- fre 10 okt 2008, 08:46
JH skrev:Ursäkta, men jag påstår inte vad som helst! Mina stift var "Made in France" och det finns vad jag vet bara en tändstiftstillverkare i Frankrike. Dessutom har Bilia bekräftat att de stift som mitt fall gäller är gjorda av Eyquem.*pettson* skrev: Nu fattar jag nog inte mycket av inläggs svaret?Nu var väl inte mitt inlägg i alla delar helt allvarligt, men då du åter drog upp Mekonomen vs... Dock, Beru är väl tyskt, Eyquem franskt och stiften i inslaget franska. Vem tillverkar vad?
Beru tillverkar inte Eqyeem, däremot ingår ju fabrikatet i beru group sen 2003.
Precis så som Bosch group äger massor med andra fabrikat men inte tillverkar dom..därav innefattar det inte att man varesej kopierar eller för den delen använder varandras produkter under sitt namn, det är som vanligt kassakistan som är intressant. Den som har skamfilat namn är faktiskt beru inte equem. Berustiften har haft varningar sen iallafall sådär 1998-1999, med andra ord innan sammanslagningen.
Sen.. vad skulle verktygsfabrikatet spela roll för invärtes skador i ett tändstift, har man inte brutit porslinet på utsidan lär man inte gjort skador på insidan själv den saken är säker.
Det verkar onekligen som att stiften har en dålig/känslig konstruktion men det verkar också som att problemet är ägarrelaterat då samma bilägare drabbas av flera problem-stift eller t o m flera problem-satser. Vet inte om de aktuella stiften är från samma batch, men även om så är fallet, borde inte en tillverkare ha intresse av att sprida sin produktion lite (så att inte en kortare serie med brister hamnar i samma förpackningar)? Vore intressant att veta om problemet även gäller stift som monterats på Volvo, därmed inte sagt att de brukar veta vad de pysslar med.
En sak som skulle kunna spela in är fel åtdragningsmoment (för löst med dålig kylning som följd) och använder man en momentnyckel från Biltema så... Fast de flesta använder väl inte ens en sån. Jag vet inte vad det står i anvisningarna men vid momentdragning så ska gängorna smörjas, gör alla det? Fel nyckel eller fel hantering av denna skulle kunna bryta porslinet, fast det borde väl i så fall knäcka porslinet direkt.
Det snackas om en brun rand, mina gamla har en brun rand utan att sitta lösa.
Nu finns det väl folk till att påstå vad som helst (jag syftar på den som sagt det som citeras nedan), men i alla fall. Inlägg av "matsw" i annat forum.
"Vad har det här med Eyquem att göra? Jo, en mek i området påstod i veckan att Volvo's orginalstift till V70 sugmotor kommer från Eyquem."
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... action=new