Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

En tanke kom upp i mitt huvud...för många år sedan köpte jag en utombordsmotor som militären använt. Den var givetvis armégrön men jag upptäckte att originalfärgen fanns där under och var i väldigt bra skick. Jag testade då att lägga på färgborttagare, Internationals "Bums", och det visade sig att den gröna färgen löstes upp väldigt snabbt medan originalfärgen inte påverkades på den korta tid det tog för den gröna färgen att lösas upp. Därför var det faktiskt ganska lätt att får tillbaka motorn till original. Dock var det knepigt att komma åt i alla skrymslen och vrår som en utombordare har.

Du kan ju testa någon färgborttagare på ett ställe där det inte syns så mycket. Var försiktig och iakttag nogrant vad som sker med de två skikten, kanske är den färg du vill ta bort mycket känsligare än bilens originallack! :D

Mvh
/Fred
Enklast är om du får bort allt skit.
Färgborttagning/varmluftspistol + skrapa eller helt enkelt blästra hela bilen, men det kan vara lite jobbigt att plocka bort och maskera verenda pinal. :)
Att slipa och sandpappra en hel bil skulle jag aldrig ens i mina vildaste drömmar testa på. Tar en hel evighet och oändligt många sandpapper... Kanske du kan slipa ner de värsta penseldragen och sen bara måla över med den färg du vill ha, om du använder samma typ av färg, men bra lär det aldrig bli.
Tomas88 skrev:Det stämmer som du skriver. Biltema har slutat med postorder.

Biltema...har försökt hitta dem. Läste på sajten att det skulle finnas en butik i Borlänge. Drog dit...den var inte ens färdigbyggd. Kollade vidare...nästa var Gävle...polarn åkte förbi, in i stan, men hör och häpna..inte heller den var färdigbyggd!

Nästan omöjligt att hitta en butik, och på nätet finns de inte alls...vad hände med utvecklingen? Nåja...nu ska jag göra ett tredje försök, denna gång Valltentuna. Får se om den är färdigbyggd :-)

Mycket omak man gör sig för att få tag på denna polermaskin som åsyftats i andra inlägg. It better be good ;-)
Barkbiten skrev:
Tomas88 skrev:Det stämmer som du skriver. Biltema har slutat med postorder.

Biltema...har försökt hitta dem. Läste på sajten att det skulle finnas en butik i Borlänge. Drog dit...den var inte ens färdigbyggd. Kollade vidare...nästa var Gävle...polarn åkte förbi, in i stan, men hör och häpna..inte heller den var färdigbyggd!

Nästan omöjligt att hitta en butik, och på nätet finns de inte alls...vad hände med utvecklingen? Nåja...nu ska jag göra ett tredje försök, denna gång Valltentuna. Får se om den är färdigbyggd :-)

Mycket omak man gör sig för att få tag på denna polermaskin som åsyftats i andra inlägg. It better be good ;-)
Borlänge öppnar 2008-10-30 :)

Tillägg: Clas Ohlson har ju även dom en polermaskin: http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=38881558
Barkbiten skrev:Nåja...nu ska jag göra ett tredje försök, denna gång Valltentuna. Får se om den är färdigbyggd :-)
Om du menar Vallentuna norr om Stockholm så har det nog inte ens börjat byggas! Jag tror inte ens att det affärsområdet har fått bygglov. I närheten av Stockholm finns tre Biltema. Alla tre ligger söder om Söder av någon outgrundlig anledning: Haninge, Värmdö och Botkyrka.

Så åk inte till Vallentuna och leta...du kommer inte ens hitta området! :D

Mvh
/Fred

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]

V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]

sen kan man ju tolka media som om att affäre[…]