Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas L
Arese skrev: En 520d Touring med Advantage och Comfort kostar netto med vårt ramavtal 331 kkr, total rabatt 22% (gratis Touring och Advantage, 12% på bilen).
Det är en väldigt bra rabatt! Men jag har svårt att tro att en vanlig Svensson eller ett Svenskt småföretag kan få den rabatten. Men vi ska försöka! Vad får ni ge får en 525XD (edit: såg att du hann svara på den frågan!) och 320XD?
Arese skrev: En V70 D5 med Summum kostar med vårt ramavtal 320 kkr, total rabatt 10%.
Den rabatten får man nästan utan att fråga! :) Men tyvärr inte så mycket mer, någon procent till eller något tillbehör kanske.
Arese skrev: Som någon nämnt finns ju ingen jämförbar motor mot D5 om man vill ha 5-serie och fyrkrafs så därför blir ju den jämförelsen svårare att motivera ekonomiskt. Med mitt ramavtal och utrustningsspecen ovan blir nettoprisskillnaden 49 kkr mellan en D5 Awd och en 525xd. Mycket pengar visst, men så kan vi nog vara överens om att BMW:n också är en trevligare bil med bättre motor, för att återkoppla till trådens rubrik :D

För att summera så är det väl som vanligt; Man får vad man betalar för. En Volvo är billigare men i vissa fall så behöver inte en BMW kosta så mycket mer.
Nej, med ramavtal så är skillnaden mindre. Som tur är så uppgraderar ju Volvo sina dieslar och automatlåder, för att återkoppla till topic!
Senast redigerad av 1 Tomas L, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Arese skrev:Samma deal gäller 525xd:
Gratis Touring och Advantage, 12% på bilen vilket ger ett pris om 350 kkr netto, 386 kkr med Comfort. Total rabatt 85 kkr eller 18%. Fast att nå 7,5 basbelopp blir nog tungt :D
Mvh
Arese
Ok, snart dags för mig att byta då ska BMW säljaren få en chans igen, jag har ju 8,5 basbelopp = 363.800 så det hade ju inte varit något problem med erat avtal med 350 netto, kanske kan du "köpa ut åt mig :D " i fall min säljare bara tokskrattar åt mig när jag försöker pruta lika mycket som ni lyckats med.
av Arese
VolvoB20 skrev:
Gratis Touring och Advantage, 12% på bilen vilket ger ett pris om 350 kkr netto, 386 kkr med Comfort. Total rabatt 85 kkr eller 18%. Fast att nå 7,5 basbelopp blir nog tungt :D
Mvh
Arese
Ok, snart dags för mig att byta då ska BMW säljaren få en chans igen, jag har ju 8,5 basbelopp = 363.800 så det hade ju inte varit något problem med erat avtal med 350 netto, kanske kan du "köpa ut åt mig :D " i fall min säljare bara tokskrattar åt mig när jag försöker pruta lika mycket som ni lyckats med.
Jag vet med säkerhet att mina senaste tre arbetsgivare har denna deal med BMW Sverige så det är inget unikt upplägg. Samtliga har också haft 10% på Volvo så det verkar också vara standard.

Själv har jag 10 basbelopp att shoppa för men jag avvaktar F10, då jäklar!

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av Tomas L
VolvoB20 skrev: Hur kan ni jämföra 3-serie med XC70? Storlek, markfrigång, utrymme, lastförmåga, drag osv osv mappar ju mot V50.
Vi är öppen för alla förslag och tittar på alla möjliga bilar, även miljöbilar! Vi kör inte särskilt långt och en smart, trevlig och ekonomisk mellanklassbil (storleksmässigt) kan vara intressant. Men visst, komfort, säkerhet, lastförmåga, och fyrhjulsdrift, gärna i kombination med markfrigång, ligger högt på önskelistan.
VolvoB20 skrev: Varför inte gå på V70IID5 AWD, den är ju bra mycket billigare i både inköp/förmån/drift än XC70 ????
Vi tittar även på den, men XC-tillägget är inte så stort att det avskräcker. Dessutom är XC70 mycket snyggare...
VolvoB20 skrev: Oj oj oj, körde lite långkörning i helgen med min V70N 185 hk D5 AWD i helgen och det slutade på 0.65 l/m, tror du verkligen att 525d xDrive hade klarat det på 0.3 liter lägre, d.v.s 0.35 l/mil. Tycker jag låter otroligt, BMW gör bra motorer, men inte så bra, jag gasade på rätt duktig hela vägen.
Nej, det var ett extremt exempel. Men man ska nog jämföra blandad körning och då tror jag att en 525XD nog kan dra iaf ett par deciliter mindre per mil, säg 0,88 l/mil för XC70 mot 0,68 l/mil för 5:an.
Användarvisningsbild
av Tomas L
Arese skrev:
VolvoB20 skrev:
Mvh
Arese
Jag vet med säkerhet att mina senaste tre arbetsgivare har denna deal med BMW Sverige så det är inget unikt upplägg. Samtliga har också haft 10% på Volvo så det verkar också vara standard.

