Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Cicaro
Jag brukar ge bilen 2-3 lager hårdvax inför varje vinter och vid behov ett på våren..
Användarvisningsbild
av Funk
Cicaro skrev:Jag brukar ge bilen 2-3 lager hårdvax inför varje vinter och vid behov ett på våren..
Av rent intresse, hur löser du det ? För jag har aldrig lyckats lägga ett vax ovanpå ett annat utan att andra appliceringen löser upp den första.

Mina Vistabehandlade lister ser bra ut fortfarande efter 7 veckor på testbilen som tvättats 4-5 gånger i veckan med ganska stygga medel.
Jag testar lite olika produkter på en firmabil, som tvättas nästan dagligen. Till exempel så höll Sonax hårdvax i ungefär två veckor, Smartabs Platinum lite längre, kort sagt det enda som fortfarande sitter kvar är Vista samt två olika sorters "riktiga" lackbehandlingar..

/Thomas
av Cicaro
Gör det med 2-3 veckors mellanrum(antalet gånger det blir beror på när det blir för kallt att vara ute och tillgången till varmgarage) med start sista veckan på semestern för vara säker på ett fullgott vaxtäcke när vintern sätter in.

Låter som ett bra medel, hur många strykningar räcker en sådan liter till?
Skulle jag lägga på det skulle jag inte behöva behandla listerna på flera år då :P Åker kollektivt till jobbet så bilen står i veckorna och väldigt mycket under vinterhalvåret efter att sommarstugan är bommad för vintern och vanligaste turen blir en längre tur att storhandla för att varmköra motorn. :) Får ta och testa det när det blir ny bil när jag flyttar så jag måste ha bilen till jobbet =)
Användarvisningsbild
av Funk
Låter som ett bra medel, hur många strykningar räcker en sådan liter till?
Det går åt någon/några centiliter på en V70, så en liter (som är minsta flaskan) räcker i åratal.
Gör det med 2-3 veckors mellanrum(antalet gånger det blir beror på när det blir för kallt att vara ute och tillgången till varmgarage) med start sista veckan på semestern för vara säker på ett fullgott vaxtäcke när vintern sätter in.
Så länge vi talar vanligt vax så kan du hoppa över att behandla mer än en gång med så täta intervall, andra lagrets lösningsmedel löser upp det första direkt och du får ingen bättre täckning... Vänta hellre ett par månader och vaxa så sent som möjligt på säsongen för vinterskydd.

/Thomas
av Cicaro
hm okej, vet du om vistamedlet fungerar för att få upp lystern i icke svarta plastdetaljer som exempelvis nedmattade blinkers och bakljus?

Okej, ska fundera på det till nästa höst... Annars tror jag det kan bli en lackförsegling av de något slag nästa sommar...
Användarvisningsbild
av Funk
Cicaro skrev:hm okej, vet du om vistamedlet fungerar för att få upp lystern i icke svarta plastdetaljer som exempelvis nedmattade blinkers och bakljus?

Okej, ska fundera på det till nästa höst... Annars tror jag det kan bli en lackförsegling av de något slag nästa sommar...
Vista fungerar inte till t.ex bakljus. Där kör jag med polermaskin och Menzerna FF så blir dom oftast som nya. Annars kan man våtslipa med t.ex 2000-papper och klarlacka dem.

/Thomas
av J.F.S
packas skrev:Hur behandlar man lättas plast detaljer som är omålade har en xc70 och på dom finns en del av denna vara
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 42&t=16130

Jag har testat, och det funkar alldeles utmärkt! Jag vet dock inte hur bra hållbarheten är men det är en ringa kostnad för en behandling iaf. :)
av J.F.S
chrissofsweden skrev:Hehe det där med olivolja såg lovande ut :) Frågan är om man redan nu ska börja med att underhålla svarta plastdetaljer (C30 -07) ??

Det kanske gör susen för framtiden att alltid hålla dem svarta?!

/Christian
Ptja, det går ju bra att smörja även människokroppen med olivolja. Jag är dock ingen expert på plast men det känns samtidigt som att oljan är mildare än Black Chrome och Vista osv..

Dessutom kan man ju om man är vågad välja olivolja med tex vitlök eller chili för en mysigare upplevelse vid påförande (B)

Användes på egen risk! :)
Användarvisningsbild
av chrissofsweden
J.F.S skrev:
chrissofsweden skrev:Hehe det där med olivolja såg lovande ut :) Frågan är om man redan nu ska börja med att underhålla svarta plastdetaljer (C30 -07) ??

Det kanske gör susen för framtiden att alltid hålla dem svarta?!

/Christian
Ptja, det går ju bra att smörja även människokroppen med olivolja. Jag är dock ingen expert på plast men det känns samtidigt som att oljan är mildare än Black Chrome och Vista osv..

Dessutom kan man ju om man är vågad välja olivolja med tex vitlök eller chili för en mysigare upplevelse vid påförande (B)

Användes på egen risk! :)
Den där idén med Vitlök var ju inte dum :-)-)

/Christian

Fjäderbenslagren kan vara slut, då blir[…]

V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]

sen kan man ju tolka media som om att affäre[…]