NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av chrissofsweden
Ska iväg och köpa mig en C30 2.0 Kinetic -07. Jag har sökt svar på ett helt gäng med frågor men står fortfarande på ruta ett när det gäller ett par frågetecken.

Finns det en aux ingång i armstödet? (Performance-stereon)

Är performance-stereon så dålig som alla påstår? Just nu kostar väl hembion ungefär hälften av vad bilen gör så.. visst förstår jag att det inte är toppenljud, men är det SÅ hemskt?

Innefattar nybilsgarantin även andra fel såsom om motorn av sig själv skulle paja eller om något elfel skulle uppstå? Täckr garantin även om någon plastdetalj skulle paja, elhissen sluta fungera eller om en reglageratt skulle lossna?

Är det xenonljus på den?

EDIT: Vilka mått måste däck och fälg ha för att jag ska kunna klämma in ett par 18"? (Distansskivor?)

Det är några av de saker som jag missade att kolla när jag var och provkörde på bilen. Vill ju inte gärna ligga på som en hök så jag hoppas ni har några svar.. :)

Hälsingar
Christian C
av Lövet
Xenonljus är inte standard på Kinetic så om inte köparen extrabeställt det så finns det inte

Performance stereon är genomusel, låter som en klockradio. Klart sämre än exempelvis standardljudet på Saab och Audi. BMWs är dock lika kasst.

Aux-in har inte funnits på någon av de bilar jag kört med Performance stereon (4st)

Nybilsgarantin omfattar allt förutom vanligt slitage så, ja elfel osv ska den täcka. Reglageratt bör den täcka också såvida du inte fått den att lossna genom felaktig hantering.
av frippe87
Kan inte utala mig så mkt om detta, men en sak vet jag, Perfo.. version är bra för att vara deras billigaste version. Jag tycker att volvo har en hög lägsta nivå när det gäller stereo. Kan säga att saabs o audis stereo låter skit jämfört med perfor.. Iaf den stereon jag har hört i dessa bilar. Så att volvos stereo låter som en klockradio håller jag inte alls med om. Den är inte skit bra, men det är ju trotsallt den billigaste version.
av Lövet
Jämfört med Concert stereon i Audi A4 (och gamla A6) med original högtalare så - jo Volvos stereo låter som en klockradio. Den sägs vara uppdaterad med faceliften av S40 / V50 (men inte i den aktuella C30n alltså) men den har jag inte hört.
Användarvisningsbild
av wendtan
Jag kan tycka att performance stereon är förhållandevis dålig före facelift I v50. Men den är INTE I NÄRHETEN så dålig som business stereo enheterna i Bmw E46 eller E39.
Min sambos facelift bil har MARKANT bättre ljud än vad jag hade i min Bmw 330 Ci med H.K stereo(största nivån på e46)
Jag lyssnade en del på den näst största nivån i E91 och de lät skrattretande i jämförelse med exempelvis High performance i min t5:a.
Användarvisningsbild
av Kaikki
Jag har för mig att aux-ingång finns bakom "den flytande" panelen för stereon även fast det bara är performance...
av Lövet
Hoppas du kom ihåg allt vi skrev innan inläggen försvann :-(
av flink
Jensen skrev:Aux-ingången finns inte till Performande stereon, utan
kommer först på High Perfomance nivå.
...förutom från MY08 då den även är standard i Performance! ;)
Användarvisningsbild
av Brainy
frippe87 skrev:Kan inte utala mig så mkt om detta, men en sak vet jag, Perfo.. version är bra för att vara deras billigaste version. Jag tycker att volvo har en hög lägsta nivå när det gäller stereo. Kan säga att saabs o audis stereo låter skit jämfört med perfor.. Iaf den stereon jag har hört i dessa bilar. Så att volvos stereo låter som en klockradio håller jag inte alls med om. Den är inte skit bra, men det är ju trotsallt den billigaste version.
Jag är böjd att hålla med dig här, jämföra volvos instegsljud mot saabs instegsljud går knappt då volvos är så klart mycket bättre. Jag har själv ett större paket i saaben där systemet bl.a. har slutsteg från fabrik, det är ändå inte i närheten av farsgubbens V70 med instegsljud.

Någon audi har jag inte testat stereon i så där kan jag inte svara.
Dock så vet jag att Volvo i s40/v50 hade problem med en sladd/wire som vibrerade loss i passagerardörren så det började skallra men detta lär ju ha skett oavsett ljudpaket.

mvh
Anders

Tråkigt att aviseringarna inte är m[…]

"1975-1984 Volvo 242 244 245 DL Center Cap Hu[…]

Halvljus

Jag har en V50 -11 som jag var och besikta. Jag fi[…]

Är det en bärarmsbussning som håll[…]