Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Korny
Körde på en uppsättning Nokian WR 225/50-17 förra vintern och jag kommer ALDRIG köpa dubbdäck igen. AWD is teh shit :-)-)
Slängde på däcken på orginalfälgarna (Canicula) och dom är kanonlätta att hålla rena på vintern.

Mvh David
av tunnis
Köp inte Nokian WR - det är ett autobahndäck som inte funkar bra i Sverige.
Kör Nokia RSi eller nya Nokia R om du vill ha Nokia dubbfritt.

Själv kommer jag nog köpa Conti TS810 (eller nya T830).
Är visserligen också ett autobahn däck, men det ska vara kanon att köra på söder om Gävle.

Ett tips är att vänta någon vecka till.
Både AMS och Tek.värld kommer med vinterdäckstester i detta och nästa nummer.
Användarvisningsbild
av Korny
tunnis skrev:Köp inte Nokian WR - det är ett autobahndäck som inte funkar bra i Sverige.
Kör Nokia RSi eller nya Nokia R om du vill ha Nokia dubbfritt.

Själv kommer jag nog köpa Conti TS810 (eller nya T830).
Är visserligen också ett autobahn däck, men det ska vara kanon att köra på söder om Gävle.

Ett tips är att vänta någon vecka till.
Både AMS och Tek.värld kommer med vinterdäckstester i detta och nästa nummer.
Du skriver att Nokian WR inte funkar bra i Sverige, baserar du det påståendet på egna erfarenheter lr?
Nokia RSi har jag hört ska vara ett grymt bra däck på snö, men jag tyckte de blev ganska hög ljudnivå i bilen när man körde på barmark, vilket jag gör till 80-90% under "vintern", därför blev det WR för min del.
Däcktester i all ära men min erfarenhet av Nokian WR är bara positiva, både på barmark och snömodd.

Mvh David
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
OT men det är ju hemskt att folk REDAN kör med dubbdäck! Hallå! Det är inte ens tillåtet, och det är faktiskt asfalt på vägen åtminstone några veckor till! :roll:
Användarvisningsbild
av kave
Variosboy skrev: Det är väl ändå tvärtom!?

Det är väl i norrlands inland där det är mestadels snö som dubbfritt funkar fint och i den del av landet där det är mest isigt som man behöver dubbat.

Efter en vinter med med dubbfritt (det årets testvinnare) kommer i alla fall jag inte att sätta på några fler såna, Bor i värmland ska tilläggas. (enda förutsättningen är att utvecklingen på dem tar ett stort steg framåt för att jag ska tänka om)
Visst fungerar svenska dubbfria fint i snö, i alla fall om den är ny, men när snön får ligga några veckor/månader blir det rätt blankt och det bli såphalt med dubbfria däck. Här nere har vi för det mesta barmark, blötsnö, regn, etc etc. Ren is är det nästan aldrig eftersom det saltas bort direkt. Jag vet att tidningarna förordar det du säger men för mig verkar det helkorkat och det är inte så det förhåller sig heller i verkligheten. Andelen dubbfritt växer ju längre ner i söder man bor, helt naturligt. Om jag bodde i lappland med snö på vägarna 4 månader om året skulle jag aldrig välja dubbfria däck.
Användarvisningsbild
av henka35
~Kalle~ skrev:OT men det är ju hemskt att folk REDAN kör med dubbdäck! Hallå! Det är inte ens tillåtet, och det är faktiskt asfalt på vägen åtminstone några veckor till! :roll:
Vet bara att i Kiruna så kan man kallt räkna med att dubbdäcken åker på oftast i mitten av september.
För här kan vi ha vinterväglag redan då. Som idag, -1 och snö i luften.... Roligt att hamna av vägen en morgon bara för att man inte har vinterdäcken på.

//Henrik
av Amli
Vilka däck du väljer beror ju helt och hållet, som sagt, vart i landet du bor. Det är ju en STOR skillnad om du bor i Norrland eller Skåne t ex. Själv bor jag i Umeå och kommer ha på min XC70 II Gislaved Nordfrost 5 215/65 16.
Användarvisningsbild
av Mats
Nu har jag beställt Gislaved Softfrost 3 till bilen.
Någon som har erfarenhet av dem? (Kanske är för nya för att någon har testat ännu)

/Mats
Användarvisningsbild
av Appel
Är det någon som har tips till XC60? Jag velar mellan dubb och dubbfritt beroende på det mycket varierande klimatet där jag bor, sveriges största ö. Ofta är det ingen vinter att tala om, men det är inte ovanligt med förädisk halka vilket gör att jag kört med dubbdäck på alla mina bilar.

Men nu med en relativt tung bil med AWD så ändras parametrarna lite och det kanske kan räcka med dubbfritt?
Användarvisningsbild
av Thho
Appel skrev:Men nu med en relativt tung bil med AWD så ändras parametrarna lite och det kanske kan räcka med dubbfritt?
På vilket sätt ändras vilka parametrar?
Vilken packbox ?

Tack så mycket för svaret. Glömde […]

Tror det kan vara svårt att komma åt a[…]

Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

eftersom det är vitt så lägg lite […]

Slang ifrån luftfilterburk

Har en V70 D4 2014 hittade en en lös slang so[…]