Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mirre
Ja,så ungefär kanske jag ska uttrycka mig för att ni inte ska hoppa över detta..
För att vidare förklara min otroliga kunskap om bilar så är det en silverfärgad Volvo 855 (ha! lärde mig det nyss genom reg beviset 8) ,trodde det endast hette 850 )

Sååå,till mitt problem (förutom att bägge mina bröder bor på långt håll å jag är inte helt stadd i kassan,så verkstad är helst ett annat kapitel)

årsmodellen är en -94 och det är en långmilare,manuell växellåda,bensin..(Vad mer behövs veta?)

För ca 14 dagar sen på väg hem från jobbet så "drog den en suck" en gång på motorvägen vid S-tälje.
Gick sen bra men gjorde om det neråt Taxinge,dvs ca 3 mil senare..Åter igen gick sen bra ända ner till Läggestabacken där jag då valde att åka av.Stannade till,men den gick bra på tomgången,lite "bluddrig" men inte mer än så.
Åkte sen genom skogen å hemåt å då fick jag för mig att den emellanåt gick bra,emellanåt gick "skitdåligt" och då när den gick dåligt så var känslan av att den gick inte på alla "burkar",känslan var nästan som typ förstadiet till soppatorsk,och ja..Jag hade bensin i bilen..

Vi har sen dess bytt tändstift,rotor,fördelarlock,gjort rent förgasaren,fyllt på injectorcleaner,tankat mera,provkört massor av olika gånger olika sträckor osv osv..

Den går sämst när den "måste ta i",men tänder till emellanåt å blir som vanligt,ligger jag i 120 på jämn gas då går hon som en klocka men ska jag göra en omkörning så bluddrar hon lite och känns svag.

Jag hittar inget specifikt mönster när hon puttrar eller går bra,vi har inte fått fram några felkoder,och ibland under puttrandet så kan hon hitta sig själv å går då bra igen.Och kan då gå bra under en lång sträcka och sen helt plötlsigt får för sig att börja puttra igen..

Nån som har nått förslag på vad jag ska göra?? Kan det vara "dålig bensin"?? (Jag har under denna period endast tankat på Statiol och brukar i vanliga fall använda mig mest utav Preem)

/Deppad Mirre..

(Och dessutom mitt i allt j-la elände med min Volvo så har vår andra bil,en golf automat börjat bete sig liknande,så två bilar med samma sjukdom inom loppet på 14 dagar,vad är oddsen för det?? :( )
av Mirre
Ok,tack..
Jag ska söka runt lite å se vad jag kan hitta.

Är det isåfall något som måste bytas eller räcker det med lagning/rengörning,ja som ni ser,mina kunskaper är minimala men jag vill försöka komma undan så billigt som möjligt :oops:
Användarvisningsbild
av jojjeblom
Mirre skrev:Och en till mkt viktig fråga,vågar jag köra bilen tills felet är åtgärdat?? :???:
Mitt största problem är avståndet till jobbet,dvs 11 mil enkel resa.. :cry:
Våga köra med en gammal bil, det är ju alltid lite av ett lotteri att lita både på nya/gamla bilar :wink: .
Men jag skulle nog försöka låna någon annan bil tills dess att din egen är fixad.
av *pettson*
Du kanske skulle kunna underlätta lite grand iallafall genom att ange vad för modell du åker i?
850-94 är så vagt att vi förvisso kan gissa på massor men att 1/3 bara kan gälla din bil då den finns med 3 olika insprutningssystem.
Har du en 10 ventilare? Alltså GL, S, SE?
eller en 20 ventilare? alltså en GLT?
Eller en turbo som även den är 20 ventilare?
bara den lilla infon vore utmärkt.. :wink:
av *pettson*
Först av allt kan du kontrollera om bränslereläet har några sprickor i lödningarna. OM du är lödkunnig så löder du bara som vanligt. Annars kanske du känner nån som är lödkunnig.
Kika in på min hemsida. välj tips och tricks.. Kika i 850 kolumnen. Klicka på raden kontroll och reparation av bränslereläet. Läs igenom informationen INNAN du gör nånting. Kika som sagt om ditt relä har såna sprickor.. fixa dom om det finns och sen ut o provkör.
Nu har jag haft yngsta brorsan här å kikat lite,bensinrelät ser ok ut och spjällhuset (??) är rengjort,var rejält geggit.
Bilen går mkt mkt bättre men puttrar fortfarande lite i vissa moment.

Fler förslag? :?:

(Tack för paketet!) Det var så lite,[…]

Fick hem nya torkarblad och fick tillfälle at[…]

text Du har helt rätt. Ha en trevlig helg.

om V50 och C30 har samma backspegelkåpor s&a[…]