fhedbom skrev:Okej
Grejjen är att det e så svårt att få tag på en 10 ventilare till ett vettigt pris. min motor har gått 29000 mil och är helt slut, den har troligtvis varit dåligt servad. Den drar enorma mängder olja. Så en ny motor behövs.
Grejen är ju den att skrotarna tar 10-15000kr för en lågmilad motor, att peta i en motor som gått ca 20.000mil är meningslöst. Detta eftersom ventiltätningarna ändå är ett antal år gamla nu och därmed kommer att torka på sej och släppa förbi olja hur du än gör. Det ytterst märkliga är att för 15.000 kronor kan du låta nån renovera din motor så den är i nyskick.. det inkluderar borrning och nya kolvar om det krävs. Men på nåt sätt i slit och släng sverige så går det inte att renovera nånting alls verkar det som. Jag förstår att alla inte har kunskapen, men å andra sidan så verkar heller inte många ta telefonen och ringa o höra vad en renovering kostar hos en motorbyggare, eller kanske hos en vän med kunskaperna?
Det är ungefär som när man ser slitna topplock på skroten för 4000kr.. Har folk en aning om att för 4500kr får man en totalt helrenoverad topp hos närmaste renoverare? Menar betala 4000 för nåt begagnat som kostar 4500 i nyskick?
Se över dina möjligheter och hur mycket pengar du tänkt satsa så ska vi se vad du kan göra för pengarna som löser problemet.