Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Hade en riktigt spännande insident på jobbet igår!

En kollegas firmabil får rutan inslagen medans vi sitter inne och fikar. Bilen står mitt på torget i Nyfors E-tuna, folk runtomkring vilket talar för en riktigt kall inbrottstjuv. En äldre man ser händelsen, rusar till vårt fikarum och säger till "ägarens" bil att det pågår ett inbrott i hans bil. Han rusar ut för att personligen kasta sig på förövaren, men kallar på oss så vi får stötta hans "hjälteinsats"

Vi springer efter tips mot förövaren och hittar honom stå och trycka i ett hörn med bestulna verktygen/maskinerna i famnen men ändå nekar pundaren att han stulit något. Vi ringer polis med en gång och "beordrar" den påtända killen att stanna. Naturligtvis försöker han sticka, så vi får fullt upp med att hålla honom på plats vilket ändå misslyckas då vi inte vill använda våld för att själva åka dit.

Vi låter honom löpa, men följer efter för att veta vart han är så polisen får ta hand om det istället. Efter en 10 minuters förföljande kommer polis, och vi visar vart han håller hus. De tar honom, och vi går mot platsen.

Killen försöker bokstavligen slita sig från polisen, för att kasta sig på oss och häver ur sig hotande ord. Naturligtvis fängslar de honom, och låser in honom i bilen! Då funderar man, var det värt att bry sig? Insats för samhället, eller en fara för sig själv? Förvisso var han på en helt annan planet vid händelsen, och lär inte minnas några ansikten hur som hellst. Men själva grejen är ju lite olustig när man försöker vara ärlig, och hålla samhället rent från parasiter som sabbar våra bilar...

Hade vi skitit i det, hade han kunna löpt vidare och krasha bilar för att plocka på sig värdesaker så han kan fortsätta sitt drogmissbruk och i övrigt misära liv.
Klart ni gjorde rätt, starkt jobbat! Att han hotade er inför polisen lindrar ju inte direkt hans åtal.
Som du säger så känner han antagligen inte igen er och framförallt så är han antagligen inte i närheten av lika kaxig när han inte är påtänd.
Mitt i hettans stund, kändes allt så rätt! Yes tänkte jag, äntligen får jag sätta dit ett sånt fanskap. Då jag själv haft inbrott i bilen, och minns gott och väl hur förbannad jag var...

Men sen blev man efterklok, och funderade på hur det slutat om han var beväpnad och inte hade några hämningar överhuvudtaget. Chansen att han skulle lyckats skada oss allvarligt var ändå små, då vi var 2 hantverkare och helt klara i huvudet. Men skjutvapen går ju aldrig att skydda sig mot... Så nog fick jag mig en tankeställare allt.
Inte så ofta den typen av "pundare" har skjutvapen på sig lyckligtvis. De brukar vara lite för nedgågna för sådant.

Stor applåd för att ni satte dit aset. Att han stod och skrek hot mot er och dessutom gör motstånd mot poliserna kommer inte stärka hans case direkt.
Nej, han är körd! Det som retar upp mig lite, är att vi inte gör större insatser för att hålla dessa idioter borta från samhället.

Han hade nyligen kommit ut ur fängelset, och enligt polisen har de haft mycket problem med honom. Att man inte sätter killen på behandling, och sluter honom från övriga samhället? Eller villkorlig dom när han väl släpps igen, och minsta lilla grej så åker han in direkt och får stanna ett tag.

Men varför ska vi kosta på dessa förstörda människor vars hopp för livet, med all säkerhet är slut? Den frågan ställer jag mig många gånger...
Detta är en lite smårolig berättelse i detta ämne. Kör lastbil i jobbet och en dag för ett antal år sedan så stod jag och skulle lossa ett par paket bara som jag hade fått på bilen, eftersom det bara var ett par paket så tiltade jag bara ner liften alltså inte ner i marken. När jag kommer tillbaka till bilen så ser jag att det är två personer som precis e på väg att klättra in på flaket, de kravlar sig längst in på flaker för de ser at där står ett par pallar med kartonger märta med SONY. Vad gör jag? JO, jag hade ju fjärrkontroll till liften så jag börjar tilta upp liften samtidigt som jag springer mot bilen, stänger liften och slår av strömbrytaren till liften. Snacka om liv inne på flaket, ringer polisen och dom kommer på ett par minuter (hur ofta händer det) snacka om att killarna på flaket blev snopna när jag öppnade liften och där stod fyra poliser.
metalHJ skrev:Nej, han är körd! Det som retar upp mig lite, är att vi inte gör större insatser för att hålla dessa idioter borta från samhället.

Han hade nyligen kommit ut ur fängelset, och enligt polisen har de haft mycket problem med honom. Att man inte sätter killen på behandling, och sluter honom från övriga samhället? Eller villkorlig dom när han väl släpps igen, och minsta lilla grej så åker han in direkt och får stanna ett tag.

Men varför ska vi kosta på dessa förstörda människor vars hopp för livet, med all säkerhet är slut? Den frågan ställer jag mig många gånger...
Hhm.... det man vill göra & det man gör är oftast inte detsamma....det är det som skiljer oss & dem åt...just att vi har ett konsekvens tänkande...vilket pundaren inte har...speciellt inte då han är hög/speedad.
Då kan man se det så här; ska man ta fast/hålla fast den jäveln?
Nja, eftersom en sådan här återförbrytare inte straffas i Sverige eller hålls inlåst för att skydda alla oss skötsamma så är det ju föga mening med att ringa på polisen...eller hur?
Vad viktigare är, en pundare som springer runt & bryter sig in i bilar stup i ett är med all sannolikhet en sprut missbrukare (heroin eller amfetamin) & har garanterat blodsmitta så som hepatit C & ibland HIV. Även om man är två stycken (som i fallet ovan) så kan vad som helst hända...speciellt som att en speedad tjackpundare kan få en Tyson smäll i nyllet & ändå studsa upp med detsamma samt att han/hon kan börja vifta med en smittad kanyl eller klösa/spottas/rivas...vilket är minst lika farligt som kniv eller pistol.

Nu skriver jag inte vad jag tycker att man ska göra med dessa individer för då blir Moderatorn sur :wink:
Ni vet väl att man säger - "Fega killar får aldrig kyssa vackra tjejer..." ni ligger nog bra till :D

Klart man griper in, med viss försiktighet

/Thomas

Tror jag hittade uttaget du snackade om. Det ger 1[…]

Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]