Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
Svärfar ställde in sin resa så jag gick in på Expert här i stan idag för att fråga vad han rekommenderar och han sa att det var mycket svårt att få in någon signal med annat än gamla konventionella antenner högt upp på taket. Omöjligt var det inte men krävdes tur och bo på rätt ställe.
Problemet är tydligen att staden ligger i en "gryta", kommer man till utkanterna av stan så går det bra med en vanlig bordsantenn :(

Men han kunde ta hem antenner åt mig som jag får testa på öppet köp så det var för bra för att tacka nej till då det är lika långt till Kjell och BRL som det är till tv-masten :wink: .

Tyvärr så hade han bara antenner med 20db - förstärkning i sortimentetså jag tänker testa max 2st, sen får det bli att åka in till kjell eller brl och handla om ingen av dessa fungerat!

Först ut är denna:

ANT15 DVB-T utomhusantenn
Elegant digital utomhusantenn med förstärkare. Kan monteras på vägg eller mast med det medföljande mastfästet. UV och väderskyddat hus.

Egenskaper:
Designad för utomhusbruk.
Snabb och enkel installation.
Förstärkning 20dB+/- 3dB.
Frekvensområde: VHF 47-230 MHz, UHF 470-870 MHz.
Strömförsörjning: 5V via koaxialkabel eller via medföljande strömadapter.
Medföljer: koaxialkabel (RF)-2 meter, 75 Ohm med F-hon- och IEC-hankontakt.

Bild
Användarvisningsbild
av Tomas88
För några år sedan drog vi antennkabel till en annan tv hemma. Först så blev det dålig mottagning på den andra tvn. Jag testade då att sätta två antennförstärkare seriekopplade vid vid tvn vilket har fungerat bra. Till en och samma tv sitter det alltså kopplade tre antennförstärkare. Den vid första tvn och de två som sitter vid andra tvn. Så du kan ju alltid testa med en antennförstärkare till. Bara en tanke.
Användarvisningsbild
av wendtan
Det går att beställa av Kjell annars. Skall bli intressant o se hur du reder ut dina mottagningsproblem :D
Användarvisningsbild
av Funk
Då kan du nog glömma TV på det sättet... För jag kunde inte få in jämn och bra signal med en Yagiantenn på nära två meter medan Hallo klarar det kalasbra..

Har du provat alla riktningar som är tänkbara ?

/Thomas
Användarvisningsbild
av Brainy
Jag har stått med kompass mot både örebromasten och västeråsmasten. Självklart har jag testat ett antal grader från dessa riktningar med :(

Signalstyrkan verkar bli riktigt bra men när det kommer till antalet fel så står mätaren i topp.
Användarvisningsbild
av Funk
I mitt fall så var mätvärden för den ena boxen inget vidare, trots att bilden var helt perfekt. Jag fick förklaringen att mätvärden blev fel pga att boxen inte tog hänsyn till att antennen har lite ovanliga filter i sig och boxen räknar med andra värden då den (mätaren) är avsedd för en bredbandig antenn som är det absolut vanligaste. I vissa extrema fall så skulle man t.o.m behöva kanalsöka med en vanlig antenn för att hitta alla kanaler, även om man inte kunde titta på dem.. Efter byte så skulle det sedan ändå bli bra..
I mitt fall så är signalkvaliteten på den ena boxen ganska dålig enligt mätaren, medan den andra är nära nog perfekt trots att båda är kopplade till samma antenn... Och i praktiken så har jag aldrig några avvikelser på någon av dem.

Får du ingen acceptabel bild ?

/Thomas
Användarvisningsbild
av Brainy
Jag fick inte någon bild alls.
Peppar peppar så flyttade jag antennen till en helt annan del av huset och får då inte ett enda "error" och kanonmottagning. Där fungerade även den billigare antennen ovan som jag inte lämnat tillbaka ännu, dock inte riktigt lika bra.

Tyvärr kan jag inte ha antennen där då det lär bli ett jädra liv om det går en sladd genom halva huset inkl. trapphus ;)

Jag lurar på en lösning!

Noterbart är dessutom att på det stället så riktar jag den mot örebrosändaren men det är västeråssändaren jag får in!!! Signalen måste studsa någonstans.

mvh
anders
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]