Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Aquiesce
Detta är säkert en korkad fråga men jag hittar inget svar ngn annanstans...

Jag har ett problem. jag köpte en 740 GLE från -87 för några dagar sen. Igår köpte jag begagnade vinterdäck av en kille som hade haft dem på sin 740 innan han sålde den. Eftersom det är samma bilmodell och fälgarna var med 5 bultar (precis som mina sommardäck) räknade jag med att de skulle passa. Men nu när jag skulle sätta på däcken så ser jag att mina sommardäcksfälgar har ett extra hål borrat och att ngn form av metallstav (mycket tunare än övriga bultar) sitter "mellan" två av bultarna om ni förstår. Mina vinterdäcks fälgar har enbart de 5 hålen för bultarna..

Vad är denna "stav"? Vad sören ska jag göra för att kunna sätta på däcken? måste jag fixa nya fälgar?

Tack på förhand!

Viktor
av Aquiesce
Dimensionen är förresten 185/70 R14
av erikeriksson
Hej, "pinnen" är för att däcket ska hamna på samma platts vid återmontering för balanseringes skull.

Har inte dina fälgar ett mindre extra hål mellan två bulthål är det bara att skruva bort pinnen med en ringnyckel. Möjligtvis kan du borra ett hål i fälgen, har dock inte prövat det själv.
av Peterlindberg
tror att det va så att 240 inte hade den styr pinnen så fälgarna kommer troligtvis frånen 240 från början.
men som han sa tidigare så ta bara bort den eller kapa pinnen så ska det gå för i övrigt är dom lika

Peter
Aquiesce skrev:Detta är säkert en korkad fråga men jag hittar inget svar ngn annanstans...

Jag har ett problem. jag köpte en 740 GLE från -87 för några dagar sen. Igår köpte jag begagnade vinterdäck av en kille som hade haft dem på sin 740 innan han sålde den. Eftersom det är samma bilmodell och fälgarna var med 5 bultar (precis som mina sommardäck) räknade jag med att de skulle passa. Men nu när jag skulle sätta på däcken så ser jag att mina sommardäcksfälgar har ett extra hål borrat och att ngn form av metallstav (mycket tunare än övriga bultar) sitter "mellan" två av bultarna om ni förstår. Mina vinterdäcks fälgar har enbart de 5 hålen för bultarna..

Vad är denna "stav"? Vad sören ska jag göra för att kunna sätta på däcken? måste jag fixa nya fälgar?

Tack på förhand!

Viktor
Som dom andra skriver är det för att få fälgen på samma ställe. Dock är det dumt att ta bort denna "pinne" helt. Du har troligen en fördjupning i fälgen mellan bulthålen?

Om du har det bör du ersätta denna "pinne" med en bult istället, bultskallen borde rymmas i denna fördjupning.
av sören
Det är en låsning för bromskivan och har ingenting med balanseringen av hjulet att göra (hjulet balanseras ju inte monterat på bilen). Den är till för att hålla fast bromskivan när hjulet är avmonterat (hjulbultarna borta). Om du tar bort den kan bromskivan röra sig så att hålen i bromskivan flyttar sig i för hållande till de gängade hålen(där du skruvar i hjulbultarna) som sitter innanför bromskivan, du får alltså inte dit hjulbultarna. Det här är oftast inget problem då ju bromsskivan hålls fast av bromsklotsarna. Men byter du bromsklotsar så kan det lättare ske. Du kan alltså ta bort låsningen för bromskivan och om skivan flyttar sig så får du se till att vrida den så att hålen ligger mitt för varandra. När du sedan skruvar dit hjulet så hålls det ihopp av hjulbultarna och man kan säga att då har låsningen ingen betydelse för de ersätts då av hjulbultarna.

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]