Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Pimp my ride
Hej!
Jag skulle hjälpa min son att koppla in x-traljus på hans s40 t4-98.
Han hade köpt lampor och reläsats på micro.
Tänkte koppla in dom på gamla sättet, men det sket sig ?:-/ .
Jag skulle ta signal från helljuset framme vid lampan var det tänkt, men där var ju 12v hela tiden.
Kan koppla det på annat sätt i relät eller måste man ha ett 2-vägsrelä?
Pojken har inte råd med original, så det vill han inte köpa.
Varför är det så på s40, men inte på v70n?

Magnus
Användarvisningsbild
av eccy243
Ja, dom där gamla S/V40 med singelreflektor är ju lite speciella. Gör så att du kopplar BÅDA kablarna från reläspolen till helljus-anslutningarna på H4-lampan. Då funkar det. Du måste alltså även ta jord från helljuslampan. :-)-)
Användarvisningsbild
av Tomas88
Vad är signalreflektorer och reläspole. Vad sitter reläspolen? Varför måste man ta jord från helljuslampan?
Funderar ju på extraljus själv och har en 2001a. Har visserligen tänkt mig en sats från Volvo men om den nu är så dyr så...
Användarvisningsbild
av yel_low
okej så här är det, S40 härstammar från samarbete med MITSUBISHI, därav har den JORDSTYRDA lampor och skiljer sig från V70. konstant plusmatning till lampan och så styr den med jorden istället. på det sättet "sparas" det lite på elektroniken då den är gynnsammare att styra ljuset med jorden än plusmatningen.
en Japansk lösning, eller många japsare styr på detta sätt.

Om du kollar BAKIFRÅN på H4 lampan så är stiftet till höger (lodrätt) helljus och stiftet upptill (vågrätt) halvljus. gör då så att du kopplar båda lodräta stiften till styrningen på reläet, dvs 85 och 86. då funkar det.

Detsamma gäller förmodligen på din bil oxå Thomas88, fast du har separata reflektorer.

Lycka till! :)
Användarvisningsbild
av Tomas88
Okej. Konstigt, aldrig hört talas om detta innan. Varför är detta "gynnsammare"?

Om amn köper Volvos sats är det då bara att plugga i relä på förberedd plats?
Användarvisningsbild
av eccy243
Nej, inte på din. Bara S/V40 med enkelreflektor. Alla från 96-98 har jag för mig. Dessutom icke-turbomodeller fram till -01 tror jag de e. Så -01 å frammåt så har alla S/V40 dubbelreflektor, och normal styrning av ljusen. :-)-)

Slipade med 80 papper sedan 240 och 400 samt v&ari[…]

Vi som beställt EX90

Talade med min handlare i dag, ny SW release p&[…]

Akut AC problem

Köpte bilen, V40 D3 -13, i jan på bilfi[…]

Farthållare 945

Hej på er alla. Jag är stolt nybliven &[…]