Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har idag upptäckt ett rätt så irriterande hugg eller stopp i ratten vid normal körning, man sitter ju och korrigerar ratten hela tiden under färd och nu helt plötsligt så hugger det till och tar "stopp" när man svänger åt höger.
Man rör kanske ratten 3-4cm åt höger sen är det precis som om det är en knöl som man ska passera för att kunna fortsätta svänga.
Har inga missljud i framvagnen och detta uppkom helt plötsligt, har inte ens haft tendenser till nåt liknande tidigare och nu idag fanns det bara där...
Är dock inte konstant, det försvinner ibland, och kommer man bara över "stoppet" så fungerar det ypperligt att svänga runt som vanligt.
Funderar ju så klart på fjäderbenslagringarna direkt, men då borde försämringen skett gradvis istället tycker man...
Senast redigerad av 1 Hilmer, redigerad totalt 0 gånger.
av *pettson*
Låt mej gissa, det går lätt.. tungt.. lätt .. tungt osv.. när du snurrar på ratten. Dags att byta nedre rattaxelknuten. Den har kärvat ihop och är tyvärr inte smörjbar. Det är den delen som ansluter rattstången mot styrväxeln. Kostar runt 500dring.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Tog in bilen innan jag började jobba idag och kikade lite snabbt, funderade kring brusten fjäder, eller fjädersäte som gett upp men allt såg okej ut förutom att det är rostigt och skitigt...
Oljenivån var perfekt, och några oroande läckage från servon hittade jag inte, iaf inte på den stunden jag hade på mig.
Både vad det gäller styrväxel och fjäderbenslagringar så borde felet uppkomma gradvis inte bara komma så där!
Däremot så sprutade jag rikligt med smörjolja på knuten på rattstången innan styrväxeln, och under min färd hem nu i kväll så var där inga problem med att det högg till, så kanske var det bara knuten som gick trögt, vi får hoppas på det iaf.
Fortsättning följer...
Användarvisningsbild
av Hilmer
Det är ju tyvärr inte enbart på 850, vanligt på 240 också, och det har man ju råkat ut för några gånger med tanke på alla man haft.
Körde en runda nu ikväll (efter att ha bytt bränslefilter och nollat boxen) och det fungerade utan problem, så förhoppningsvis så avhjälpte oljan på knuten det värsta av symptomet.
Men det återstår ju att se...
av *pettson*
Om du har servoolja i som det ska vara, inga missljud utan trög styrning. Satsar fortfarande på rattaxelknuten. Glöm inte heller att rengöra o fetta in nållagret som sitter i gummitätningen i golvet (rattstången går ut ur kupen därigenom) Ny rattaxelknut och nysmort brukar kunna göra att det blir som att ha handikappservo i jämförelse.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Det blir till att byta ut knuten då, ja eftersom symptomen ändrade sig då jag smörjde knuten så borde felet finnas här. Du har ingen bild på nållagret? lättare att bilda sig en uppfattning och lättare att förbereda sig om man vet vad som gäller :wink:
Tack! :)
av *pettson*
Nej det har jag inte. När du fått ur rattaxelknuten så drar du ur gummigenomföringen i golvet helt. Nu kan du i lugn och ro pilla ur nållagret och tvätta o smörja det samt återmontera det. Sen lägger du tillbaka genomföringen och till sist rattaxelknuten. Var NOGA med att när du pillar med knuten MÅSTE du var säker på rattens läge. Det går ett kablage i ratten till airbagen som har en begränsad förmåga att snurra åt varje håll. Missar du så ratten snurrar ett helt varv åt nåt håll så kommer rattrullen att skadas vid körning sen.
Enklast är att helt enkelt dra ur nyckeln och låta tändlåset slå i så är ratten skyddad. Tänk samtidigt på att INTE vrida hjulen nånting när knuten demonterats för isåfall kommer ju hjulen plötsligt att peka åt fanders. Enklast är faktiskt att tvätta rent nere vid styrväxeln. Ta en gammal sprayburk. (om du inte har turbo för då är det svettigt att komma åt.) pusta till med den en gång precis där springan är på knutens fastsättning. Sen kan man vänta nån timma. Och sen demontera knuten. Nu bör du ha en strimma av färg som visar vart springan på nya knuten ska sitta så vet du exakt så det inte blir nåt spline fel. :-)-)

Problem med igensatt sotfilter . . . hmmm . . . . […]

Volvo som inte startar.

Hej Har en 245 årsmodell 90 som plötsli[…]

jag startar bilen. står stlla när jag g[…]

V90 Meka själv

Det är väl inga konstigheter med dessa,h[…]