Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av erica
Är ägare till en V70 XC -00 Har precis slängt ut 26000kr på att byta främre vinkelväxeln och nu några månader senare brakar viskokopplingen samman vilket verkstan beräknade skulle kosta mig 16 000. Vad gör man? Önskar att löven i min trädgård var 1000 lappar. Jag har ALLTID trott att Volvo va av bra kvalite pga av att det är "svenskt" men ack va fel! Vill Någon köpa detta renoveringsobjekt?? Skalet är ju iaf kanonfint :-) Soliga hösthälsningar //Erica

Ändrade rubriken /Brainded
Användarvisningsbild
av CarMan
erica skrev:Är ägare till en V70 XC -00 Har precis slängt ut 26000kr på att byta främre vinkelväxeln och nu några månader senare brakar viskokopplingen samman vilket verkstan beräknade skulle kosta mig 16 000. Vad gör man? Önskar att löven i min trädgård var 1000 lappar. Jag har ALLTID trott att Volvo va av bra kvalite pga av att det är "svenskt" men ack va fel! Vill Någon köpa detta renoveringsobjekt?? Skalet är ju iaf kanonfint :-) Soliga hösthälsningar //Erica
att dessa 2 saker pajar beror ofta på att man kör med olika däck fram/bak på bilen o är alltså ett andvändar fel.

jag råder dig till att demontera kardanaxeln, o köra utan,tills du har råd att montra in en begagnad viskokoppling
av erica
CarMan skrev:
erica skrev:Är ägare till en V70 XC -00 Har precis slängt ut 26000kr på att byta främre vinkelväxeln och nu några månader senare brakar viskokopplingen samman vilket verkstan beräknade skulle kosta mig 16 000. Vad gör man? Önskar att löven i min trädgård var 1000 lappar. Jag har ALLTID trott att Volvo va av bra kvalite pga av att det är "svenskt" men ack va fel! Vill Någon köpa detta renoveringsobjekt?? Skalet är ju iaf kanonfint :-) Soliga hösthälsningar //Erica
att dessa 2 saker pajar beror ofta på att man kör med olika däck fram/bak på bilen o är alltså ett andvändar fel.

jag råder dig till att demontera kardanaxeln, o köra utan,tills du har råd att montra in en begagnad viskokoppling
Har inte kört med olika däck..har demonterat kardanväxel men hur funkar det när det blir halt ute? Ingen "antispinn" och ingen fyrhjulsdrift...blir de till att åka komunalt då ;-) Ska jag va volvo ägare tills jag dör? Antar att ingen heller vill köpa en bil som har så dåligt ryckte???
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Välkommen till Volvofamiljen :-)

Gissar att Din Volvo gått några mil...själv talade jag med Volvo lite inofficiellt när fyrhjulsdriften på en 04a pajjade för knappt 2 år sedan...fick då höra att man räknar med att awdn ska hålla ca 20.000 mil. Sen kan vissa hålla hela bilens livslängd, och andra gå sönder betydligt tidgare...men räkna runt 20k var svaret jag fick från initierat håll.

Den äldre modellen som Du har är något känsligare än den nyare versionen. Det var just denna känslighet som gjorde att man gick över till Haldex som är något mindre känslig.

Har kamrater som pysslar mycket med Volvo, både säljer och mekar, och de menade att på den äldre modellen gjorde man ofta klokt i att sälja bilen vid 15-20k mil, för det var då awdn kunde börja krångla.

Hur långt har Din bil gått?

Har den gått väldigt långt och dessutom är en noll-nolla så kan det ju vara lite tungt att behöva laga awd och visco för 40.000 kr, när värdet på en Volvo AWD 00 är runt 50.000 kr ( http://www.blocket.se/vi/18653484.htm?ca=3_s )....så lägg till en tia och så har Du en helt ny bil istället :-) Fast även de kan ju gå sönder som sagt...jag tror att de som kört försiktigt med sina bilar och dessutom varit noga med att alltid har nya däck på alla fyra hjulen, klarar sig längre, än de som haft lite olika slitagemönster, eller kanske kört mycket med släp eller hård körning. Men omöjligt att veta ju? Så lägg ut 40 lax på att laga dessa grejer..och då är Du ju uppe i nästan hundratusen om man räknar med värdet på Din bil plus reparationerna...och då är frågan; vad hade Du fått för hundratusen? Jo för drygt 90 lakan hade Du kunna få en Volvo 2.5t årsmodell 2004 och med Business PLUS paket samt automatlåda (http://www.blocket.se/vi/18502443.htm?ca=3_s )...lovar att den tar sig fram nästan lika bra som en xc bara man har bra däck, såvida man nu inte bor på något riktigt lerigt ställe med galna backar och dålig väghållning...men då kanske det är jeep man borde satsa på istället?

