Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

-94 9000 2,3T cse skrev:Bilen jag äger, har före mig, gått som direktionsbil. Av kvitton att döma så har hjulbyten skett hos en däckverkstad, så jag vet inte... Klart är att JAG ALDRIG NÅGONSIN sett en däckverkstad som använt nån form av momentbegränsare när de monterat hjul. Men dom kanske gör det, när inte jag tittat på... :roll:

Mvh
vet du hur ett moment nyckel man säter på muttermaskinen serut?
CarMan skrev:
-94 9000 2,3T cse skrev:Bilen jag äger, har före mig, gått som direktionsbil. Av kvitton att döma så har hjulbyten skett hos en däckverkstad, så jag vet inte... Klart är att JAG ALDRIG NÅGONSIN sett en däckverkstad som använt nån form av momentbegränsare när de monterat hjul. Men dom kanske gör det, när inte jag tittat på... :roll:

Mvh
vet du hur ett moment nyckel man säter på muttermaskinen serut?
På min förra arbetsplats hade vi ställbar momentbegränsning inbyggd i själva mutter-maskinerna. Och det finns säkert en ändlös olika varianter på begränsare, då våra var mkt begränsade i användningsområdet. Men inom däckverkstäderna är det säkert mer hi-tech, kanske uppåt rymd-teknologi.
Men: För mig totalt ointressant om dom har momentbegränsare eller ej, det är ett korrekt åtdragningsmoment som är intressant för mig! Jag skiter i om dom drar bultarna med mutterdragare eller om dom dras med fingrarna. Korrekt moment ist alles.
Det jag vet, mycket väl,är att jag inte får upp bultjävlarna när gummi-verkstäderna jag lämnat in bilarna till, dragit dom. Tjänstebilar som mina privata bilar. Simple as that. Du vet, de e skillnad på att ha momentstag och på att använda dom.

Sen får du försöka rädda ansiktet på dom och hitta alla möjliga ursäkter till varför verkstaden är utan skuld, exakt hur mycket du vill. Men jag rekommenderar att du prövar att lira med nån annan. :wink:

Mvh
Det finns mig vetligen inga mutterdragare som har inbyggda momentbegränsare. därimot har de flästa inbygda fasta strypningar för luftflödet, vilket gör maskinen klenare, men kan inte ge ett fast begränsat moment.

Det jag försöker säga är att man kan dra med rätt moment, men om muttrar eller annat skit är defekt, så sitter det fast ialla fall
Det är tysk-tillverkade mutterdragare som används inom flygindustrin. Minns inte märket,(z ingår i tillverkarens namn) men de tillverkar mycket verktyg som används inom flygindustrin och kostar nått ohemult med pengar. Jo, jag förstår din tanke, men jag köper inte att det alltid, immer and always är när fordonet kommer från däckverkstad som det jävlas vid lossande.

Jag kan däremot bjuda på en teori: När jag drar mina bultar, så efterdrar jag efter ett par mil. En däcksverkstad törs inte riskera att en kund tappar ett hjul, pga att kunden skiter i att efterdra, därför drar man hjulen utav h-te!

Men det är bara min tangentbordsteori med en starköl vid min sida. :D

Mvh
en plåtfälg har inte anligning där hjulbultarna sitter, fören du drar in fälgen, fälgen sitter altså alltid i spänn, så om rost eller smuts försvinner bakom fälgen så sitter den fast endå (vi pratar rost som är undr en tiondels mm)

e alu fälg sitter därimot inte i spänn på detta sätt & behöver efterdras för att kompensera mot detta. så även om man drar uta fan, så kan den lossna.

men detta vet säkert inte alla som jobbar hoss däck verkstäder, så vist kan en o annan dra uta fan. men dom häromkring drar med momentstag.
CarMan skrev: men detta vet säkert inte alla som jobbar hoss däck verkstäder, så vist kan en o annan dra uta fan. men dom häromkring drar med momentstag.
Dom avänder inte momentstav då? Momentstag är väl något annan annat. :wink:
Det är inte helt ovanligt att bultarna sätter sig själv på Saab 9000 med orginal alu fälgar och bultar. Vi har varit ute för vid ett flertal tillfällen som vi inte har fått loss bultarna fast vi har dragit åt dom med rätt moment,när bilen har rullat några månader. Men som sagt,det är många som drar dit som hårt som tusan med knackaren. Det är mycket dålig stil.
Nuförtiden har nästan alla bilar ALU hjul. det inebär att man har större anligning mot konan på hjulbulten (mer friktion)
sen så fjädrar inte en alu fälg, något eom en plåtfälg gör, det i kombination med att aluminiu korigerar ihop med metall, gör att fälgen "växer" & den får ett hårdare tryck mot bulten.
helt rätt car man.
skylla inte på verkstäderna i det här sammanhanget! har själv haft bilar och dragit måttligt, vilket gör att hjulbultar lossnar efter några dar, alltid med alu fälg! på en terrano jag hade gick 2 bultar av vid hjulbyte inför vintern bägge bultarna hade brottanvisning, hävdar på det bestämdaste att korrosionen är boven. sen slarvas det kanske med smörjning-rengöring av nav? många bilar man får ta fram 3/4 tumsutrustning förlängningsrör mm det momentet drar inte en ½ tumsmaskin som oftast används av verkstäderna!
ISAK

Vad som gjorts för min förra Volvo 🥳 Ung[…]

Okej, ska testa det

Larm går v70 -07

Hej,har en v70 2,5T -07 som larmet börjat g&a[…]

Substral Mniazek funkar bra på gräsmatt[…]