Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Andreas K
Har en B230F med automatlåda där jag upptäckt olja i kylvattnet. Bilen går bra, kompen är jämn (9-10 bar) på alla fyra och jag har inget vatten i oljan i vare sig motor eller låda. Kan det ändå vara toppackningen? Jag har dubbla kylare, så jag antar att det ena är en oljekylare till lådan (är det den bakre eller främre?). Kan det vara växellådsolja som trycks ut i kylaren? Finns det något smart sätt att kolla detta på?
Jag har efter en del surfande kommit fram till att kylaren direkt bakom grillen borde vara AC-kondensorn. Men var sitter då automatlådans kylare? Sitter den ihop med den vanliga kylaren?
Andreas K skrev:Jag har efter en del surfande kommit fram till att kylaren direkt bakom grillen borde vara AC-kondensorn. Men var sitter då automatlådans kylare? Sitter den ihop med den vanliga kylaren?
japp sitter i samma kylare du ser ju rören som går in...
OK, tack, då vet jag i alla fall att automatlådekylaren sitter ihop med den vanliga kylaren. Nån som varit med om att denna oljekylare läcker olja in till kylvattnet? Jag fattar annars inte hur olja kommer in i kylvattnet trots att motorn verkar vara ok i övrigt (komp, går bra etc).
Efter att ha plockat av toppen verkar det inte som packningen brustit, men oljan kanske ändå kan ta sig till en närliggande kylvattenkanal om toppen är något skev. Ska plana den i alla fall innan den åker på igen.

Kan en igensatt vevhusventilation orsaka att oljan får övertryck och letar sig in i kylvattet? Eller händer det att blocket spricker? Jag har ju bra komp, bilen har gått 16000 mil och jag har inget vatten i oljan, bara tvärt om. Det liksom bubblar upp små oljerester i burken när jag gasar på och motorn är genomvarm. En annan teori var att automatlådans oljekylare, som ju delar vattenkrets med kylsystemt på min bil, hade en läcka. Men hur kolla jag det utan att byta kylare (det finns för övrigt inget vatten i växellådsoljan).

Snälla, någon som har några idéer!?
av metalHJ
Är det mängder med olja?

Jag råkade ut för ditt problem på en 960 automatare. I mitt fall var det kylaren som sprungit läck i innanmätet och ATF oljan letade sig till kylvattnet.

Mitt läckage var ganska uppenbart, då kylvattnet var en rödbrun sörja, och oljan i lådan bara försvann spårlöst. Jag säkerställde mig genom att skölja lådan efter kylarbytet (Vatten i automaten kan få förödande konsekvenser). Och enligt stickprov på oljan i lådan, fanns inga spår av vatten men som sagt ville jag vara på säkra sidan och sköljde igenom lådan med 10 l. ny fräsch ATF olja. Jag rekomenderar även dig detsamma, såvida det är din kylare som gett sig... Men jag skulle spontant gissa på det!

OT: Att en igensatt vevhusventilation skulle spräcka en topp känns lite väl överkurs va? Det som lär ge sig först är väl i så fall proppen i ventilationen och inte toppen, möjligtvis att packningen tar stryk. Jag råkade ut för igensatt ventilation, och det yttrade sig genom ett gigantiskt rökmoln (blårök) vid kraftigt gaspådrag på motorvägen. Spontant gissar jag på att proppen gav med sig, och övertrycket av oljan skjöts upp i insuget... Efteråt fanns inte ett spår av blårök, eller lukt av bränd olja i avgaserna. Således försvann heller ingen märkbar mängd motorolja, och än idag är nivån stadig... Så motorn i övrigt tycktes inte ta stryk av detta!

//Pontus
Användarvisningsbild
av emwtur
Standard testet för att kolla om man har vatten i oljan är ju att dra upp oljestickan så man får skvätt olja kvar på den , sätta en cigarett-tändare under och värma på bra,
om det finns vatten i oljan så "kokar" den bort innan oljan börjar ryka ordentigt
( värm till 100 grader alltså )
obs inte lämpligt på oljestickor av plast !!!

/emwtur
Problemet fixat! Toppen hade blivit kraftigt skev av överhettning. Kompen var bra vid test men vid högre varv sipprade olja förbi packningen och letade sig ner i kylkanalen, trots att packningen i sig var intakt. Nu går bilen bra och ingen ny olja syns i vattnet.

Tack för alla bra tips från er som svarat!
Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]