Att ha bil kostar, tror många som köper begagnat glömmer bort det...och sen växellådor är också känsliga. Runt 15.000 mil sägs det att man kan räkna med att Volvos automatlådor håller innan det kan börja krångla. Kan givetvis ta mycket mindre tid, eller betydligt längre...men runt det miltalet kan man börja ana att något kan börja krångla.

Man åker riktigt fint i Volvo - men det är en dyr bil att ha, och särskilt om man har stora motorn, eller specialversioner som tex AWD eller R etc. Lätt att glömma det när man köper begagnat.

SKa man köra aktivt med bilen - vilket man kan tänkas vilja om man köper AWD eller R etc, så skulle jag råda att ha en god budget för reparationer, alternativt se till att köpa en splitter ny bil. De verkar hålla hyfsat första 2-3 åren, och det som går sönder får man med lite flax på goodwill eller garanti.

Ett alternativ är också att köpa en gammal hederlig Volvo 740 eller 940...och sen lägger du ett gäng tegelstenar i bakluckan. Finns ingen som slår den på fingrarna då i vinterkörning ;-)

Beträffande hur Din bil kommer att uppföra sig när awdn inte fungerar i halt väglag är min uppfattning att antisladdsystemet fungerar precis som vanligt, men däremot antispinnsystemet fungerar dåligt. Iaf på nyare versioner med haldex, så tycks antispinn inte hänga med när awdn är ur funktion. Känns liksom att den är programmerad för fyrhjulsdift, och med bara 2 hjulsdrift hänger inte systemet med och det spinner enormt när man ska köra. Alltså inte alls att jämföra med en liknande bil med samma motor och original framhjulsdrift. Kanske någon här på forumet vet om det är samma skillnad på det äldre systemet?

Med framhjulsdrift och bra däck tar man sig fram överallt i princip. En kamrat till mig som har en framhjulsdriven Volvo och bor i Jämtlandsfjällen menar på att han är i behov av awd endast 2-3 gånger per år max...därför väljer han att skita i det.

De flesta vägar plogas ju omgående. Och saltas och sandas. Awdn gör ju ingen nytta heller när Du kör normalt eftersom den är urkopplad då...och får Du sladd eller ska bromsa så gör den ju inte heller någon nytta.

De få gånger det kan vara nödvändigt med awd är ju tex om Du ska dra upp en båt och det är halt, eller om Du har parkerat över natten och blivit insnöad...eller om Du bor ute på landet och har några kilometer hem till stugan på små grusvägar och med flera backar, som ofta inte plogas...men för de flesta är ju awdn helt onödig. Kan iofs vara skönt vid omkörningar, eller när man ska iväg vid rödljus...men livsnödvändigt? Knappast... ökad körsäkerhet? Nja...

Men är Du verkligen i behov av fyrhjulsdrift, då skulle jag nog kolla på kanske en Subaru, finns nya ute nu med ny boxerdiesel som drar under 0,6 liter per mil, och konstant fyrhjulsdrift - alltså den funkar även när Du kör :-) och därmed höjs säkerheten. Mycket lägre skatt också än på XC70 och Du får en splitterny för runt 225.000 kr, vänta lite så dyker det snart upp billigare begagnade...sen om Du kollar listan över nöjda bilägare m.m. så ligger det idel japanska märken där.

Eller så reparerar Du skiten nu när Du ändå lagt ut 26.000 på awdn, och så har Du kvar bilen så länge det går...den borde ju hålla minst 15.000 mil nu då kanske, sen allt är nytt och utbytt igen :-)

Eller så skaffar Du en hederlig 740, nya däck, och låter händigegrannen serva när det behövs...man sitter skönt, den funkar, enkel att laga, och Du har kontroll på den med bakhjulsdrift, men när Du ska upp på de där vägarna som det kommit 2 dm snö på...så får Du räkna med att skotta, eller vara en sjusärdeles skicklig chaufför...men som sagt, hur ofta blir det sådana snöfall? Och hur ofta hinner man ut innan plogbilen varit framme?
av -94 9000 2,3T cse
erica skrev:
CarMan skrev:

Har inte kört med olika däck..har demonterat kardanväxel men hur funkar det när det blir halt ute? Ingen "antispinn" och ingen fyrhjulsdrift...blir de till att åka komunalt då ;-) Ska jag va volvo ägare tills jag dör? Antar att ingen heller vill köpa en bil som har så dåligt ryckte???
Kloka ord hos föregående skribent.
Det är troligen inget användarfel av dig. Det är en usel konstruktion. Systemet klarar inte att du har olika mycket slitna däck på fram o bak-axel. Du bör dessutom helst byta hjulen mellan fram o bakaxel en gång emellan att du byter mellan sommar o vinterdäck, alltså byta totalt minst fyra ggr/år. De e kvalité de.

Dessutom är awd-systemet så trögt o långsamt att du inte märker nån större skillnad om du har det eller ej. Kör en vinter. Du kanske i februari börjar ana att systemet inte gjort nån nytta värt pengarna, egentligen.

Jag har skrivit ett antal inlägg om dessa skrot till bilar som vi haft som tjänstebilar.

Mitt råd: sälj bort bilen. Men det tycker jag bara för att allt strul medförde jäkligt höga milkostnader.

Mvh
Användarvisningsbild
av CarMan
Nu pratas det väldigt mycke här...
jag är helt övertygad om att -94 9000 2,3T cse inte ägt en AWD med visko, så då vet han inte hur bilen är på vintern m.m. men han som alla andra som inte ägt en sån vet förståss bäst.

detta system är ett bra system (Haldex version 4 är förståss bättre, men det betyder inte att det andra är dåligt)
du har mycket hjälp när det är halt, & om du skulle köra fast riktigt ordentligt med släpkärra, ja då får man stå o spinna en stund innan bilen gryper iväg sakta...

tar du bort kardan så som jag sa så är den som vilken framhjulsdriven bil som helst. men om det är fyrhjulsdrift du vill ha så har du inget delemma, då är det bara att laga bilen.
av -94 9000 2,3T cse
Nä, jag har inte ägt nån Volvo med visco, (tack å lov) däremot haft två XC -00, visco som tjänstebilar och kört dom på daglig basis. Så jag vet vad inåt he-te med pengar detta eländes-system kostade. Men bilarna i sig verkade ju vara måndagsexemplar. Vad du än kommer att säga om dessa visco-bilars förträfflighet, så kommer våra åsikter att ligga långt ifrån varann. Men jag respekterar naturligtvis dina åsikter. Och våra reparationer av de bilarna gick ju skattebetalarnas konto...
Jag vet ju att du är himla kunnig även om du blandar det med en rejäl dos av inställningen "Volvo är guds gåva till mänskligheten".

Att du inte ens reagerar på att man på en -00 ska behöva renovera kraftöverföringen för över 40,000:-, gör att jag drar slutsatsen om att du vet att det är mindre bra grejjer, så du inte blir förvånad. Iom att du är såpass Volvo-kunnig så vet du att Volvo har haft problem med sin allhjulsdrift. De e viscokopplingar som "brinner" pga att föraren inte kollat att hjulen är absolut jämnt slitna, de e splines som e för svaga... Allhjulsdriften med visco var ingen höjdare. And you know it. :)

Mvh
Användarvisningsbild
av CarMan
-94 9000 2,3T cse skrev:Nä, jag har inte ägt nån Volvo med visco, (tack å lov) däremot haft två XC -00, visco som tjänstebilar och kört dom på daglig basis. Så jag vet vad inåt he-te med pengar detta eländes-system kostade. Men bilarna i sig verkade ju vara måndagsexemplar. Vad du än kommer att säga om dessa visco-bilars förträfflighet, så kommer våra åsikter att ligga långt ifrån varann. Men jag respekterar naturligtvis dina åsikter. Och våra reparationer av de bilarna gick ju skattebetalarnas konto...
Jag vet ju att du är himla kunnig även om du blandar det med en rejäl dos av inställningen "Volvo är guds gåva till mänskligheten".

Att du inte ens reagerar på att man på en -00 ska behöva renovera kraftöverföringen för över 40,000:-, gör att jag drar slutsatsen om att du vet att det är mindre bra grejjer, så du inte blir förvånad. Iom att du är såpass Volvo-kunnig så vet du att Volvo har haft problem med sin allhjulsdrift. De e viscokopplingar som "brinner" pga att föraren inte kollat att hjulen är absolut jämnt slitna, de e splines som e för svaga... Allhjulsdriften med visco var ingen höjdare. And you know it. :)

Mvh
så det du säger är att bara för att din tjänstebil har varit dyr att reparera, så tycker du den har dåligt grepp?
av -94 9000 2,3T cse
Du kan läsa helheten. Men, för att gå in på detalj: så tyckte jag inte att den hade dåligt grepp. Vi köpte nya vinterdäck nästan i princip varje höst-vinter, så vi hade bra grepp. Men, ofta så visste vi inte om allhjulsdriften funkade eller ej, då den var så lååååångsam i sin inkoppling. Dessutom ibland överstyrd och ibland understyrd. Men det var en vanesak. Att systemet kändes opålitligt i sin inkoppling öht var betydligt värre. Så pass att vi inte tordes lita på bilarna när det skulle gå undan.

Men över 40,000:- tycker du är ok på ett, vad du tycker är ett bra system?
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]