- mån 13 okt 2008, 22:52
Har kört bilen 37000 mil. Bytt PNP väljare. Sedan ett halvår startproblem. Startmotorn drog bra men om jag inte pumpade på gaspedalen 5 tag innan jag vred om nyckeln så var det lögn att få den att tända. Med startgas tänder den alltid och går sedan bra. Ett relä byttes i början av sommaren när jag var i Sverige (där de vårdar gamla 960) och sedan startade den normalt. Nu är jag åter i Belgien där volvoverkstäderna tycker man borde byta (upp?) sig och inte anstränger sig särskilt. Felet har kommit tillbaka och har de sista dagarna uppträtt varje gång jag ska börja köra. Pumpar jag med foten går det bra, glömmer jag måste jag använda startgas. Tacksam för tips om vad jag kan kolla för att sedan kunna åka till verkstan och tala om vad som bör åtgärdas.
Om verkstadsrelationer: Fick ständigt indikation på fel i växellådan. For och nollställde. styrenheten byttes, felet kom tillbaka. Bytte till en bättre beg växellåda, felet kom tillbaka. Läste om PNP väljaren på ett engelskt volvoforum. Bad dem byta denna och sedan dess inga fel. den var väl trött på byteslådan också. Då har två märkesverkstäder i två länder jobbat med bilen ett tioal gånger innan. Trots kod så kopplade dom inte.
I och för sig så är det ju ett bra stöldskydd att man måste pumpa innan start. Glömmer jag så måste jag vänta en haövtimme innan jag kan pröva igen (om jag inte använder startgas).
Om verkstadsrelationer: Fick ständigt indikation på fel i växellådan. For och nollställde. styrenheten byttes, felet kom tillbaka. Bytte till en bättre beg växellåda, felet kom tillbaka. Läste om PNP väljaren på ett engelskt volvoforum. Bad dem byta denna och sedan dess inga fel. den var väl trött på byteslådan också. Då har två märkesverkstäder i två länder jobbat med bilen ett tioal gånger innan. Trots kod så kopplade dom inte.
I och för sig så är det ju ett bra stöldskydd att man måste pumpa innan start. Glömmer jag så måste jag vänta en haövtimme innan jag kan pröva igen (om jag inte använder startgas).
- By sicnarf