Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bardia
Hej
Såg denna annonsen och ringde upp personen.

http://www.blocket.se/vi/18538442.htm?ca=15_s

Importerad 2005, haft en ägare sen dess. Bytt kamrem och kollat databoxen så att den inte är backad. Ärliga 15200 mil.
Tydligen finns papper på allt förutom servicen i italien. Den går tydligen riktigt bra och är helt bekymmer fri i motorn.
DOCK så säger han att fjärrlåset (dosan) inte finns.
Går ej att öppna/stänga passagerarens ruta från förarens dörr.
Och även att båda stolarna EJ går att fälla för personer som vill in där bak? Konstigt men kan det vara fjäder eller smörjning som behöver göras?

Min fråga är hur är import bilar att försäkra? Kompisar säger att nästan dyrare eller att dom inte vill försäkra importbilar?

Vad ska jag kolla extra noga efter vid provkörning och titt av bilen?

TACK FÖR ALL HJÄLP SOM KAN FÅS
av *pettson*
bardia skrev:Hej
Såg denna annonsen och ringde upp personen.

Importerad 2005, haft en ägare sen dess. Bytt kamrem och kollat databoxen så att den inte är backad. Ärliga 15200 mil.
Tydligen finns papper på allt förutom servicen i italien. Den går tydligen riktigt bra och är helt bekymmer fri i motorn.
Och även att båda stolarna EJ går att fälla för personer som vill in där bak? Konstigt men kan det vara fjäder eller smörjning som behöver göras?

Min fråga är hur är import bilar att försäkra? Kompisar säger att nästan dyrare eller att dom inte vill försäkra importbilar?

Vad ska jag kolla extra noga efter vid provkörning och titt av bilen?

TACK FÖR ALL HJÄLP SOM KAN FÅS
Du kommer att bli väldigt besviken på motorn då 2.0 saknar bottendrag.
I övrigt går det väl att hitta en fin 2.3 liters bil utan problemen?
Användarvisningsbild
av Phantom
Vad gäller försäkring så är det högst personligt vad kostnaden blir. Men jämför man olika bolag för en importbil skiljer det flera tusenlappar. Jag har själv haft en import tidigare V40 och nu en V70 import, och ett bolag skulle ha runt 15000-25000.-/år och när jag har nuvarande och tidigare bil försäkrad hos Volvia är det ingen skillnad i premie mot en svensksåld bil. Ring runt och fråga då flera nätberäkningar inte kan göras på en importerad bil.
Användarvisningsbild
av CarMan
Räkna med att den har skruvad mätare!
du har säkert en trasig DDM modul
Har du manuellt fällbara stolar så är det lite wirar som är trasiga
Vem äger en sån här bil, utan att ha fjärrlås, saknas nyckeln köper man en ny? (låter skumt)
varför har en Italiens bil strålkastar torkare? (är den lagad med svesnka delar, efter att den komit hit?)
av bardia
tack för all hjälp!
Åkte till en nära väns verkstad och den va tillbaka dragen (minst 25000 mil sa han)
Läckte olja och en helt del andra små grejer som skulle allt som allt gå på 10.000 ungefär....det får bli en svensksåld så man kan leta historia, har fått ett dåligt första intryck av import nu men skulle ju vara bättre om man åkte själv och hämtade om man hade pålitliga kontakter.
Förutom blocket vart kan jag leta efter c70 el bilar ?
Användarvisningsbild
av camaro69
bardia skrev:

Ärliga Harrys Bilar.

Det är väl bara att kolla bilderna. Förarstolen talar sitt tydliga språk, mer än 15200 mil. Men den kommer att bli såld till någon "het" som vill ha en C70.

Om du nu ska ha en C70. Ha inte så bråttom. Bättre att betala mer för en fin bil, än lite för en råttsoffa med tveksam historik.

Lycka till.
av Lövet
Det är inte så svårt att få tag i fina C70 men de kostar inte 49.000kr. Letar man bland bottenskrapet på blocket så blir man ofta besviken. Vid en snabb titt på blocket så ser de fina bilarna ut att ligga runt 75.000kr plus. Detta vid en okulär besiktning, jag har inte granskat dem i sömmarna.
av Larzan
camaro69 skrev:
Det är väl bara att kolla bilderna. Förarstolen talar sitt tydliga språk, mer än 15200 mil.
Lycka till.
Utvekla gärna din synpunkt angående förarstolen.
Användarvisningsbild
av CP2
Tja, att den ser väl sliten ut, kanske? Har själv haft en import V40 med "ärliga" mil osv osv men efterhand dök det upp fler och fler konstigheter på åket...bland annat för miltalet orimligt slitna inbyggda barnstolar......men vi köpet var den fiiiin och framför allt billig. För billig. :evil:
Användarvisningsbild
av gundj
kolla http://www.mobile.de eller autoscout24.de
köpte min C70C för ett rimligt pris, i tyska papprena står antal tidigare ägare och mätarställningarna vid TUF / DEKRA-testerna osv.
Det är värt några € extra att köpa på firma, helst en som är märkesförsäljare, men av annat märke, köpte min hos en VW-nasare. Tyska konsumentreglerna är hårda gällande garantier från firman så de säljer inte skitbilar.
Men "hederlige achmeds" i Lubeck ska du skippa.

Glömde ju det där med säten, om du har finskinnet i så ser sömmarna rätt träliga ut fort, går visst o färga om.
Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Håller tummarna.... En granne hade på […]

Jag skulle testat så stor som möjligt.[…]