- mån 06 okt 2008, 13:17
Svärfar ställde in sin resa så jag gick in på Expert här i stan idag för att fråga vad han rekommenderar och han sa att det var mycket svårt att få in någon signal med annat än gamla konventionella antenner högt upp på taket. Omöjligt var det inte men krävdes tur och bo på rätt ställe.
Problemet är tydligen att staden ligger i en "gryta", kommer man till utkanterna av stan så går det bra med en vanlig bordsantenn :(
Men han kunde ta hem antenner åt mig som jag får testa på öppet köp så det var för bra för att tacka nej till då det är lika långt till Kjell och BRL som det är till tv-masten
.
Tyvärr så hade han bara antenner med 20db - förstärkning i sortimentetså jag tänker testa max 2st, sen får det bli att åka in till kjell eller brl och handla om ingen av dessa fungerat!
Först ut är denna:
ANT15 DVB-T utomhusantenn
Elegant digital utomhusantenn med förstärkare. Kan monteras på vägg eller mast med det medföljande mastfästet. UV och väderskyddat hus.
Egenskaper:
Designad för utomhusbruk.
Snabb och enkel installation.
Förstärkning 20dB+/- 3dB.
Frekvensområde: VHF 47-230 MHz, UHF 470-870 MHz.
Strömförsörjning: 5V via koaxialkabel eller via medföljande strömadapter.
Medföljer: koaxialkabel (RF)-2 meter, 75 Ohm med F-hon- och IEC-hankontakt.

Problemet är tydligen att staden ligger i en "gryta", kommer man till utkanterna av stan så går det bra med en vanlig bordsantenn :(
Men han kunde ta hem antenner åt mig som jag får testa på öppet köp så det var för bra för att tacka nej till då det är lika långt till Kjell och BRL som det är till tv-masten

Tyvärr så hade han bara antenner med 20db - förstärkning i sortimentetså jag tänker testa max 2st, sen får det bli att åka in till kjell eller brl och handla om ingen av dessa fungerat!
Först ut är denna:
ANT15 DVB-T utomhusantenn
Elegant digital utomhusantenn med förstärkare. Kan monteras på vägg eller mast med det medföljande mastfästet. UV och väderskyddat hus.
Egenskaper:
Designad för utomhusbruk.
Snabb och enkel installation.
Förstärkning 20dB+/- 3dB.
Frekvensområde: VHF 47-230 MHz, UHF 470-870 MHz.
Strömförsörjning: 5V via koaxialkabel eller via medföljande strömadapter.
Medföljer: koaxialkabel (RF)-2 meter, 75 Ohm med F-hon- och IEC-hankontakt.