Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av mikael_81
Vad sitter det för högtalare orginal i s60? Hur bra är de jämfört med andra prylar?

Har bytt ut radion (HU603) mot en pioneer P6000UB, vilket gav väldigt bra resultat, Hur bra är volvos högtalre? vad bör man sätta i för att förbätra ljudet?

Sitter inga slutsteg i bilen, det är Hu´n som driver högtalarna.

Mvh Mikael
Användarvisningsbild
av Funk
Dom är inte bra kort sagt... Köp vilka skapliga 6,5" kit till framdörrarna som helst och det är bättre.
Vettiga alternativ kan vara DLS enklare serier, Blaupunkt Velocity (har dem själv) eller kanske Kicker beroende på vilket ljud du föredrar...

/Thomas
av mikael_81
Om jag byter högtalarna i dörrarna fram och bak till tex. någon DLS högtalare, kommer min pioneer orka driva det på ett bra sätt?

Tror ni det behövs ett slutsteg för att orka med det?

Jag vill ha ett kraftfullt, rent ljud med bra tryck i basen. Inte brötigt på något vis, utan rent och fint.
Vad för högtalare skulle kunna passa till detta?
av mikael_81
En fråga till!

Hur går man tillväga för att byta högtalarna i dörrarn? Måste du lossa dörrsidorna, eller är det bara att lossa högtalargallret?

Finns det någon beskrivning på hur man gör? Är det något viktigt att tänka på?
Användarvisningsbild
av Funk
mikael_81 skrev:En fråga till!

Hur går man tillväga för att byta högtalarna i dörrarn? Måste du lossa dörrsidorna, eller är det bara att lossa högtalargallret?

Finns det någon beskrivning på hur man gör? Är det något viktigt att tänka på?
Du behöver lossa dörrsidorna helt . Sedan behöver du adaptrar för till framdörrarna (bak passar det rakt i ), eller skrota originalen och använd delar av dem som adaptrar, se här: http://www.hedmanshome.se/s80sound.pdf

/Thomas
av mikael_81
Tack för länken.

Var inne på DLS igår, det lutar åt att det blir DLS reference R6A I dörrarna som drivs av ett fyra-kanals slutsteg, högtalarna i hatthyllan får vara kvar och drivas av H/U
av mikael_81
Vet någon om det sitter diskanter i högtalarna i bakdörrarna (orginal)? eller är det bara midbas?

Hur blir det när jag sätter 4-ohm högtalare i dörrarna som drivs av ett slutsteg, kan jag köra hatthyllehögtalarna på 8-ohm på H/U? Eller måste jag ha samma ohm på alla högtalare?

Kan det bli något problem med olika ljudnivåer på högtalare med olika ohm?
Användarvisningsbild
av Funk
mikael_81 skrev:Vet någon om det sitter diskanter i högtalarna i bakdörrarna (orginal)? eller är det bara midbas?

Hur blir det när jag sätter 4-ohm högtalare i dörrarna som drivs av ett slutsteg, kan jag köra hatthyllehögtalarna på 8-ohm på H/U? Eller måste jag ha samma ohm på alla högtalare?

Kan det bli något problem med olika ljudnivåer på högtalare med olika ohm?
I alla fall satt det inga diskanter i min..
Du kan blanda högtalare med olika impedans, du driver dem ju med olika förstärkare...
Det blir heller inga problem med olika ljudnivå, så länge du inte vill att dom som drivs av det inbyggda steget i H/U skall spela lika högt som de andra....du reglerar hur du vill ha det med med fadern, men H/U har ju lägre effekt.

/Thomas
av mikael_81
Tänkte kanske att när jag höjer, och kommer till en gräns där det låter illa och H/U inte orkar mer, fast högtalarna som drivs av steget har mer att ge.

Om jag fadar, kommer jag inte att göra det på de fyra högtalare som drivs av steget? Jag kan antagligen fada "ner" hatthyllehögtalarna så de inte spelar lika högt, eller höjer jag nivån på steget så det låter mer från dörrhögtalarna?
Högt motorljud

Lite högre iom ingen isolering i huven men m[…]

Du skriver B230. Är det en A eller K och den […]

745 -88B med 16V motorn. IF Skadeförsäk[…]

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]