Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av åsaboe
Vår V70 BiFuel 2004 strular ibland. Vid körning med gasdrift händer det att motorn plötsligt lägger av, bara stannar. Den slår inte om till bensindrift, om jag trycker på knappen och manuellt slår om till bensindrift startar den igen. Slår jag då om till gas stannar motorn igen. Om bilen får stå en stund funkar gasdriften som vanligt. Det beror inte på gasbrist, det har inträffat vid 1/4, 1/2 och i det närmaste full gastank. Inga felkoder sätts, avläst häromdagen.

Bilen har varit i drift sedan maj 2004, styvt fyra år alltså, gått styvt 6000 mil, alla servicar gjorda på Volvoverkstad. Batteriet är aldrig bytt, jag har läst här på forumet att gamla batterier kan ge konstifika fel, kan det vara så enkelt? En sak talar emot det, det har någon gång hänt att det "skrikit" från motorrummet när jag tryckt på bränsleomkopplaren efter att motorn stannat.

Jag var på verkstaden igår, då gick hon naturligtvis som en klocka. I dag, i fuktig väderlek, stannade motorn igen när den skulle slå om till gasdrift men gick åter perfekt efter att bilen stått en stund medan jag handlade. Inga missljud hördes denna gång.

Den kan lägga av i samband med att den slår om till gas, men det händer oftast "utan anledning" under färd.

För något år sedan började den vägra gå på gas, slog om till bensindrift och sedan gick det inte att koppla om till gas förrän tändningen slagits av. Efter mycket felsökande satte den äntligen felkod, och givarkablage byttes. Efter det har den gått perfekt till nu.

Jag har tid för felsökning om en vecka, men undrar om någon av forumets duktiga deltagare har något råd. Det där med gammalt batteri är kanske för ljusblått? :wink:
av Fred
Hej Åsaboe! Har du hittat hit till jagrullar-forumet också? :D

Jag kan inte säga att jag har något säkert svar på din fråga men jag reagerade på det du skrev om att det "skrek till" i motorrummet. Ofta kan det vara så att om generatorremmen skriker så är det på grund av dåligt batteri. När spänningen är för låg får generatorn jobba hårt och då kan remmen slira.

Har du möjlighet att mäta spänningen? Mät i så fall med bilen avstängd, med motorn på normal och förhöjd tomgång (1500 rpm), och gärna när du kopplat loss batteriet. (Tänk på att vänta minst 5 minuter, gärna 10, innan du kopplar loss polen, annars riskerar du att bilen sätter felkoder!)

Annars kan det ju vara andra grejer som strular: gasregulator, gasfördelare t ex. Min Bi-Fuel är svårtstartad vid temperaturer under 15 grader. Det beror på att min gasregulator läcker lite och metangasen leds då genom ett evakueringsrör till insuget. Detta fylls då med metan som tränger undan syret som behövs för att antända bensinen som ju används vid starten.

Mvh
/Fred
Användarvisningsbild
av åsaboe
Hej Fred!

Jodå, jag är medlem här sedan flera år, men har inte varit aktiv det senaste. Klart man tar hjälp av detta eminenta forum! :D

Med tanke på vad jag läst här om dåliga batterier och konstiga fel plus moderna batteriers livslängd tänkte jag (hoppas i alla fall) att en sådan enkel grej kanske kan vara till hjälp. Funderar på att åka in till Volvo i eftermiddag och köpa ett eftersom det nuvarande är mer än fyra år gammalt.

I går gick bilen perfekt, i dag har hon stannat två gånger. Inga missljud de här gångerna, men hon är trögstartad efter stopp, startmotorn får gå betydligt mer än vid normalstart. I vanliga fall tänder hon i stort sett direkt. Det gör hon iofs nu också när hon fått "stå till sig".
av Fred
Vid vilka tillfällen stannar hon? Kan du beskriva lite mer precist vad du/bilen gör när du får tjuvstopp? Finns det konsekvens i det eller händer det helt slumpmässigt, oberoende av trafiksituation?
Användarvisningsbild
av åsaboe
Det är helt slumpmässigt, har i dag hänt inne i stan vid kökörning runt 30-40km/tim, ett par gånger nu i eftermiddag i c:a 100km/tim på landsväg. Motorn går hur fint som helst för att plötsligt bara lägga av, den slår heller inte om till bensindrift. När jag själv trycker på omkopplaren går den igång igen, den är manuelltt växlad så det funkar bra. Annars vete katten om jag skulle våga göra en omkörning till exempel.. :wink:

Om jag stannar och slår av tändningen och sedan försöker starta igen med blinkande diod för gasdrift, är den trögstartad och stannar igen så fort omkoppling till gas sker. Om jag i stället trycker på omkopplaren och har fast sken för "bensindrift inkopplad" är den fortfarande litet trögstartad, men går sedan fint på bensin. Försök att koppla in gasdrift igen får motorn att stanna direkt. Men får den stå medan jag uträttar ett ärende, mer än några minuter, går den på gas som vanligt igen.

