Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Arese
#225765
~Kalle~ skrev:
VolvoB20 skrev:
andreas_lofgren skrev:Då har du nog Sveriges snålaste XC70 D5 Vi kan ta BMW 520d som exempel. Denna har 177 hk mot 185 hk för D5an = i stort sett samma prestanda.
Vilken sned jämförelse, en stor tung AWD suv med över 200 hk mot en liten trång BMW 3 med urtråkig dieselfyra som inte ger mer än 177 hk, den borde knappt få kallas BMW.

Jämför med någon 4 hjulsdriven stor tung BMW med 6a och X-drive, men då kostar BMW 100.000 till ..
Just precis! :idea: jämför inte äpplen och päron
Nej precis; jämför hellre tex med nya 730d med 245 hk:

Max hastighet (km/h) 245
Acceleration 0 - 100 km/h (i s) 7,2
Blandad körning (l/100 km) 7,2
Tjänstevikt 1.940

Nä, det blev inte riktigt bra det heller va.... :D Prisskillnaden blev tex ännu större... 8)

Mvh
Arese
av bilgalen
#225770
En intressant sak med just Bmw 320d är ju att den måste vara den billigaste dieselbil just nu när det gäller skatt. Den kostar bara ca 2500kr i årsskatt. Alla andra motsvarande dieselbilar ligger ju nästan 2000kr högre, varför är det så?
Användarvisningsbild
av wide
#225777
bilgalen skrev:En intressant sak med just Bmw 320d är ju att den måste vara den billigaste dieselbil just nu när det gäller skatt. Den kostar bara ca 2500kr i årsskatt. Alla andra motsvarande dieselbilar ligger ju nästan 2000kr högre, varför är det så?
För att släpper ut så jäkla lite..:)


BMW 320d:
Rak 4-cylindrig dieselmotor med vevhus i aluminium, 3:e generationens common rail-insprutning och turboladdning med variabel turbingeometri
Volym: 1 995 cm3
Max effekt: 130 kW/177 hk vid 4 000 v/min
Max vridmoment: 350 Nm vid 1 750-3 000 v/min
Acceleration (0-100 km/h): 7,9 sek (Touring: 8,1 sek)
Toppfart: 230 km/h (228 km/h)
Snittförbrukning enl EU-norm: 4,8 lit/100 km (4,9 lit/100 km)
Utsläpp CO2 enl EU-norm: 128 g/km (130 g/km)
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#225778
Men om BMw inte har någon motsvarighet till Xc70 så går vi väl över till Audi och jämför därimellan!

Volvo XC70 1.06 l/mil 185hk/400nm 5cyl 2400 cm2

Audi Allroad 1,15 l/mil 180hk/380nm 6 cyl 2698 cm2
Användarvisningsbild
av wide
#225783
VolvoB20 skrev:
wide skrev:Tyvärr ligger Volvo ljusår efter tyskarna vad det gäller kraftfylla/snåla dieslar.
Kolla det sjukt trevliga nya 3.0d som kommit i en ny version, men bla bara en turbo.....
Er jämförelse haltar ordentligt......

Nu råkar ju Volvos priser ligga ljusår efter BMW och Audis priser också, har försökt få loss en av BMW eller Audis dieslar som tjäsntebil med med samma utrustning men då kostar de nästan 100.000 mer..... :-O) :-O)
Jo man behöver inte ta mer än en 2.0d för att motsvara en D5a. Sen är priset högre, men man får tyvärr bra mkt mer bil...
Men priset verkar inte vara det viktiga idag.
Om Volvo hade inte legat och sovit de senaste åren hade inte Volvo behövt gå i kk, som de verkar på väg nu.........

Tycker det är pinsamt , att de fattat miljötåget så sent.....
Användarvisningsbild
av wide
#225797
VolvoB20 skrev:
andreas_lofgren skrev:Då har du nog Sveriges snålaste XC70 D5 Vi kan ta BMW 520d som exempel. Denna har 177 hk mot 185 hk för D5an = i stort sett samma prestanda.
Vilken sned jämförelse, en stor tung AWD suv med över 200 hk mot en liten trång BMW 3 med urtråkig dieselfyra som inte ger mer än 177 hk, den borde knappt få kallas BMW.

