Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av dalldall
nån som varit med om en defekt ny toppackning? vet det låter konstigt, men bara undrar, gäller en stålförstärkt till b230f.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
dalldall skrev:nån som varit med om en defekt ny toppackning? vet det låter konstigt, men bara undrar, gäller en stålförstärkt till b230f.
Har aldrig hört...men det är ju inte en omöjlighet! Mätte du toppen innan montering, så du vet att den är plan?
av dalldall
nej det gjorde jag inte dum som jag var! men bilen köptes med defekt ventilfjäder så man hade ju ingen tanke på mer! nu har jag gjort det o tycker inte det ser snett ut, när jag startade bilen efter montering stod det en stråle vatten på ett par dm rakt ut från mitten av packningen, alltså mellan lagren i packningen, när den blir varm är strålen borta, fast lite fukt kvarstår på ett par dm längd från 1 an o bak till 2an, när jag gasar upp o släpper gasen så väller det upp vatten ur exp kärlet ca 10 sek, sen lugnar det ner sig. toppen borde ju vara sne eller sprucken?? gjorde rent block o topp mycket noga innan monteringen!
av Hemulen
En runda till sliparen för att plana toppen är nog inte fel.Svårt att själv avgöra om den är skev. Ny packning och nya bultar gäller om du är noggrann. Packning+bult kostar ca 520kr på Mekonomen. ;-//
av 945S
Nya bultar är inte strikt nödvändigt om man får tro på Haynes verkstadshandbok. De skriver att om man mäter upp bultarna och de inte har förlängts så är det grönt att återanvända dem. Packning är väl däremot ganska omöjligt att återanvända.

Vad var det för packning den som sprang läck? Volvo original? Jag satte själv in en packning från Biltema för ett par månader sedan och den håller fortfarande tätt (ta i trä...). Det var en fibervariant, utan metall. Jag antar att man bör inspektera packningen noga innan man monterar den så slipper man undra om det var den som var skadad eller någonting annat...
av dalldall
det var en elwis stålförstärkt, har lämnat toppen på planing i morgon, sen får vi se om det går, blev lite förvånad över strålen som stod rakt ut!!! en liten tröst är ju att det är så fruktansvärt lätt att byta!!
Användarvisningsbild
av emwtur
vet inte hur känsliga just volvo är men det brukar finnas en ordning som toppbultarna skall dras i, vanligtvis från mitten och utåt, så man inte får en "buckla" i mitten och inte orkar dra ner den om man drar ner mittbultarna sist, ( jag vet att buckla låter fånigt men jag kom inte på något bättre)

det står säkert i någon Haynes bok eller liknande !

Bara så du inte sabbar din nyplanade topp !

/emwtur
av Hemulen
Vill man vara hypernoga så kollar man även sin momentnyckel,speciellt om den är gammal(eller man tror man blivit stark av all gröt,eftersom det går lätt).Kan skilja mer än man tror. :)
av dalldall
samma visa igen, väller även upp ur expkärlet när motorn blivit varm och man har varvat upp den, konstigt bara med läckaget vid toppackningen, det försvinner när motorn blivit varm för att inte återkomma, har en motor på g, skall bara prova den först, bytar skitet istället, måste vara en spricka i toppen!
av Hemulen
Råkade ut för samma sak för en månad sedan. Var hos sliparen,planade toppen,packning från AD-kedjan,gamla bultar som jag borstade,oljade in. Drog först 2kg,sedan 6kg,sedan vinkel 90grader.Hällde i vatten,behövde inte ens starta motorn såg att det läckte ändå. Mätte bultarna,lika långa,alla kanske sträckt sig,såg inga sprickor på toppen.Körde tillbaks till sliparen(lånad bil),han sa att han hade slipat tusentals lock,körde över locket gång till,han var säker på att han inte gjort fel.Körde till mekonomen och köpte nya bultar plus packning,eftersom man inte ska återdra en packning man dragit en gång.La topplocket mot blocket utan packning och kunde få in det minsta bladmåttet men inget större,borde vara godkänt. på med nya packningen och nya bultar,kände att dom nya bultarna "bet bättre" och det blev tätt. Tror att det i mitt fall berodde på bultarna eller att jag inte använt gängrensare i hålen på blocket. Bytte du packning och använde nya bultar?

Törs jag gissa att den hamnar i ett prisl&aum[…]

Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]