Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

JH skrev:
*pettson* skrev: Nu fattar jag nog inte mycket av inläggs svaret?
Beru tillverkar inte Eqyeem, däremot ingår ju fabrikatet i beru group sen 2003.
Precis så som Bosch group äger massor med andra fabrikat men inte tillverkar dom..därav innefattar det inte att man varesej kopierar eller för den delen använder varandras produkter under sitt namn, det är som vanligt kassakistan som är intressant. Den som har skamfilat namn är faktiskt beru inte equem. Berustiften har haft varningar sen iallafall sådär 1998-1999, med andra ord innan sammanslagningen.
Sen.. vad skulle verktygsfabrikatet spela roll för invärtes skador i ett tändstift, har man inte brutit porslinet på utsidan lär man inte gjort skador på insidan själv den saken är säker.
Nu var väl inte mitt inlägg i alla delar helt allvarligt, men då du åter drog upp Mekonomen vs... Dock, Beru är väl tyskt, Eyquem franskt och stiften i inslaget franska. Vem tillverkar vad?

Det verkar onekligen som att stiften har en dålig/känslig konstruktion men det verkar också som att problemet är ägarrelaterat då samma bilägare drabbas av flera problem-stift eller t o m flera problem-satser. Vet inte om de aktuella stiften är från samma batch, men även om så är fallet, borde inte en tillverkare ha intresse av att sprida sin produktion lite (så att inte en kortare serie med brister hamnar i samma förpackningar)? Vore intressant att veta om problemet även gäller stift som monterats på Volvo, därmed inte sagt att de brukar veta vad de pysslar med.

En sak som skulle kunna spela in är fel åtdragningsmoment (för löst med dålig kylning som följd) och använder man en momentnyckel från Biltema så... Fast de flesta använder väl inte ens en sån. Jag vet inte vad det står i anvisningarna men vid momentdragning så ska gängorna smörjas, gör alla det? Fel nyckel eller fel hantering av denna skulle kunna bryta porslinet, fast det borde väl i så fall knäcka porslinet direkt.

Det snackas om en brun rand, mina gamla har en brun rand utan att sitta lösa.

Nu finns det väl folk till att påstå vad som helst (jag syftar på den som sagt det som citeras nedan), men i alla fall. Inlägg av "matsw" i annat forum.
"Vad har det här med Eyquem att göra? Jo, en mek i området påstod i veckan att Volvo's orginalstift till V70 sugmotor kommer från Eyquem."
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... action=new
Ursäkta, men jag påstår inte vad som helst! Mina stift var "Made in France" och det finns vad jag vet bara en tändstiftstillverkare i Frankrike. Dessutom har Bilia bekräftat att de stift som mitt fall gäller är gjorda av Eyquem.
av *pettson*
JH skrev:
*pettson* skrev: Vi kan väl börja då med att konstatera att det hänt på verkstäder och att det hänt privatpersoner. Dock är dom officiella uttalandena naturligtvis privata. Dock tog man ju faktiskt upp på plus att det var folk som fått genomgång av motorn av verkstan som monterat stiften, samt då fått en garanti att motorn var okej. Sålänge den komprimerbara brickan blir platt är inte momentet på nåt sätt viktigt. Detta då eftersom tätningsbrickan uppenbarligen plattat till sej och tätar. Gängan lär ge kylning hur vi än gör då den dragit så hårt att brickan plattat till sej.
I övrigt så om man kommer upp på verktygen över 150kronor för momentnyckeln så vet jag att saabanställda i linköping provat momentnyckel 20–210 Nm (10-241)(max. avvikelse ± 4 %. påstås det) i testcentrum på aero och den är inom tolerans som utlovat och rekommenderas faktiskt varmt. Sen är det upp till var och en hur man önskar köpa sina verktyg. För en del står det ju biltema för och därmed så då kan inget utlovat stämma. Dock är den stor för jobbet om man nu inte är en överdriven människa, och inte förräns nu finns det en mindre variant. 10-242 är en utmärkt momentnyckel men den är för liten då den bara klarar 4-20Nm. Så ingen av dessa kan ju få skulden för jobbet trots att dom faktiskt är välkalibrerade.
I övrigt har du säkert rätt om att ingen använder momentnyckeln. Jag personligen använder inte den heller eftersom man känner när stiftet bottnar och så drar man precis så packningen pressas ihop och bottnar med, en mycket tydligt punkt.. När man dragit sitt 24.000 tändtstift brukar det där sitta i händerna. När stiften är begagnade så gäller att man drar i botten plus ca 10grader också nåt som sitter sen. Momentangivelsen är i övrigt 25nm på stiften.
Dock är detta en lång avdrift från topic..
Att det hänt säger inte så mycket. Hur ofta kan säga nåt. Har inte sett hela Plus men i de 2 inslagen hörde inte jag nåt om verkstadsmonterade stift.

