Välkommen till Volvofamiljen
Gissar att Din Volvo gått några mil...själv talade jag med Volvo lite inofficiellt när fyrhjulsdriften på en 04a pajjade för knappt 2 år sedan...fick då höra att man räknar med att awdn ska hålla ca 20.000 mil. Sen kan vissa hålla hela bilens livslängd, och andra gå sönder betydligt tidgare...men räkna runt 20k var svaret jag fick från initierat håll.
Den äldre modellen som Du har är något känsligare än den nyare versionen. Det var just denna känslighet som gjorde att man gick över till Haldex som är något mindre känslig.
Har kamrater som pysslar mycket med Volvo, både säljer och mekar, och de menade att på den äldre modellen gjorde man ofta klokt i att sälja bilen vid 15-20k mil, för det var då awdn kunde börja krångla.
Hur långt har Din bil gått?
Har den gått väldigt långt och dessutom är en noll-nolla så kan det ju vara lite tungt att behöva laga awd och visco för 40.000 kr, när värdet på en Volvo AWD 00 är runt 50.000 kr (
http://www.blocket.se/vi/18653484.htm?ca=3_s )....så lägg till en tia och så har Du en helt ny bil istället

Fast även de kan ju gå sönder som sagt...jag tror att de som kört försiktigt med sina bilar och dessutom varit noga med att alltid har nya däck på alla fyra hjulen, klarar sig längre, än de som haft lite olika slitagemönster, eller kanske kört mycket med släp eller hård körning. Men omöjligt att veta ju? Så lägg ut 40 lax på att laga dessa grejer..och då är Du ju uppe i nästan hundratusen om man räknar med värdet på Din bil plus reparationerna...och då är frågan; vad hade Du fått för hundratusen? Jo för drygt 90 lakan hade Du kunna få en Volvo 2.5t årsmodell 2004 och med Business PLUS paket samt automatlåda (
http://www.blocket.se/vi/18502443.htm?ca=3_s )...lovar att den tar sig fram nästan lika bra som en xc bara man har bra däck, såvida man nu inte bor på något riktigt lerigt ställe med galna backar och dålig väghållning...men då kanske det är jeep man borde satsa på istället?
Att ha bil kostar, tror många som köper begagnat glömmer bort det...och sen växellådor är också känsliga. Runt 15.000 mil sägs det att man kan räkna med att Volvos automatlådor håller innan det kan börja krångla. Kan givetvis ta mycket mindre tid, eller betydligt längre...men runt det miltalet kan man börja ana att något kan börja krångla.
Man åker riktigt fint i Volvo - men det är en dyr bil att ha, och särskilt om man har stora motorn, eller specialversioner som tex AWD eller R etc. Lätt att glömma det när man köper begagnat.
SKa man köra aktivt med bilen - vilket man kan tänkas vilja om man köper AWD eller R etc, så skulle jag råda att ha en god budget för reparationer, alternativt se till att köpa en splitter ny bil. De verkar hålla hyfsat första 2-3 åren, och det som går sönder får man med lite flax på goodwill eller garanti.
Ett alternativ är också att köpa en gammal hederlig Volvo 740 eller 940...och sen lägger du ett gäng tegelstenar i bakluckan. Finns ingen som slår den på fingrarna då i vinterkörning
Beträffande hur Din bil kommer att uppföra sig när awdn inte fungerar i halt väglag är min uppfattning att antisladdsystemet fungerar precis som vanligt, men däremot antispinnsystemet fungerar dåligt. Iaf på nyare versioner med haldex, så tycks antispinn inte hänga med när awdn är ur funktion. Känns liksom att den är programmerad för fyrhjulsdift, och med bara 2 hjulsdrift hänger inte systemet med och det spinner enormt när man ska köra. Alltså inte alls att jämföra med en liknande bil med samma motor och original framhjulsdrift. Kanske någon här på forumet vet om det är samma skillnad på det äldre systemet?
Med framhjulsdrift och bra däck tar man sig fram överallt i princip. En kamrat till mig som har en framhjulsdriven Volvo och bor i Jämtlandsfjällen menar på att han är i behov av awd endast 2-3 gånger per år max...därför väljer han att skita i det.
De flesta vägar plogas ju omgående. Och saltas och sandas. Awdn gör ju ingen nytta heller när Du kör normalt eftersom den är urkopplad då...och får Du sladd eller ska bromsa så gör den ju inte heller någon nytta.
De få gånger det kan vara nödvändigt med awd är ju tex om Du ska dra upp en båt och det är halt, eller om Du har parkerat över natten och blivit insnöad...eller om Du bor ute på landet och har några kilometer hem till stugan på små grusvägar och med flera backar, som ofta inte plogas...men för de flesta är ju awdn helt onödig. Kan iofs vara skönt vid omkörningar, eller när man ska iväg vid rödljus...men livsnödvändigt? Knappast... ökad körsäkerhet? Nja...
Men är Du verkligen i behov av fyrhjulsdrift, då skulle jag nog kolla på kanske en Subaru, finns nya ute nu med ny boxerdiesel som drar under 0,6 liter per mil, och konstant fyrhjulsdrift - alltså den funkar även när Du kör

och därmed höjs säkerheten. Mycket lägre skatt också än på XC70 och Du får en splitterny för runt 225.000 kr, vänta lite så dyker det snart upp billigare begagnade...sen om Du kollar listan över nöjda bilägare m.m. så ligger det idel japanska märken där.
Eller så reparerar Du skiten nu när Du ändå lagt ut 26.000 på awdn, och så har Du kvar bilen så länge det går...den borde ju hålla minst 15.000 mil nu då kanske, sen allt är nytt och utbytt igen
Eller så skaffar Du en hederlig 740, nya däck, och låter händigegrannen serva när det behövs...man sitter skönt, den funkar, enkel att laga, och Du har kontroll på den med bakhjulsdrift, men när Du ska upp på de där vägarna som det kommit 2 dm snö på...så får Du räkna med att skotta, eller vara en sjusärdeles skicklig chaufför...men som sagt, hur ofta blir det sådana snöfall? Och hur ofta hinner man ut innan plogbilen varit framme?