- ons 22 okt 2008, 18:18
"skulle undvika" tycker jag var snällt sagt. Jag skulle helst springa och ta skydd i närmaste dike. :lol:
K som i katastrof brukar vi säga...
Allvarligt så är det en rätt avancerad förgasare som går bättre jämfört med en A-motor. Men när den börjar krångla (oftast packningar som kryper ut) blir det till att ta ner den i småbitar, göra rent, sätta ihop och justera en massa saker. Dyrt på verkstan, och kräver lite kunskap och böcker om man ska göra det själv. Sist nån frågade efter packningssats stod det "utgått utan ersättning" på den. Inte ens volvo själva tycker det är värt att laga...
Konstruktionen på själva motorn är också annorlunda. Toppen är slät som på en diesel, och förbränningsrummen är i kolvarna. Den har fördelaren fram, och antagligen finns det inte spår i bak på kamaxeln så du kan sätta dit fördelaren från F-motorn heller. Ska du byta motor så håll dig så nära originalmotorn som möjligt, då är det mindre risk att du står där med en kabel eller slang och kliar dig i skallen sen.
Det är lite för vanligt att folk har problem efter motorbyte till nåt som inte stämmer med resten av bilen. En del kan gå att få ihop, men man får ha full koll på vad man gör och ha kopplingsscheman tillgängligt. Men kolla upp skillnader innan du köper en motor.
1. Felsökning
2. Reparation
PM:a mig inte om bilfrågor, ta det ute på forumet!