Själv har jag 10 basbelopp att shoppa för men jag avvaktar F10, då jäklar!

Mvh
Arese
Jag frågar igen: vilken deal kan man få på 3-serien, säg 320XD?
av Arese
Tomas L skrev:
Tror att de kör Comfort för 9900:-, vet inte om de har någon drive på något av de andra paketen. Sen har du ju alltid ramavtalsrabatten. Erbjudandena på femman är bättre i o m att de bjuder på Touringen där.

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av Tomas L
Arese skrev:
Tomas L skrev:
Tror att de kör Comfort för 9900:-, vet inte om de har någon drive på något av de andra paketen. Sen har du ju alltid ramavtalsrabatten. Erbjudandena på femman är bättre i o m att de bjuder på Touringen där.

Mvh
Arese
OK, så ramavtalsrabatten är runt 18-20% även på 3-serien? Enda "problemet" med 5-serien väl att rabatter inte påverkar förmånsvärdet, en 525XD touring med advantage och metalliclack har ett listpris på närmare 450 tkr, lägg sedan till lite utrustning så är man snabbt uppe i 500 tkr vilket tyvärr innebär ett förmånsvärde på nästan 8000 kr. Privat så blir det netto ca: 1000 kr/månad mer än för en XC70 D5 (förmånsvärde 6000 kr).
av Lövet
Tomas:

Nej, ramavtalsrabatten är inte 18-20% utan den är 12% som skrivs. När du kombinerar detta med gratis kombitillägg, kampanjpriser på comfortpaket osv så kommer du lätt upp till 20%. Detta avtal som Arese har är inget unikt utan jag kan intyga att det stämmer. Har flera exempel på köpare (från olika arbetsgivare) som fått rabatter i den här storleksordningen.

7,5% på BMW måste vara ett av de sämsta avtal jag hört. Beror det kanske på att din arbetsgivare inte tycker det är "lämpligt" att du åker BMW men vill inte förbjuda det formellt?
Användarvisningsbild
av kave
Arese skrev: Gratis Touring och Advantage, 12% på bilen vilket ger ett pris om 350 kkr netto, 386 kkr med Comfort. Total rabatt 85 kkr eller 18%. Fast att nå 7,5 basbelopp blir nog tungt :D

Mvh
Arese
Sannolikt är rabatterna större på 5-serien just nu eftersom det är en gammal konstruktion som ersätts inom kort. Ännu större blir väl rabattarena när nya 5 serien blir officiell. Jämför ex med Audi A6, de har sålts bilar med 50.000:- rabatt utan ramavtal etc.

Såhär räknade jag:
5 serie med advantage, motorvärmare, xenon, drag, radio hifi, skinn, usb 426000:- Rabatt 7,5% =394050:-
XC70 med motorvärmare, ipod, xenon, skinn, drag, subbas, pro radio 370.000 efter rabatt.
Skiljer alltså 25.000:-
andreas_löfgren:
Skälet till att vi får 7.5%? Det kan väl inte vårt företag bestämma vad generalagenten ska ge för rabatt? Hur skulle det se ut? Hej käre säljare, vi tar 50% rabatt tack. Rabatten sätts av generalagenten och beror på hur många fordon som företaget har i sin vagnpark, inte av det aktuella fabrikatet.
Vi har med 6 bilar oftast 7,5% rabatt på ex Volvo, BMW, Audi, Subaru m fl. 10% får man oftast inte på en ny modell på premiumbilarna som småföretagare.
av Lövet
6 bilar? Okay, vi köper väl en aaaaning fler än så om man säger.

Tyvärr stämmer inte din hypotes att 5 serien är gammal och därmed rabatteras. Min farbror köpte sin 520d för två år sedan och i hans fall var rabatterna var i storleksordningen som nämns av Arese.

Naturligtvis vet jag att det är generalagenten som sätter avtalet
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 31

Men herrejävlar, åk till lokala verksta[…]

Har kvar lite i denna 20250812_111420.jpg F&arin[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Vingen sitter med clips och dubbelhäftande, m[…]