h på 50 väg, kurva, ingen snö men däremot is på vägen den tvärställde sig och kanade in i en stolpe och knäckte mittbalken på bilen som den fick skrotas endast mindre personskador (tack o lov).

Det är isen som är farligast på vägen och den finns också i södra Sverige, visst kallkylera att ni inte råkar ut för något men den dagen ni åker på en dold isfläck o kör åt skogen då skulle det ha varit bra med dubbdäck. Dessa risker skall man alltid kallkylera med speciellt efter frosten slagit till.

För mig kan jag jämnställa att köra utan dubbdäck på vintern det är som att köra i mörker utan ljus.

Varje vinter kan vi norrlänningar läsa om i pressen vilket snökaos som drabbat södra Sverige och vad har kommit högst 10 cm! oj då, med sådana förhållanden skulle vi ha snökaos varje dag i norrland då det snöar. Största problemet lär väl att sörlänningar har svårt att anpassa sig till rådade trafikförhållande som snöfall innebär och man kör väl som på sommaren.
Skulle majoriteten av sörlänningar köra på dubbade vinterdäck skulle inte problemen varit så stora.

Och skulle trafikförhållanden vara extrema, åk kommunalt den dagen eller statligt.

Sedan att vi bor (geografiska läget) i närheten av ishavet så blir alla förvånade att det kommer snö på hösten o vintern, visst är det konstigt (lol).

Contital VikingContact 5 med dubb eller Hakka med dubb skulle jag ha köpt.
Varför skulle dubbdäck hjälpa i snö tänker du? Just ditt is-resonemang håller jag med om med inte snö exemplet, där hjälper inga dubb.

Sedan kan man ju alltid diskutera varför man ska dubbdäck en hel vinter när det är is några dagar. Jag går inte med flytväst på hela hösten bara för att jag fiskar kräftor någon gång i augusti.

(Har dock Nokia dubbdäck på bilen ändå. De ingick när jag köpte den)
Jamu01:

Du har tyvärr enligt min mening fallit offer för en gammal myt om att några centimeter snö vållar kaos i södra Sverige. Problemet är inte att det faller lite snö, utan att det när det är som värst samtidigt blåser kraftigt i vårt öppna landskap, vilket gör att vägarna fyger igen och ibland kan det skapas meterhöga vallar tvärs över vägarna. Norrlänningar som flyttat ner till Skåne medger ofta att de hade fel uppfattning om de "vinterovana" skåningarna.

Det är som tur är inte så ofta som vi har sådant extremt väder, men när det väl kommer så hjälper varken dubbat eller odubbat. Folk kör helt enkelt fast i drivorna, som bildas fortare än vad plogbilarna hinner få undan.

Det måste vara enklare när det konstant är flera minusgrader och när snön faller rakt uppifrån och blir stillaliggande.

Har själv kört rätt mycket bil i Norrland, framför allt mellan Luleå och Arvidsjaur, och tycker att det vinterväglaget är enklare att hantera än vårt här nere, där ofta temperaturen pendlar mellan plus och minus på några timmar vilket skapar slask, underkylt, torr vägbana om vartannat.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 15
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare