Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tjenare!
Jag har lite problem med mitt servo på min Volvo 740 GLT 89a (35000) mil. När jag startar bilen så är den väldigt svår styrd. Man skulle kunna förklara de som om att där inte finns något servo. Men efter att kört i 3-4 minuter så funkar de finfint igen. Men man även hör av den låter lite när man rattar. Typ som de gnider ? Svårt och förklara. Till detta hör de även till att den läcker olja... som jag tror kommer från styrservot. Jag har försökt att laga de genom att köpa sån tätning till servot men utan resultat. Det är svårt att se var oljan kommer ifrån, då hela undersidan är oljetäckt..

Nu till mina frågor:
Var börjar jag felsöka ?
Var sitter servopumpen ?
Något känt place de brukar läcka från servot ?

Tacksam för all hjälp!

// BamZe
Ett vanligt ställe det läcker är där slangslutningarna sitter på undersidan. Ibland blir materialet i godset så sprött och rostskadat att skiten inte går att laga.

Kolla där och gör en bedömning. Annars byt kopparpackningarna till slangarna. Var även uppmärksam på slangarna så inte är rostskadade. Har du osis blir det dyrt, med mycket byte.
Nja jag fyller väl inte på jätte ofta. Men jag tror inte de är remmen dock. Jag tror de läcker olja någonstans och att de gör att servon går tungt och de är därför.
För nån dryg månad sen var styrningen så trög att jag knappt kunde vrida ratten. Tittade i oljekärlet och olja fanns det och remmen snurrade fint.

Men när jag bad en kompis att vrida ratten samtidigt som jag tittade så såg jag att remmen slirade. Min vattenpump var glappig och läckte så när jag fick lite mer belastning på servopumpen så slirade remmen. Bytte vattenpump och rem. Sen dess har det funkat kanon
Berga skrev:För nån dryg månad sen var styrningen så trög att jag knappt kunde vrida ratten. Tittade i oljekärlet och olja fanns det och remmen snurrade fint.

Men när jag bad en kompis att vrida ratten samtidigt som jag tittade så såg jag att remmen slirade. Min vattenpump var glappig och läckte så när jag fick lite mer belastning på servopumpen så slirade remmen. Bytte vattenpump och rem. Sen dess har det funkat kanon
offan, vad kostade de att byta de ?
volvo kör ju nice price på de delarna så jag betalade ca 800:- för vattenpump, servorem och generatorrem. Lika bra att byta när man har skiten nere.

Du kan ju prova att dra och lea lite försiktigt i fläkten så ser du om det är glapp i den.
Berga skrev:volvo kör ju nice price på de delarna så jag betalade ca 800:- för vattenpump, servorem och generatorrem. Lika bra att byta när man har skiten nere.

Du kan ju prova att dra och lea lite försiktigt i fläkten så ser du om det är glapp i den.
Ja de lät ju inte så dumt. Men till saken hör att alla remmarna är bytade för ca 100 mil sen. (fläkt, generator och kamrem)
Men de har kanske inte me dem och göra ?
Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]

Backljus

Backljus på nya bilar verkar mest ha funktio[…]

Volvo car UX

Uppgraderade igår och stör mig på[…]