Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Har en liten fråga till Er som har mer koll på detta med lackering och bilvård.

Har en bil som är från 1992. Den är lackad vit i original.

Nu är det dock så att en bekant till mig har målat om hela bilen (efter att ha fixat lite rost).

Han målade allt med pensel rakt över den gamla lacken, och det är nu tjocka spår efter penseln och droppar och rinnmärken över hela bilen.

Han har inte haft någon klarlack ovanpå utan bara vanlig vitfärg.

Hur skulle Ni tipsa mig att ställa i ordning denna bil inför vintern? Jag efterlyser inte något avancerat proffspaket, utan snarare en enkel lösning som är hanterbar för mig som amatör.

Har själv funderat på om man ska slipa bilen med lätt sandpapper först, och sen klarlacka, eller om man ska polera den med polermaskin och något slipmedel, typ rubbing eller något? Men då jag har noll koll, vore jag ytterst tacksam om någon här kanske kunde ge några fina tips, för hur jag kan få bilen att bli hyfsat blänkande och slät igen.
Han har inte haft någon klarlack ovanpå utan bara vanlig vitfärg.
Är det vanlig lackfärg eller liknande så är väl troligen det enklaste och mest prisvärda att skrota bilen....
Vanliga lackfärger är inte polerbara, och inte heller direkt kompatibla med vattenburna 2k-lacker (som är det enda som används idag) eller vanlig klarlack. Slipa bort allt och lacka om är det som gäller för att få ordning på det tyvärr, har själv hjälpt till att göra det på en veteranbil som var värd att rädda, det tog mig och kompisen 4 hela helger och kartongvis med Scotchbrite regöringsborstar till borrmaskinen. Det gör jag inte gärna om igen...

Fast å' andra sidan kan du ju slipa ned rinningar och liknande och rolla bilen en gång till för att få det bättre om du tycker det är värt mödan.

/Thomas
Ajdå, det var ju inte vad jag hoppats att få höra. Men Du verkar ju ha lite koll på läget, till skillnad från mig :-)

Men om jag förstår Dig rätt, så är det alltså ingen idé att försiktigt slipa ner nuvarande ojämnheterna och sedan lägga på ett lager klarlack i syfte att få ytan glänsande?

Vet ej vad han använt för färg. Men färgen är liksom väldigt matt och torr/sträv. Ytan är mer lik en gammal bil som stått i solen i 20 år typ, trots att denna är nymålad.

Hade varit nice att få upp lystern på något vis - men kanske svårt då utan att måla om?

Men om jag får för mig att måla om hela bilen för hand...har Du någon koll på vad jag bör inhandla i färgväg? Tänkte inte lägga ner något jättejobb, men vill bara få den att se lite fräschare ut, åtminstone på lite håll :-)
Men om jag förstår Dig rätt, så är det alltså ingen idé att försiktigt slipa ner nuvarande ojämnheterna och sedan lägga på ett lager klarlack i syfte att få ytan glänsande?
Knappast , du skulle i så fall få lägga på litervis med klarlack för att fylla ut bra, OM du hittade en klarlack som fastnar utan att få allt under allt släppa och krackelera...
Men om jag får för mig att måla om hela bilen för hand...har Du någon koll på vad jag bör inhandla i färgväg? Tänkte inte lägga ner något jättejobb, men vill bara få den att se lite fräschare ut, åtminstone på lite håll
Samma sorts färg som redan sitter där fast blankare då... allt annat riskerar att förvärra situationen ännu mer. Och rulla på färgen med en liten roller för blank lackfärg.
Jag hade faktiskt en gammal 240 som rollades i matt lindblomsgrön med gott resultat, vi lade ner lite arbete och plockade av allt som gick och maskade ordentligt. Den blev ganska snygg, men å' andra sidan hade den säkert 6 olika färger efter rost och krocklagningar innan den målades så allt var till det bättre. Svarta lister, fälgar och alla dekaler samt svart grupp A vinge bröt av ganska snyggt.

/Thomas
aha..tack för tipsen. Ska se hur jag går vidare..men det låter ju som att en roller är lösningen då, och en lite blankare färg :-) Får höra på målarfirman vad det finns för modeller att välja på.

Förresten..."Fluffen" tipsade förut om Biltemas polermaskin, jag var in på Biltema.se och försökte handla där, men kommer inte längre än att lägga produkten i kundkorgen..sen hittar jag inte köpknappen. Börjar lite smått ana att Biltema inte bedriver någon e-handel, utan att den där kundkorgen länkas till en inköpslista, som man skriver ut, och sen tar med sig till fysiska butiken när man får tillfälle.

Men kan knappt tro att Biltema inte skulle finnas på nätet med e-handel....så sega kan de inte vara?
Senast redigerad av 1 Barkbiten, redigerad totalt 0 gånger.
Tomas88 skrev:Det stämmer som du skriver. Biltema har slutat med postorder.
Ojdå...vadan detta? Hört va det berodde på eller?

Känna ju lite märkligt, eller åtminstone rejält mot strömmen, nu när postorder och e-handel slår nya rekord nästan månatligen och det snart knappt finns ett företag kvar som inte vill vara med på nätet.

EDIT: Hittade en artikel om biltemas postordernedläggning från 2003: http://archive.corren.se/archive/2003/8 ... ejnjl1ebhm
Funk skrev:Rusta har en ungefär likadan om du har lättare att ta dig dit, för 299:- ...

/Thomas
Ok, tack för info! Har en kompis som passerar Biltema i Gävle på måndag, han lovade att ordna en åt mig. Vågar ju inte köpa något annat än det som rekommenderas av proffsen här på Jagrullar :-)

I dotterns fall följde det inte med någ[…]

Låter som det är dags att "palla u[…]

V60 sliter däck bak

Är i samma sits....de sliter insida bak! Ve[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

En förbränningsmotor och 3st elmotorer, […]