Vem har bekräftat att brickan varit fullt komprimerad i dessa fall, och om stiften inte dras tillräckligt så sitter de snart lösa.

Jag köpte själv en momentnyckel på Biltema för 5-6 år sen. Den glappade så mycket i leden att den gav helt olika värden beroende på var den hamnade i leden, långt utanför spec.

Det går ju att klara sig utan momentnyckel, men för den som byter stift vart 5:e år sitter det knappast i händerna. Sen finns det de som förstör bilar på löpande band, varför skulle inte det också gälla tändstift?
Vi kan väl börja med att JAG VET att det hänt på verkstäder. Andra vet också att det hänt på verkstäder. Det har bland annat hänt svärfar på hans verkstad, dock inte med volvo orginal men med boschstift i hans fall. Det hände på opel där jag jobbade närmare bestämt mekplatsen brevid. Sen hände det på dom andra märkena både saab och GM sidan, det hände även på toyota i nåt fall när jag jobbade. Vanligt? Inte alls men det händer. Dock har alla dom fallen varit med ENKLO stift och därmed inte uppmärksammade eftersom kärnan inte faller ned i motorn utan den kortsluter istället stiftet när den faller ned på jordelektroden. Man har surt konstaterat att stiften inte varit korrekta och slängt skiten o bytt. Men visst jag har även fått tändstift och oljefilter utan gängor och annat. Så kontrollen är inte speciellt hög inom reservdelsindustrin, inte ens orginal.
Jag förstår inte frågan om vem som bekräftat att brickan varit fullt komprimerad? Varför är det så viktigt? ATT brickan är komprimerad det allra minsta gör ju att gängan måste vara dragen såpass att stiftet i sej inte överhettar. skulle dessutom metallfoten vara överhettad vore den blånerad och det är den inte. Och det handlar inte om lösa stift utan löst PORSLIN på flera dragna stift.
Och yes du har ännu en gång drabbats av biltemas dåliga produkter och resten av Sverige är potentiella klantar trots enkla anvisningar.
Men visst är det tur att Rickard Hahto fick sin bil bogserad till volvo i kalix? Att volvo kikade på bilen och konstaterade att 4 av 5 elektroder gått rakt ned i motorn? Att volvo kalix stod för: Kontroll, nya stift, nya tändspolar? TROTS att nu Richard kan ha varit en av dom klantarna? OCH till trots att volvo aldrig hört talas om detta förut? Det är en sån dag man ska ta och köpa sej 15 trisslotter. Det händer inte ofta att volvo tar på sej jobb man garanterat inte är orsaken till?
Eller att en kvinna redan 2005 fått motorskador konstaterade av verkstad. Tändstiftsdelar hade trillat ned i motorn och hon fick själv lösa ut bilen för 17000kr?
Kvalitetsbrist skrev:NGK heter BKR7EVX skruvar dit dom i kväll i stället för Volvo original.
Hmm slår på http://www.autoexperten.se och får upp NGK BKR6EVX för min V70G 2.4T -00 ? Någon som vet skillnaden mellan 6 och 7 i modellbeteckningen ?
av *pettson*
vafförärdetpådetteviset skrev:
Kvalitetsbrist skrev:NGK heter BKR7EVX skruvar dit dom i kväll i stället för Volvo original.
Hmm slår på http://www.autoexperten.se och får upp NGK BKR6EVX för min V70G 2.4T -00 ? Någon som vet skillnaden mellan 6 och 7 i modellbeteckningen ?
7:or i ngk är hårdare än 6:or.
av JH
*pettson* skrev: Vi kan väl börja med att JAG VET att det hänt på verkstäder. Andra vet också att det hänt på verkstäder. Det har bland annat hänt svärfar på hans verkstad, dock inte med volvo orginal men med boschstift i hans fall. Det hände på opel där jag jobbade närmare bestämt mekplatsen brevid. Sen hände det på dom andra märkena både saab och GM sidan, det hände även på toyota i nåt fall när jag jobbade. Vanligt? Inte alls men det händer. Dock har alla dom fallen varit med ENKLO stift och därmed inte uppmärksammade eftersom kärnan inte faller ned i motorn utan den kortsluter istället stiftet när den faller ned på jordelektroden. Man har surt konstaterat att stiften inte varit korrekta och slängt skiten o bytt. Men visst jag har även fått tändstift och oljefilter utan gängor och annat. Så kontrollen är inte speciellt hög inom reservdelsindustrin, inte ens orginal.
Jag förstår inte frågan om vem som bekräftat att brickan varit fullt komprimerad? Varför är det så viktigt? ATT brickan är komprimerad det allra minsta gör ju att gängan måste vara dragen såpass att stiftet i sej inte överhettar. skulle dessutom metallfoten vara överhettad vore den blånerad och det är den inte. Och det handlar inte om lösa stift utan löst PORSLIN på flera dragna stift.
Och yes du har ännu en gång drabbats av biltemas dåliga produkter och resten av Sverige är potentiella klantar trots enkla anvisningar.
Men visst är det tur att Rickard Hahto fick sin bil bogserad till volvo i kalix? Att volvo kikade på bilen och konstaterade att 4 av 5 elektroder gått rakt ned i motorn? Att volvo kalix stod för: Kontroll, nya stift, nya tändspolar? TROTS att nu Richard kan ha varit en av dom klantarna? OCH till trots att volvo aldrig hört talas om detta förut? Det är en sån dag man ska ta och köpa sej 15 trisslotter. Det händer inte ofta att volvo tar på sej jobb man garanterat inte är orsaken till?
Eller att en kvinna redan 2005 fått motorskador konstaterade av verkstad. Tändstiftsdelar hade trillat ned i motorn och hon fick själv lösa ut bilen för 17000kr?
Slutsatsen av ditt första stycke är alltså att det händer alla stift och bilmodeller. Så skillnaden är bara att dessa Volvo-stift inte är "enklo"-stift?

