Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

JH skrev:Jag la till en parentes för att förtydliga vem jag syftade på (meken). Det finns alltid folk, inte minst mekar, som "vet" eller har hört en massa.

Åter till märkena på stiften. Inte för att det förklarar problemet, men där hylsan greppar mot stiftet finns det tydliga märken, vilka jag inte känner igen från mina monterade och demonterade stift.

Det nämns ett uppenbart konstruktionsfel i inslaget men inget om vad det skulle vara.
Tändstiftet består av en yttre metallhylsa, och en inre keramikkropp som genom att överdelen av metallkroppen ges en pressning mot isolatorns överdel skapar en förspänning mot packningen i botten av metallhylsan.

1) Den undre kontaktytan mellan metallhylsa, packning, isolator ligger i ett område som påverkas av förspänningen som orsakas av åtdragningsmomentet. Detta gör att tätheten kan påverkas av tätndstiftets förspänning i topplocket. Om den inre packningen låg vid eller ovanför den yttre packningen skulle inte åtdragningsmomentet kunna påverka tätheten. Den nuvarande lösningen är en medveten risk som tillverkaren tar, och tillsammans med jordelektroder som inte fångar upp en ev lossnad mittelektrod vid haveri, en synnerligen riskfylld lösning. Speciellt som den som skall montera stiften inte görs uppmärksam på riskerna.
En tryckkärlsprodukt med dessa risker för haveri skulle med all sannolikhet aldrig få släppas på marknaden ens om den bipackades med nogranna hanerings- och monteringsanvisningar.

2) Stål och keramik har olika temperaturutvidningskoefficienter (stål ca 2ggr teknisk porslin). Detta gör att när tändstiftet värms upp kommer de ingående delarnas längd att förändras beoende på dess termperatur och temperaturutvidningskoefficient. Och vad som är intressant är att se vad som händer vid en kallstart då metallhylsan kyls av en mycklet stor massa (motorblocket) medans isolatorn värms från förbränningsrummet (Isolatorn har i princip bara två kontaktytor, en i botten mot den inre packningen, och en i toppen där metallhylsan har krympts in). Det man då kan se är att tills dess motorn har värmts upp kommer isolatorn att tillfälligtvis bli lite längre än hylsan. Denna förlängning måste ta vägen någonstans, och det gör den genom att isolatorns förspänningen ökar så att de ingående delarna töjs (metallhylsa) eller trycks ihop (isolator, packning).
Notera att alla ingående delar utsätts för sammaförspänning (absolut kraft).
Tekniskt porslin har en E-modul (töjningsfaktor) som är 3-5ggr stål, och stål har en E-modul som är åtminstone 2ggr koppar. Dessutom har kopparpackningen en tvärsnittsarea som är avsevärt mindre än både isolatorn som kopparpackningen. Detta gör att kopparpackningen får höst materialspänning (kraft/yta), och riskerar att utsättas för en spänning som överstiger sträckgränsen, vilket då leder till plastisk deformation som minskar packningens tjocklek.
Denna tjockleksminskning av packningen kommer då leda till en minskning av isolatorns förspänning och därmed förmåga att hålla emot förbränningstrycket i cylinderkammaren.

Det Eyquem gjorde 2004 var att ta bort en liten metallbricka i ovankanten på isolatorn. Det kan tyckas oväsentligt, men det går inte att komma ifrån att denna metallbricka innebär att det fanns ytterligare en "mjuk" del som kunde ta upp de längdförändringar som inträffar vid kallstart. Om man jämför med NGK stift har dessa en helt anorlunda konstruktion med ett parti med någon sorts mjuk porös keramik i den del som är i kontakt med ovandelen av metallhylsan.

Det kan vara en tillfällighet men de fordon, inklusive vårt, (och som jag känner till) där mittelektroden har lossnat på Volvo-stift, har varit fordon som körts i norra delen av Sverige på vintern.
av Totte_T6
Huggo skrev:Varför försvara Volvos tändstift .Volvo gör alldrig något fel enligt vissa.
Märkligt beteende från Bilias sida, låtsas som ingenting och sopa under mattan....
hade dom lite sunt förnuft så borde de vara mycket intresserade :???:

Kanske tur att man köpte NGK longlife stift istället för original, japsarna är bra på (jämn)kvalitet har jag hört nånstans!
av Psyko
Totte_T6 skrev:
Huggo skrev:Varför försvara Volvos tändstift .Volvo gör alldrig något fel enligt vissa.
Märkligt beteende från Bilias sida, låtsas som ingenting och sopa under mattan....
hade dom lite sunt förnuft så borde de vara mycket intresserade :???:

Kanske tur att man köpte NGK longlife stift istället för original, japsarna är bra på (jämn)kvalitet har jag hört nånstans!

