Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

.., hjulbultarna så inåt helvete?!

För en vecka sen så fick jag på nya sommarpuckar som verkstaden bytte o drog fast. Jag sa till att de ej skulle dra hårdare än att jag med bilens verktyg fick upp dom. Jag körde bilen ca 5 km förra veckan o igår skulle jag byta hjul...
Jag fick fan inte upp mina bultar!! :evil:

Jag åkte tillbaka o bad chefen att själv lossa med mitt förlängningsskaft. Det ville han inte utan hämtade en ca en meter lång förlängare, han fick upp bultarna o konstaterade att bultarna satt rejält! N-vis så hade han ingen förklaring. Inte första gången o jag blir lika :evil: varje gång!

DESSUTOM skrev jag detta i fel forumsdel!!!
Flyttar och ändrar rubriken! /Brainded

Färdiggnällt!

Mvh
Senast redigerad av 1 -94 9000 2,3T cse, redigerad totalt 0 gånger.
På en av mina saabar så brukar bultarna efterdra(?) sig nå förbannat. Jag drar åt dom med fälgkorset så löst jag bara vågar. Likförbannat så får jag inte loss dem utan mitt 2meters förlängningsrör när det är dags att byta.
Jag har stått på däckverkstad med kompressorn på max och deras största mutterknackare och försökt lossa utan att lyckas.
Så det behöver inte alltid vara hårt åtdraget från början
-94 9000 2,3T cse skrev:Jo, det möjligt att de kanske kan fastna ännu hårdare på nått sätt, men jag har på mina bilar bara haft problem efter att däckverkstan varit på bilen.
Samma här. Har aldrig haft några problem annat än när däckverkstan har "svetsat" fast bultjävlarna med sina mastodontmaskiner. Skulle tro att fälg och bult tar skada av dessa extrema åtdragningsmoment. Om verkstaden i fortsättningen kommer att lossa några av mina hjul tänker jag be dem handdra bultarna. Gör de inte det så kommer jag ner igen och då vill jag ha ersättning för den extra resan som jag ju hade sluppit om de dragit bultarna enligt manualen.
har man dåliga / sträckta muttrar så fasnar dom även om de ej dras förhårt.
däck verkstäder brukar ha momenstsag, så de inte drar förhårt.
CarMan skrev:däck verkstäder brukar ha momenstsag, så de inte drar förhårt.
Ja, de brukar säga det. Lika förbannat drar de fast muttrarna så de nästan går igenom fälgen. Om någon sträckt muttrarna så är det rimligen däckverkstäderna. Själv drar jag för hand lite lagom hårt och risken att sabba fälg/mutter är minimal.
_zigge_ skrev:Därför dom är oproffsiga.. En redig däckverkstad drar antingen åt med momentstag på mutterdragaren eller momentdrar med en momentnyckel.. Har för mig att det ska dras åt med runt 110nm.. Många muttermaskiner verkstäder har kan ligga runt 1000nm...
kanke inte 1000 men 300 ialla fall.

man tar man en gamma 240 med plåt fälg, så har mutrarna alla gånger kilat insi mellan pinbulten & hålet i fälgen, på grund av sträckt mutter. så då sitter den ialla fall...
Bilen jag äger, har före mig, gått som direktionsbil. Av kvitton att döma så har hjulbyten skett hos en däckverkstad, så jag vet inte... Klart är att JAG ALDRIG NÅGONSIN sett en däckverkstad som använt nån form av momentbegränsare när de monterat hjul. Men dom kanske gör det, när inte jag tittat på... :roll:

Mvh
Larm går v70 -07

Hej,har en v70 2,5T -07 som larmet börjat g&a[…]

Substral Mniazek funkar bra på gräsmatt[…]

Det är ju lätt att testa om inte annat, […]

Googlat på numret? Finns ju massa i Sverige.[…]