Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu har jag bytt skiten... skönt att det är över. Den hade rostat fast riktigt ordentligt.

Lyckades få muttern att röra sig några millimetrar men styrleden hade även den rostat fast.

Men allt funkar med en vinkelslip :D , kapade upp styrleden och använde en huggmejsel, gängen klarade sig som tur va. Nu har jag haft kopparpasta på gängen så att det inte blir samma problem nästa gång jag ska byta... antar det blir snart med tanke på hur frugan kör :wink:

Gjorde även en 4hjulsinställning... till det underbara priset 900kr :-O)

För mig tog det säkert lika lång tid att byta styrled som det tar för vissa här inne på forumet att byta en motor 8)
av *pettson*
DrEvilBoy skrev:För mig tog det säkert lika lång tid att byta styrled som det tar för vissa här inne på forumet att byta en motor 8)
Kanske det.. men vi all började nånstans med nånting och tid tog det. Det är bara kunskap och erfarenhet som gör att man kan jobba snabbare och exaktare.
Beröm dej själv istället för att du lyckats? Kom samtidigt ihåg att lära dej nånting av detta, det är det som är erfarenheten. Rätt verktyg för rätt jobb gör att man får det bättre och lättare. Vad nu rätt verktyg är i det här fallet vore kanske att man behövt en gassvets? Eller att man behövde en annan typ av nycklar.? Eller att man visste bättre exakt var man ska punktvärma och inte? Förstår du tanken? Men hursomhelst, du redde ut det och därför ska du ha en eloge. :-)-)
*pettson* skrev:
DrEvilBoy skrev:För mig tog det säkert lika lång tid att byta styrled som det tar för vissa här inne på forumet att byta en motor 8)
Kanske det.. men vi all började nånstans med nånting och tid tog det. Det är bara kunskap och erfarenhet som gör att man kan jobba snabbare och exaktare.
Beröm dej själv istället för att du lyckats? Kom samtidigt ihåg att lära dej nånting av detta, det är det som är erfarenheten. Rätt verktyg för rätt jobb gör att man får det bättre och lättare. Vad nu rätt verktyg är i det här fallet vore kanske att man behövt en gassvets? Eller att man behövde en annan typ av nycklar.? Eller att man visste bättre exakt var man ska punktvärma och inte? Förstår du tanken? Men hursomhelst, du redde ut det och därför ska du ha en eloge. :-)-)
Eller så har man sån tur att föregående person som bytte styrlederna smetat in rejält med kopparpasta på gängorna. Bytte båda yttre styrlederna idag utan att använda en endaste svordom :D
av *pettson*
kebabpizza skrev:
*pettson* skrev:
Eller så har man sån tur att föregående person som bytte styrlederna smetat in rejält med kopparpasta på gängorna. Bytte båda yttre styrlederna idag utan att använda en endaste svordom :D
Det finns alltid två sätt att göra saker..

RÄTT
FEL
Och tydligen tänkte tididigare personen på att sånt måste bytas ibland och därmed smordes delarna.
det är RÄTT. :-)-) tänk att en så liten tanke faktiskt kan göra en själv eller andra glada :-)-)
Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Håller tummarna.... En granne hade på […]

Jag skulle testat så stor som möjligt.[…]