Ja, tänk vad mycket man hör överallt :roll:
Användarvisningsbild
av CarMan
vem försvarar volvos t-stift? jag konstaterar bara att vi inte haft detta problem o vi byter ju en hel del stift.
sen om bilia betett sig dåligt så är väll det inte volvos fel.

(med tanke på hur "kndern" uptrödde i TV så kaske det fins skäl till att dom inte vill ta in bilen på sin verksta.
Användarvisningsbild
av CarMan
O vi ska återgå till min fördomsfulla analys av kunden i "filmen"
kunden har vit overall i inslaget, varför?
kunden vet att vitala delar är bort tagne. Vilka delar är det? (jag vet inte var det brukar finnas i ett stift, men kunden vet)
Kunden säger att volvo har gjort ett medvetat fabrikationsfal, men kunden vill att bilia ska åtgärda skadorna, som orsakats av felet. varför skulle bilbia göra det? skulle väll vara volvo som i såna fall skulle få kosta på det hela)
se är ju kunden en sån där som inte våga släppa igen huven för han tror den går sönder, så han väljer att trycka ett par fin bulor i hven istället...

ja jag är fördomsfull ibland, men jag vart mest iriterad på sverker igentligen, han om nån kan inte lysna!
Lite rolikt dock när han drar upp den där motorn som havererat o som han nämner det motrn vart helt väck (men reprationen kosta bara 17 000:- Skapligt pris för ett motorbyte!)
av Murre
Jag vill bara nämna att T-stiften som sitter på 2,5T 05-->> är levererade av BOSCH,
Super plus yttrium FR7DPP+ 24 heter dom... Dessa passar alla turbobilarna för den delen.

Mvh
Murre
Användarvisningsbild
av CarMan
Murre skrev:Jag vill bara nämna att T-stiften som sitter på 2,5T 05-->> är levererade av BOSCH,
Super plus yttrium FR7DPP+ 24 heter dom... Dessa passar alla turbobilarna för den delen.

Mvh
Murre
Om man ska tro på bilderna i inslaget på Plus. så åkte han från Norrland i en bil med turbo motor, medans den mycket påläste "experten" hade en sugmotor.

Det stiftet jag bytte förra veckan var på en sugmotor, o tiften var köpta på en bilia verksta ironiskt nog.
Användarvisningsbild
av CarMan
den bilen jag bytte på, så var kunden på genomresa o hade märkt att bilen inte gick bra (bilen gick bara på 4 av 5 burkar)
i med nya stift, o inget misljud i motorn.

den här kunden i inslaget på pluss, han hade fel på 3 av 5 stift. låter väldigt konstigt att 3 stift pajar samtidigt !!!
(jag tvivlar inte på att kunden hade problem, o jag lägger mig inte i om han hade fel på 1 eller 3 stift, men tvivlar på att 3 pajar samtidigt)

-------------------------
Sen så är ju Sverker alltid Sverker, han om nån borde ju fatta att Man självklart inte komenterar ärendet fören Allmäna reklamationsnämden kommit med sitt utalande, det är ju först då det finns nått att komentera!

Det hade ju varit lite mer seriöst från plus att ta upp detta när man hade klart från allmäna reklamatinsnämden, om dom säger en sak o volvo en annan, då har man att bra tv program...
av Jwinkler
kan satsa mitt högra ben att det inte hade hänt om de var nån annan som skruva in stiften..de är väll inte bilias fel att hans stift är kassa (för han har säkerligen tappat dom innan eller något dumt) om det var ett fabrikationsfel hade stiften försvunnit för länge sedan och de hade varit MÅNGA fler än den där muppen som hade råkat ut för det..!
"ja tycker bilia ska betala allt" javisst om dom hade skruvat i skiten men så är inte fallet, punkt slut!!

nee ush nu blev ja irriterad :)
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 12
EX30, påstår dom.

Jag måste tyvär säga helt tvä[…]

Tack för alla svar. Uppskattar det verkligen![…]

..när man funderar på ett byte nä[…]