Så flera personer som jobbat 10-tals år med bilar känner till "att det hänt" och inte att det "händer (ofta)". Med tanke på hur många fel-monterade stift det lär finnas så...

Först hänvisar du till Volvo-monterade stift i inslaget, sen kommer 2 andra exempel?

Det är väl självklart att ett stift som inte dras tillräcklig riskerar att gängas upp, precis som vilken bult/mutter som helst. Med överhettning som följd. Du garanterar att överhettning inte kan ske utan att de blir blånerade. Stiften i inslaget ser ut att ha blåa inslag (i alla fall i fördjupningen/ringen runt om), men jag vet inte vad som är normalt eller om det skett när stiften gett upp.

Hur påverkar grus/smuts moment/anliggning (förutom att man riskerar få ned det i cylindrarna). Det står väl inget om det i de "enkla anvisningarna" och det skiter väl också verkstäderna också i.

Här har nån knäckt ett av 6 Bosch vid racing eller extrem gatkörning. Anliggningen på brickan ser dålig ut.
http://lh4.ggpht.com/george.carstens/R8 ... G_0677.JPG
Länk till videoklippet
Precis som CarMan säger kan det ju inte vara så att alla stift har samma produktionsfel, om det nu är ett sådant. Vad hade Mats i videoklippet i så fall för tändstift innan? Det kan ju också ha göra med hur man sätter dit dem.
Det framkommer väl inte i klippet om bilen i fråga hade en turbo.
av JH
matsw skrev: Ursäkta, men jag påstår inte vad som helst! Mina stift var "Made in France" och det finns vad jag vet bara en tändstiftstillverkare i Frankrike. Dessutom har Bilia bekräftat att de stift som mitt fall gäller är gjorda av Eyquem.
Jag la till en parentes för att förtydliga vem jag syftade på (meken). Det finns alltid folk, inte minst mekar, som "vet" eller har hört en massa.

Åter till märkena på stiften. Inte för att det förklarar problemet, men där hylsan greppar mot stiftet finns det tydliga märken, vilka jag inte känner igen från mina monterade och demonterade stift.

Det nämns ett uppenbart konstruktionsfel i inslaget men inget om vad det skulle vara.
av Huggo
Varför försvara Volvos tändstift .Volvo gör alldrig något fel enligt vissa.
Är dom kass så är dom.Var många som det hänt för.
Är det inte bättre att alla är överens att någon ansvarig tar reda varför tändstiften går sönder.
Tillverkaren är den som skall stå för reparationerna.
För det första, stiften det gäller är inte Biltemas. Detta är en Volvo orginalprodukt som sålts av Bilia. Vem som tillverkat dom är för mig som kund ointressant. Jag förväntar mig en kvalitet som motsvarar varumärket Volvo, annars kan jag lika gärna gå till Biltema, Mekonomen eller någon annan tredjeparts leverantör.

