Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av mikael_81
När tråden startades var det inget fel på bilen. Ville bara kolla läget hur det låg till med volvos verkstäder.

Men nu är bilen precis hemma från besikrningen. Inga problem, den blev godkänd. Besiktningmannen tipsade om att byta lager i länkarmarna fram, de var helt slut.

Efter att ringt runt några volvoverkstäder har jag fått reda på att man bör byta hela länkarmarna, det blir bara något dyrare än att bara byta lager + att jag får nya frächa. Stämmer detta?

Har fått prisuppgifter mellan 6500:- (bilia sävedalen) 5800;- (mechanum, med 50% rabbat på arbetet) och 4700:- (OD-bilteknik) i sista är priset för två länkarmar, arbete och hjulinställning.

Bokade tid på sistnämnda, är det ett ok pris?

Det skiljer över 2000:- på samma jobb på olika volvoverkstäder. Helt otroligt.
av Psyko
Enda fördelen att byta ut hela länkarmen är att du får ytterligare 2 bussningar "på köpet"

Dessa 2 bussningar är väldigt sällan dåliga så mitt val hade nog trots allt blivit
att byta främre bussningar och inte hela länkarmen.
Användarvisningsbild
av Funk
Vi bytte främre bussningar på kompisens V70 mot powerflex förra helgen. Bara vanliga verktyg + ett rejält skruvsstäd, gick på 5 timmar..
3,5 för första sidan eftersom vi fick tillverka en del mothåll i trä att pressa emot, andra sidan lite styvt en timme..
Total kostnad 600:- :)
/Thomas
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Funk
V70BiFuel03 skrev: Undvik Bilia Almedal !
Håller med till 100%

/Thomas
av mikael_81
Synd att man har tummen mitt i handen och inte kan meka med bilen själv, vad mycket pengar man hade tjänat.

men men... det är väl bara att bita i det sura äpplet och betala verkstaden för jobbet :cry:

Vad är det med bilia i almedal?
Användarvisningsbild
av Funk
Otrevligt mottagande, håller inte lovade tider, och sist men inte minst slarvigt gjort jobb... Var iofs ett par år sedan, men dom får inte någon ny chans av mig.

/Thomas
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
mikael_81 skrev:Synd att man har tummen mitt i handen och inte kan meka med bilen själv, vad mycket pengar man hade tjänat.

men men... det är väl bara att bita i det sura äpplet och betala verkstaden för jobbet :cry:

Vad är det med bilia i almedal?
Har ungefär samma efarenheter som Funk, efter att ha fått förra bilen bärgad dit efter stöld vid 2 olika tillfällen....då visste jag inte att man hade rätt att VÄLJA vilken verkstad som ska åta sig försäkringsärendet. Vid bägge tillfällen så fick jag åka tillbaks med bilen pga slarvigt gjort jobb. Varje gång man kom dit & skulle ha kontakt med snubben bakom skrivbordet (vete fan vad de kallas) & fick sitta & vänta minst 20-40 min pga kö. Vid bägge tillfällen så tog det 6-8 veckor innan det att bilen lagats.
Efter att bilen blivit stulen 2á gången & bärgad till Almedal så åkte jag dit för att inspektera hur skadorna såg ut tillsammans med "snubben bakom skrivbordet"... lade då märke till skada på en av framfälgarna (förutom alla andra jävla skador) & minns tydligt att mina greenpads (som jag fått monterade några veckor innan stölden) satt på plats. Efter att jag fått till baks bilen så märkte jag efter ett par dagar till min förvåning att det inte längre satt greenpads utan vanliga nerslitna Volvo orginal pads monterade ?!? :shock: :???: Jaha.... Vilket scenario tror ni mest på? Att pundar aset som stulit bilen monterat loss greenpadsen & satt dit andra belägg :roll: .....eller att någon på Almedal utrustat sin egen bil med Greenpads? Någon som någonsin hört talas om inbrotts tjuven som stjäl fina LCD skärmen & ställer dit sin egen tjock TV? :roll:
Jag visste ju mycket väl att jag inte hade några bevis & att ord stod mot ord men ringde i alla fall upp den som var ansvarig på Almedal men det blev som väntat goddag yxskaft.... (S)
Så, om jag nu hade vetat att ENDAST den mek som var till delad min bil var den enda som haft tillgång till bilen så hade det hela gått att ordna...på ett eller annat sätt....men, så är det ju inte i verkligheten då vem fan som helst av de som jobbar där har fri acess till bilen.

Huvudproblemet som jag ser det med Almedal är att de är ett lysande exempel på hur självgoda verkstäder blir när det finns för mycket jobb/kunder. De har alltså så mycket olika företagskunder/taxi/polis/& andra myndigheter som lämnar in sina bilar + oss privat kunder som hamnar sist i prioriteringen att de inte behöver anstränga sig för brödfödan.

Nä, nästa gång jag behäver lämna in bilen för liknande jobb så betalar jag hellre extra för att få bilen bärgad till Kinna bil eller CMS i Biskopsgården.... går inte ens att jämföra varken bemötande, kvalitet på utfört arbete eller hur snabbt man får lämna in bilen samt hur snabbt arbetet utförs.
Efter mina erfarenheter på Almedal så fick jag från flera av varandra oberoende källor höra att de ALDRIG lämnar in bilen på Almedal utan noga väljer vilken verkstad som ska få ta hand om bilen..... så uppenbarligen är jag inte ensam om att ha dåliga erfarenheter av denna eminenta verkstad.
Senast redigerad av 1 V70BiFuel03, redigerad totalt 0 gånger.
av mikael_81
Ädet så illa!!

Har aldrig haft med dem att göra, och kommer aldrig ha det heller efter att man hör sånt här.

Är det dit alla stulna volvobilar boxeras när de hittas? Låter ju inget kul isåfall.
Användarvisningsbild
av Daniel264GLE
V70BiFuel03 skrev:
mikael_81 skrev:Vad är det med Bilia i Almedal?
...massa negativ kritik...
Har just bokat besök på Bilia i Almedal. Fick ett mycket trevligt bemötande, men när man nu i efterhand ser detta blir man ju lite orolig inför besöket i nästa vecka. Finns det fler av er göteborgare, eller andra som haft sin bil på denna verkstaden, som har erfarenhet av dem? Är det bara negativ kritik?
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]