Jag åkte till biltema och köpte en sådan där enkel syraviktprovare, får bli helgens projekt. :wink:

//Red//
Det slår mig att det nog katten stod "bensindrift inkopplad" i displayen när motorn dog, trots att omkoppling inte skett. Ibland hörs ett mycket tydligt "omkopplingsljud" när jag trycker på omkopplaren, betydligt ljudligare än normalt. Något i relä-väg som håller på att lägga av kanske?
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag känner inte igen fenomenet med att bilen stanat under färd. vanligare att gasbilarna tjuvstannat på tomgång, när man kopplar ur i en kosrning typ.

men jag skule halt klart börja o kolla på solinoiden som öppnar/ stänger gasflödet från tankarna till gasfördelaren.
(OBS!!! tänk på att gastrycket är högt, ligger på 200 bar i tankarna & fram till gasreduseringe klockan framme i motorrumet, det finns inga ventiler eller annat som slår till om något skruvas bort)

När bilen stannar nästa gång så ska du skruva bort en insex skruv på gasfördelaren för o se om det finns gas kvar i systemet, detta är efter gasreduseringsvetilen så trycker är inte farlig.
gasfördelaren är den som sitter mellan fläkt & motor, lite under insuget o har de 5 slangar som går till insuget.
i underkant, men ej under uten på framsiden mot fläckten dinns en insexskruv, skruva ur den, o de ska pysa i 10-15 sek tror jag (har aldrig kollat, så jag altid tömer systemet innan jag tar bort skruven)
Har du en plat skalla på skruven så är det 3,5mm insexs, o se till att få in nyckeln långt, går sägert att få in en dryg centemeter.
Har du en bullig skalle så är det 4mm insexs

Du ska också ta bort den stora plasten för bakre tanken (aldra längst bak på bilen) på bilens högra sida bakom tanken sitter kontaktstycket till solinoiden som ska öppna eller stänga, ja den jag prata om. mät om det fins ström fram till denna när tänning är på / motor igång. du kan även strömsätta den (pluss o minus spelar ingen roll) du bör höra ett klick ljud.
Användarvisningsbild
av åsaboe
Tack för ett mycket initierat och givande svar, CarMan! Men det är (garanterat!) säkrast för både bilens och min hälsa att jag låter bli att skruva själv :wink: , men jag tar med mig dina tankar till den som skall göra jobbet. För mig låter det mycket troligt att du har rätt. Jag berättar hur det gått i slutet av nästa vecka.
av krax
det har någon gång hänt att det "skrikit" från motorrummet
En servicetekniker på bilia sa att det kan "skrika" från (gas)bränslefördelaren om den är dålig.
Användarvisningsbild
av åsaboe
Tack krax!
Jag har haft bilen på verkstad, hon är hemma på permission över helgen ;-) Troligen är det en ventil på en tryckgivare, om jag fattade det rätt. Det sitter en begagnad ventil där nu så att vi får svar på om det är rätt. Troligen är det så, bilen går bättre och har inte strulat en enda gång sedan jag hämtade den i onsdags eftermiddag.

Jag hade tänkt vänta med rapport tills allt är klart, men sticker emellan med detta. Tyvärr vet jag inte exakt vilken pryl som krånglar, "den som sitter överst" har jag för mig att de sade, men jag återkommer när jobbet är färdigt. Att byta hela tryckgivaren med ventil skulle i alla fall inte bli mer än några hundringar dyrare än att bara byta ventilen, så det får nog bli så.
av krax
Du vet alltså inte var i bilen tryckgivaren sitter, i motorrummet
eller bak vid tankarna. Det är inte tryckleglatorn som krånglar alltså.
Jag har väldigt liknande problem men konstaterat olja i tankarna.

99% länkarmsbussningarna bak

De får inte ta ut någon avgift natteti[…]

Stefans 968

"Behöver" du navigation och vill ha[…]

740 lambda

ajjemän får kika det ikväll, Tack […]