Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej allihoppa!

Nu är det snart dags för vinter igen, och nya däck ska köpas. Jag har en S40 2,0D R-design med serapis fälgar.
Hur som helst så har jag ingen aning om jag ska skaffa dubbade eller inte :(.

Jag bor i Norrköping och det brukar vara rätt så dålig vinter här (förra vintern). Nästan bara slask väder ifall det änns snöar, Jag åker på morgonen 3mil till jobbet och 3mil hem vid 4-tiden, sen så jobbar jag även helger och brukar sluta sent vid ca 04:00 tiden.

Min tanke var ju att när man kör tidigt morgon eller sent natt så brukar slask väder bli väldigt isigt?, ska jag skaffa dubbat ? eller är dom nya odubbade så pass bra att man slipper dubbat?

min erfarenhet av dubbat är dåligt, dom slits skitsnabbt och hälften är borta efter en vinter.

Det jag hälst skulle vilja gemföra är faktist Nokian Hakkapelitta R odubbat vs Contital VikingContact 5 pdubbat (stavningsfel?) vilken skulle ni ha köppt?
Jag kör odubbat, har gjort det sedan -98 med en 745(utan vikt i bagaget). Nu har jag en V50 med nya odubbade Bridgestone Blizzak.
Här(Sundsvall) är vintern både slaskig, snöig, isig och bara blöt om vart annat. Kan inte säga att det har känts som något problem med 745:an, utan det har gått bra. Nu har jag ABS, borde bli ännu bättre.

Att köra dubbfritt innebär så klart ett lite lugnare körsätt, är det is så funkar det om man tar det lugnt när man ska bromsa. Men det gäller ju även om du har dubbdäck.

På 745:an hade jag 185 i däckbredd, sista året 195. Nu har jag 215, vilket ska bli intressant. En flopp, eller flip, det visar sig. Dubbfria däck är ju friktionsdäck, ju mer friktion desto mer grepp. Vet att många säger att vinterdäck ska vara smala, så vi får se.

Men, det är något du måste känna själv. :D
Dubbdäck har hästlängder bättre grepp på is.
sen så är dom inte bättre på snö, dom är inte bättre på asfalt. & framförallt så är dom bara bra på is, när det finns dubb i däcken!
så du ska altså byta när dubben är slut o mönstret inte är slut.

själv kör jag på dubbfritt o har så gjort i många år. när det är halt kör jag saktare.
Ja det beror ju på hur din livstil ser ut hur mycket och framförallt vart du åker.

Jag kör dubbat och har gjort det sedan jag köpte min första bil men främst för att jag är väldigt road av dom alpina anläggningarna både i sverige och i vårat grannland norge och åker så mycket jag bara orkar och hinner under vintrarna och väglaget uppåt landet och även i norge är allt annat än isfria och fina.

Förutsättningarna är olika för oss alla men en sak jag aldrig tummar på är säkerheten för min familj och då jag vet att tanten ofta tar bilen så vill jag att det ska vara så säkert som möjligt i alla väglag och då är nya dubbdäck varje vinter ett självklart val även jag själv kör ca 3000mil varje vinter och skulle aldrig kunna tänka mig något annat än frächa dubbade däck.

Men jag kan förstå er som bor neråt landet där det knappt är någon vinter längre och ni inte ger er iväg på resor norröver som kör dubbfritt hade jag varit i den situationen så hade även jag tänkt över valet av däck.

M.v.h mojja
Fast i söder där det inte brukar vara så nycket snö är det ju oftare man får farlig blixthalka med ett tunnt islager över hela asfalten som inte syns. Detta tror jag är mycket farligare än om man ser att hela vägen är täckt av snö och därmed vet att det är halt.
Körde Gislaved nordfrost 5 förra året och det var nog de bästa vinterdäcken jag har kört på hittills, tysta och inga överaskningar trots bakhjulsdriven bil. :lol:
Väntar förövrigt på en ny uppsättning Nordfrost 5 pga klåfingrigt folk. :-(O)
Senast redigerad av 1 Fluffen, redigerad totalt 0 gånger.
Jag vill endast ha dubbat på mina bilar, har testat olika friktionsdäck också men inget slår dubbat, inte här uppe.
Tror dock jag skulle köra på dubbat även om jag bodde söderut då det bara är dubb som fungerar på ishalka.

Sen förstår jag inte hur man kör om man lyckas få bort hälften av alla dubbar? Kan köra flera år utan att max några dubbar försvunnit? Om dom far bort brukar det endera bero på att man inte kör in däcken (alltså kör för hårt redan från start) eller att man ändrar rotationsrikting på däcken.
Efter att ha läst de tre största svenska biltidningarnas testar av vinterdäck konstateras tvetydigheter och ibland rena motsägelser.

Ska sko en nyinköpt bil i B-segmentet (framhjulsdriven, ESP) med vinterdäck och överväger Nokians budgetalternativ, Nordman+. Dubbat däck som får bra betyg i Vi Bilägare men sämre i Teknikens Värld. Kan det tyda på ojämn kvalitet? Har någon här egna erfarenheter?
Har bara kört dubbat och kommer med all säkerhet att fortsätta med det. Senaste året har jag haft NF5 och aldrig haft bättre vinterdäck. Tillsammans med Volvos säkerhetssystem så är det så nära idiotsäkert man kan komma med en bil på vinterväglag.

Jag har sneglat lite åt friktionsdäck som har sina fördelar och som många har pratat mycket gott om, men uppe i norra delarna av sverige och med en tung högerfot så har jag inte vågat ta steget fullt ut ännu.

Vilket däck du ska välja måste du själv överväga utifrån däckens olika egenskaper och vad du vill ha, hur du kör, hur väglaget ser ut hos dig, etc. etc. Kom ihåg att utan dubbdäck i trafiken så är friktionsdäcken som tvålar under bilen.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 15

Du mer än antyder att det inte skulle finna[…]

Jag har besökt tre olika anläggningar so[…]

Hej alla "out there" Låsproblem p&[…]

AC problem V70 2016 D3

Lite märkligt att reläet inte drar samt […]