Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av dalldall
jag gjorde som jag alltid gjort! har bytt många toppackningar under 20 år, ny packning, gamla bultar(dom hade inte sträckt sig--max 5 ggr enligt haynes) blåste ur gänghålen! skall titta på en annan motor på måndag, går den o provstarta slänger jag i den istället, behöver bilen, den andra motorn skall jag sätta upp utanför bilen o kolla vid tillfälle, nog skall det gå o hitta felet, har bara inte tid o göra det nu, behöver ha igång 745an innan månadens slut då den andra bilen skall ställas av!
av dalldall
skitbil!!!!! nej, men bytte kylare idag o startade den o varmkörde ordentligt, allt verkade jättebra, tog en runda på 7-800 meter, har aldrig kört med den så tänkte det var dags att prova! bilen kändes jättebra, kom hem o kollade lite på motorn, varvade upp den ordentligt för att se så motorn var ok, tror ni inte det började röra på sig i expkärlet igen!!!!!!! lossade nåt varv för att släppa ut trycket eller vad det nu är, lät det stå o forsa ut ett tag, vågade inte skruva av det helt, kom nog ett par liter, det kan ju inte vara som den kokar, tempen ligger fint, luft?? helt sjukt! undrar om det är stopp nånstans? i den gamla kylaren som för övrigt sprack under förra provet låg det en klump som en golfboll, fan, har meckat bil i 20 år, och så träffar man på en sån här grej på världens mest lättmeckade bil! helt otroligt!
av 945S
Om det blir sådant övertryck i kylvätskan innan den blivit ordentligt varm verkar det som det läcker förbränningsgaser in i kylkanalerna tycker jag. Eller så har du gjort en ordentlig felkoppling, typ topplockets utblås in i kylarslangen istället för grenröret :-).
av dalldall
nja! efter 20 års meckande är jag inte helt tappad! men just nu känner jag mig så!!! och detta händer när den blivit helt varm, säkert ett dumt idiotiskt fel som verkar enkelt o löjligt när jag väl kommer på det, då känner jag mig säkert så dum så jag inte berättar mer om det här!
Användarvisningsbild
av emwtur
vattenpumpen är ok ?
- pumpar den inte kan ju motorn koka men kylaren vara "kall"
Funkar värmen i kupén?
då pumpar den ju iallafall.

/emwtur
av dalldall
skall kolla pumpen imorgon, kupefläkten är kass, så nån värme kommer ej in, men bägge slangarna in i värmepaketet blir varma.
av kudden
dalldall skrev:skitbil!!!!! nej, men bytte kylare idag o startade den o varmkörde ordentligt, allt verkade jättebra, tog en runda på 7-800 meter, har aldrig kört med den så tänkte det var dags att prova! bilen kändes jättebra, kom hem o kollade lite på motorn, varvade upp den ordentligt för att se så motorn var ok, tror ni inte det började röra på sig i expkärlet igen!!!!!!! lossade nåt varv för att släppa ut trycket eller vad det nu är, lät det stå o forsa ut ett tag, vågade inte skruva av det helt, kom nog ett par liter, det kan ju inte vara som den kokar, tempen ligger fint, luft?? helt sjukt! undrar om det är stopp nånstans? i den gamla kylaren som för övrigt sprack under förra provet låg det en klump som en golfboll, fan, har meckat bil i 20 år, och så träffar man på en sån här grej på världens mest lättmeckade bil! helt otroligt!

För ett par år sedan läckte min bil vatten och jag förstod inte vad det kom ifrån.Bråttom som jag hade hällde jag kylarcement i kylaren.Efter ett par dagar började det spruta vatten ur exp.kärlet.Det var en mazda 626 v6.Men den kokade.det berodde på det.Senare blev topplocket skevt och jag skrotade fanskapet.Kanske är din tempgivare kass.Det måste ju var tätt någonstans,annars skulle ju vattnet cirkulera :???:
av dalldall
jo, lite dum känner man sig nu! provade utan termostat och klämmde ihop övre kylarslangen tills det började bubbla i expkärlet, då släppte jag lite på klamman, då slutade det direkt!! kokade termostaten, den öppnade bara ca hälften av vad den skulle, tydligen räckte det för att den inte skulle funka, men tempmätaren stod kl 12 trots detta, men varför det läckte från toppen vid första uppstarten fattar jag inte, trots planing, men nu funkar det, än så länge iallafall! nu har jag dock massa andra problem med bilen som skall fixas, det blir ju lätt så med en bil man köper utan att ha sett eller provat!
Elpriset

Igår sa Sverigedemokraterna och Liberalerna […]

Hej, Jag står för ett dilemma med m[…]

Hur gick det till? Om det small, låter det s[…]

Tjena, jag har fått problem med att nå[…]