För det andra, det är inte åtdragningsmomentet i sig som är väsentligt för tändstiftets hållbarhet, utan den resulterande förspänning momentet åstadkommer, där förspänningen är en faktor av momentet och friktionen i gängorna. Friktionen i sin tur är en faktor av material i gängorna, ytjämnhet, gängstigning samt smörjmedel, där val av smörjmedlet har en avgörande betydelse för friktionen. Det är dessutom den faktor som montören kan påverka, och som Volvo föreskriver vid montering av tändstift på sin hemsida.

För det tredje, ett tändstift kan överhettas genom för låg förspäning som gör att den termiska konduktiviteten (ledningen) mellan gängorna och topplocket inte blir tillräcklig för att transportera bort värmen i tändstiftet. Eller som NGK skriver på sin hemsida:
http://www.ngksparkplugs.com/techinfo/s ... country=US

"A spark plug that is under-torqued will not be fully seated on the cylinder head, hence heat transfer will be slowed. This will tend to elevate combustion chamber temperatures to unsafe levels, and pre-ignition and detonation will usually follow. Serious engine damage is not far behind."

För det fjärde, ett tändstift som utsätts med en för hög förspänning (eller som har för låg förspänning av isolatorn pga fel i produktionen!!) riskerar överhettning pga av att den interna packningen mellan metallkroppen och keramiken börjar läcka, varvid förbränningsgaser strömmar upp förbi isolatorn och leder till överhettning. Eller som NGK skriver längre ner på samma sida:
"An over-torqued spark plug can suffer from severe stress to the Metal Shell which in turn can distort the spark plug's inner gas seals or even cause a hairline fracture to the spark plug's insulator...in either case, heat transfer can again be slowed and the above mentioned conditions can occur."

Dessutom kommer detta, sannolikt redan innan stiftet blir så överhettat att det leder till att motorn spikar, leda till omfattande vibrationer i isolatorn, eftersom det blir en mekanisk rörelse i isolatorn för varje förbänningscykel när kraften från förbränningstrycket överstiger isolatorns föspänning och förbränningsgaserna skall pysa förbi packningen. Tillsammans med förhöjd temperatur inuti isolatorn gör detta att den undre mittelektrodens skarvning till den övre mittelektroden brister.

För det femte, BERU beskriver på sin hemsida http://www.beru.com/download/produkte/f ... epte_e.pdf på sid 5 figur 4 "Spread of leakage quantity of an M12 spark plug as a function of tightening torque" att någonstans mellan 45-50Nm börjar ett BERU stift med N12 gänga läcka, vilket är det förstadium som senare leder till att mittelektroden lossnar. Så någonstans vid pass dubbla angivna momentet passerar man gränsen där risken för motorhaveri blir överhängande, förutsatt att tändstiftet är korrekt producerat. Vid för låg förspänning av isolatorn från produktionen sänks denna gräns.
BERU anger åtdragningsmoment för M12x1,25 som 12-20Nm i aluminiumgods, och 15-30Nm för M14x1,25.
Detta behöver dock inte innebära att åtdragnings-gränsen för läckage är högre för M14 eftersom den tryckutsatta ytan in mot förbränningsrummet i ett M14-stift är förhållandevis avsevärt högre än för M12. Därför måste isolatorns förspänningen i ett M14 stift först och främst kompenseras mot den ökade tryckutsatta ytan.

Den som monterar ett Volvo-tändstift tillverkat av BERU måste därför se till att stiftet inte dras "för löst" för då riskerar man motorhaveri, och inte heller för hårt för då kan samma sak hända. Montören skall desutom ta hänsyn till hur friktionen i det aktuella toppplocket påverkar den faktiska förspänningen.

Det vore kanske bättre i sammanhanget att göra som Bosch och föreskriva en åtdragninsvinkel, vilket åtminstone kortsluter hela friktionsproblemet för nya tändstift.
http://aa.bosch.de/advastaboschaa/Produ ... lication=1
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 12

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]

blev ju riktigt bra där! dom gläns[…]

Monterade till slut MOST blåtands modulen me[…]

Bra att det löste sig, dock jag är 99% s[…]