Jämför med någon 4 hjulsdriven stor tung BMW med 6a och X-drive, men då kostar BMW 100.000 till ..

Det är väll inget konstig jämnförelse. En Plastkittad V70 mot en minst lika stor Bmw som även finns i Awd.
Troligen en av väldens just nu bästa motorer som 2.0d är. Att döma ut den, då har man inte mkt till bilintresse.... :lol:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#225805
wide skrev:
VolvoB20 skrev:
andreas_lofgren skrev:Då har du nog Sveriges snålaste XC70 D5 Vi kan ta BMW 520d som exempel. Denna har 177 hk mot 185 hk för D5an = i stort sett samma prestanda.
Vilken sned jämförelse, en stor tung AWD suv med över 200 hk mot en liten trång BMW 3 med urtråkig dieselfyra som inte ger mer än 177 hk, den borde knappt få kallas BMW.

Jämför med någon 4 hjulsdriven stor tung BMW med 6a och X-drive, men då kostar BMW 100.000 till ..

Det är väll inget konstig jämnförelse. En Plastkittad V70 mot en minst lika stor Bmw som även finns i Awd.
Troligen en av väldens just nu bästa motorer som 2.0d är. Att döma ut den, då har man inte mkt till bilintresse.... :lol:
Nädu där tar du helfel, grymt bilintresserad och jag har kört BMW i många år, och sambon kör en likadan BMW som du har, så BMW intresset liger djupt rotat. Vill grymt gärna ha en BMW igen men eftersom jag har tjänstebil så är det ju en viss summa man har att hålla sig till.

Har verkligen försökt överväga 3an men den är ju liten och toktrång inuti. Har också provat BMWs mindre motorer men de är fan inga höjdare, Ska det vara något ska det vara 6orna, tex den du har i din, eller diesel 6an.

Dragvikten är dessutom kass på 3or med små motorer.
av Lövet
#225812
VolvoB20 skrev:
andreas_lofgren skrev:Då har du nog Sveriges snålaste XC70 D5 Vi kan ta BMW 520d som exempel. Denna har 177 hk mot 185 hk för D5an = i stort sett samma prestanda.
Vilken sned jämförelse, en stor tung AWD suv med över 200 hk mot en liten trång BMW 3 med urtråkig dieselfyra som inte ger mer än 177 hk, den borde knappt få kallas BMW.

Jämför med någon 4 hjulsdriven stor tung BMW med 6a och X-drive, men då kostar BMW 100.000 till ..
Hur får du 520d till en 3-serie? 177 hk är onekligen 4,3% mindre effekt än D5an, fruktansvärt dåligt av BMW från 500cc mindre eller hur? När den dessutom är tystare än Volvomotorn, drar mindre soppa, och accar lika fort. Ja usch BMW så kass motorn är.

BMW 535d med 272 hk och 560 nm drar lika mycket som XC70D5, det är en bistra sanningen. http://www.teknikensvarld.se/provkornin ... /index.xml
#225825
Man får konstatera att XC70 har AWD som tydligen drar lite extra. Det är väl också så att D5-motorn har varit med ett tag och förutom uppgraderingen till modellår 06 har inte mycket gjorts. Kanske dags för en uppgradering?

Körde en BMW X3 häromdagen. Det var ingen höjdare jämfört med XC70 men då tänker jag på ljudkomforten vid motorvägsfart där BMW:n brusade irriterande runt a-stolparna. Tyvärr är D5-motorn lite väl högljudd i lägre farter, t. ex. i stan. Där var BMW:n bättre.

Jag vill ha en dieslhybrid från Volov snarast. Det skulle göra sig bra i XC-skepnad. Ska man vara kvar som Volvoägare så vill man ju inte hamna på efterkälken...

Hälsningar

Henry
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 31

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var s&au[…]

Det här smakar illa, eller gör det verkl[…]

Jag kör hybrider från Volvo regelbundet[…]

Den står redan på max och påverk[…]