Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Bakre höger sida av bilen rycker / knäpper till såfort jag går från positivt till negativt acceleration, "rycken" kommer från den högra bakre delen av bilen, mer specifikt så känns de som att de kommer från hjulhuset nånstanns, och är som kraftigast vid låga hastigheter.

Rycken uppkommer PRECIS när man går från positiv till negativ acceleration.
Det spelar ingen roll hur långsamt jag släpper kopplingen och därmed får en mjuk övergång mellan positiv och negativ acc, precis i övergången så knäpper / rycker det till trots allt.

Jag har inte en blekaste om vad detta beror på, - lager, fjädring, bussningar, är några av de sakerna som jag har funderat kring.
Det enda jag är säker på är att rycken inte beror på kardanaxeln, vilken jag nyligen gått igenom grundligt.
Senast redigerad av 1 piloten, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av niklas gson
hej av vad du beskriver låter det som att lagret i axeln e kasst..hade det på en 164 en gång i tiden knäppte som attan vid axelation..men kan ju vara annat
ta av hjulet o kolla om det glappar i axeln .men det e inte säkert att du känner det men du kan ju prova..
Användarvisningsbild
av Hilmer
Det kan bero på en hel del vill jag påstå:
*Löst hjul
*Defekta bussningar
*Hjullager
*Sliten bakaxel
*Stötdämpare som är lösa
osv...

Det enda man kan göra i princip är att lyfta upp bilen och leta efter defekter, man får rycka och slita i grejerna och gärna "bryta" med ett däckstål, kofot eller liknande för att upptäcka glapp osv.
av piloten
Tack för era svar!

Det kan bero på en hel del vill jag påstå:
*Löst hjul
*Defekta bussningar
*Hjullager
*Sliten bakaxel
*Stötdämpare som är lösa
osv...
Är det något av ovanstående alternativ som direkt kan uteslutas eller iaf vara minde sannolika med tanke på att rycken nästan försvinner helt när man ligger över 60 - 80 km/h.

Vill även påpeka att knäppningarna endast sker vid övergång från positiv acceleration till negativ.

Ska ta och kika på det hela i veckan, återkommer med mer info...!
Användarvisningsbild
av Hilmer
Sliten axel, hjullager och löst hjul kan man väl i så fall utesluta.
Varit med om att skruven till stötdämparen lossnat i bärarmen vilket medförde att skruvhålet vidgade sig efterhand och slitaget visade sig sedan i knackningar och bankningar då man drog iväg.
Slitna bussningar kan ge snarlika symptom.
av piloten
I all hast så var jag in lite snabbt under bilen idag och kunde konstatera att bussningen mellan bärarm och bakaxel, den bakre bussningen mer specifikt såg ut att vara i rätt dåligt skick.

Bussning nr5 på bilden
http://www.vlvworld.com/photo_pieces/240rbush.jpg

Verkar det vara en trolig orsak till problemet?

Ska fixa nya bussningar imorgon så får vi se om det gör nån skillnad.

*Fick ytterligare en ledtråd när bilen var fullsatt, knäppandet försvann till viss del.*
Felet, hittat och åtgärdat!! :D

Hissade upp bilen på en verkstad och testade å hånga å slita i varenda stag som de satt en bussning i.
Efter en hel del hängande så hörde jag knäppandet när jag tryckte uppåt och sedan drog ned hårt i reaktionsstaget.

Efter en hel dags helvetes slit med att få bort de gammla bussningarna och på med de nya så har rycken upphört till 95%

Det som är kvar av "problemet" nu är knäppningarna fast det är mer i form av ljud (ej ryck som tidigare), och endast vid kraftigt omslag från positiv till negativ acceleration.

Värt att nämna, bussningarna som satt där var riktigt sletna

Tack för hjälpen!

[/quote] Är denna https://www.amazon.se/dp/B0[…]

Främre bussningar bakvagn V60?

Någon som köpt satsen, och har Art.nr?

Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]