Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av greeeken
s60 skrev:
greeeken skrev:
moOd skrev:Har 235/40 18" på en V70 T5. Bilen har säkt sportchassi från fabrik, och däcken skrapar i bara en aning mot hjulhuset vid fullt rattutslag. Inga större problem, då jag endast märker av det vid parkering av bilen..

Den har gått med dem fälgarna sen -02, utan problem.
Skillnaden är att på 140 o 170 hästars så äre det liiite svårare
Jag förstår inte varför du tjatar om 140/170hp, det är inte det som är avgörande, utan vilka hjul som bilen utrustades med från fabrik och därmed vilka hjulstoppar som monterades, det finns enligt uppgift från min volvohandlare tre olika "storlekar" på stopparna. Vid eftermontering av större hjul väljer man bara rätt stoppar kostar ca 120:- hos volvo eller så gör man som jag lägger ett par distanser bakom de stoppar man har.
Varför jag tjatar`?
Ta o fråga din VOLVO handlare igen.
Ouff orkar inte med folk som försöker vara en smartass
av åklagarn
ja man kan ju läsa tuuurkens tidigare inlägg där han dels tycker vissa mekaniker är helt slut och i nästa stund verkar han ju fråga dom om en del tips och då tycka att dom duger......
av CaptainScarlet
greeeken skrev:Varför jag tjatar`?
Ta o fråga din VOLVO handlare igen.
Ouff orkar inte med folk som försöker vara en smartass
Det är faktiskt så att motorn har ingenting med saken att göra. Följande kan man läsa i tillbehörskatalogen:

"UTSLAGSBEGRÄNSARE (EJ I BILD)
Skall monteras om bilen utrustas med
däck bredare än 205 mm (gäller ej bilar
som levererats med 205-däck eller
bredare från fabrik).
W0310– 274 511 770:-
–W0309 8666 253 770:-"

Som du kan läsa där har det med däckens bred från fabriken att göra.

HTH
av CaptainScarlet
greeeken skrev:205 fälgar är väll max vad en 140 o 170 Hästars S60 kan ta?

För övrigt. Passar fälgar som sitter på 850 o s70 på en S60?? Nån som vet?
Jag har en V70 140hk som hade 15" fälger med 195mm däck. Jag har precis monterat 17" Volvo fälger med 225mm däck. De se jätte snygga ut och det finns inga som helst problem med skrapning eller något.

Man kan ju har vilka Volvo fälger men vill egentligen från typ 850 framåt. Mina nya fälger heter Comet och var med i tillbehörskatalogen till förre V70 dvs den som fanns innan V70N.

HTH
av netn
Sammanfattning s60:

-Bilar från fabrik (140/170) levereras med däck mindre än 205 mm. Har man beställt större hjul finns redan de längre begränsarna monterade, annars får man fixa det själv.

- Bilar från fabrik (2,4t/T5) levereras med däck 205 mm eller större pga större bromsar. Vilker gör att de längre begränsarna redan finns monterade.

Förhoppningsvis solklart :shock: :shock:
Användarvisningsbild
av _Rick_
S60:

Hur många mm bygger brickorna ?

Mina nya vinterdäck 215/55 16" tar i. Och har polerat plåten plåtren i hjulhusen. Vill gärna göra nåt liknande. Räcker 5 mm ?

Borde haft 205/55 16" men vad gör man när man har helt nya 215.. man köper ju inte nya 16" vinterdäck för att man inte har nåt annat att lägga pengar på...

mina 225/40 17" tar inte i däremot.. Men de är ju inte lika grova vid sidorna som vinterdäcken är
Användarvisningsbild
av ER
_Rick_ skrev:S60:

Mina nya vinterdäck 215/55 16" tar i. Och har polerat plåten plåtren i hjulhusen. Vill gärna göra nåt liknande. Räcker 5 mm ?

Borde haft 205/55 16" men vad gör man när man har helt nya 215.. man köper ju inte nya 16" vinterdäck för att man inte har nåt annat att lägga pengar på...

mina 225/40 17" tar inte i däremot.. Men de är ju inte lika grova vid sidorna som vinterdäcken är
Varför inte spacer istället som flyttar ut fälgen? bättre än att minska styrutslaget ännu mera.
Användarvisningsbild
av greeeken
ER skrev:

Varför inte spacer istället som flyttar ut fälgen? bättre än att minska styrutslaget ännu mera.
Låter vettigt.
Själv har jag 205 fram o 215 bak, ser nice ut (sommardäck)
Användarvisningsbild
av ER
greeeken skrev:
ER skrev:

Låter vettigt.
Själv har jag 205 fram o 215 bak, ser nice ut (sommardäck)
Inte direkt vanligt, jag har 225 /45-17 på fälg med ET 43 runt om och minsta begränsaren för 15" däck utan att det tar i.

Problemet ser nu ut att vara löst, vad jag ha[…]

Fel centerhögtalare?

Stämmer, bakdörrarna+ tak bak har ing[…]

finansiera V90

Spontant är det ett högre restvärde[…]