Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Trubbel + : På avataren har du

2 stycken Dimljus längst ner

2 dimljus i mitten

2 parkeringsljus högst upp

= Jag tror inte det är tillåtet att ha 4 dimljus :wink:

/Kalle
av metalHJ
Finns det reglerat någonstans att man inte får ha 4 dimljus?
Användarvisningsbild
av Severin
metalHJ skrev:Finns det reglerat någonstans att man inte får ha 4 dimljus?
Eftersom du får bara får ha 2 ljuspunkter framåt(inkluderar inte p-ljus) så ja det är inte lagligt
Användarvisningsbild
av Severin
Turbo+ skrev:
sewe skrev:
Turbo+ skrev:Men så vilken kombination är egentligen laglig?

Jag minns inte från när jag tog körkort men tillsammans med vad får man egentligen ha dimljusen tända?

Man kan väl inte få köra som jag gör (kolla avataren)..

/Turbo+
Det du kör med i avataren är väl kaka på kaka, du kör med dimljus och dimljus samt p-ljus, är ju knappast lagligt

Men vadå? Kombinationen dimljus+parkljus var ju tillåten vid kraftig nederbörd osv osv osv?

/Trubbel+
Mycke möjligt men det gäller inte 4 dimljus, samma sak me halvljuset, har du en ex bmw eller nån annan bil som har 4 likadana lyktor så får du inte åka me 4 halvljus
Användarvisningsbild
av Ticken
Men när jag slår på dimljusen så drar ALLA 4 igång. Finns ingen switch för att stänga av dom som är extra monterade.

Jag har besiktat det såhär UTAN ANMÄRKNING.

Men jag får inte köra med det tänt?

/Trubbel+
Användarvisningsbild
av Severin
Turbo+ skrev:Men när jag slår på dimljusen så drar ALLA 4 igång. Finns ingen switch för att stänga av dom som är extra monterade.

Jag har besiktat det såhär UTAN ANMÄRKNING.

Men jag får inte köra med det tänt?

/Trubbel+
Mycke märkligt att dom inte anmärkte det, men kör tills snuten säger nå annat, dom kanske inte bryr sig men jag har iaf svårt att tro att det skulle va lagligt
Användarvisningsbild
av Ticken
Det är rätt lustigt ja! men dom sa INGENTING och det är tredje året som det besiktas på det här viset!

Kanske ska jag ringa trafiksnuten och fråga vad som gäller?

/Trubbel+
av metalHJ
En släktings firmabil blev nyligen stoppad av snuten, för att ha parkeringsljus i sina 3 extraljus. Han ombads att omedelbart koppla ur dessa då det bryter mot lagen!

Men samtidigt kan jag möta hundratals bilister som kör med kombinationen halvljus/dimljus, och där tycks inte snuten engagera sig speciellt för att säga till! Dels är det bländande, och dels förvirrande med 4 så pass starka ljuspunkter. Parkeringsljus i extraljus har jag aldrig stört mig på, då det är så svagt ljus och i stort sett bara symboliserar och sätter lite prägel på bilen. Men det skulle dom minsann tjafsa om, inte kan dom ställa sig utmed vägen och ta in de som kör med halvljus/dimljus :P

Hur är det då med lastbilarna som har x antal ljuspunkter framtill? Dessa tycks inte snuten bry sig om speciellt mycket...
Användarvisningsbild
av Severin
Ju mer man har på lastbilarna ju lättare att komma undan verkar det som, jag hade 4 glödande 3 xtra positionslampor en lastbil förut å den gnällde som som fan på men jag vet ett åkeri som borde vara sponsrad av batteri eller generator tillverkare för den bilen har 218 ljuspunkter framåt å säkert lika bakåt å dom klarar sig

Länk till dom bilarna http://lundgren.zoomin.se/P1221572?scr=dbb2d899

Jag är tveksam. I landet Sverige älskar[…]

300kronors lådan fungerade! Växlar v&au[…]

Dimension på intercoolerrör?

Någon här som har ett intercoolerrö[…]

Motoroljenivå

På vilket sätt beter sig visningen? Ett[…]