Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosa
V70N -05 med en HU-650 dock med snikpaketet. Högtalarna i framdörrarna är utbytta mot ett Amega Q-Comp Gold 6,5-kit och de skulle må bra av lite mera kraft eftersom det inte sitter något slutsteg i bilen utan drivs idag endast av 650:n. Har tänkt försöka behålla 650:n(har iofs en Alpine liggandes men blir inte lika snyggt) och koppla ett steg till den, alternativen är ju då PA-300 eller något eftermarknadssteg. Enklaste vore väl att köpa ett steg från Volvo men jag har ingen som helst koll på om det är ett bra steg, framförallt ihop med Amegorna. Har hört något om att det ska finnas automatisk eq i originalstereon som kan ställa till det med eftermarknadsprylar men är ingen info jag är säker på. Vad tror ni, PA-300 eller eftermarknadssteg?

Är inte ute efter tips på nåt specifikt eftermarknadssteg utan bara om det kan vara värt att satsa på original eller om det är att kasta pengarna i sjön. Amegorna vill ju ha en del kraft för att fungera riktigt bra.
Senast redigerad av 1 Bosa, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Loner
Amega :P, har själv ett par Q-Cox 5.25" Pro liggandes sedan 850 tiden..

Jag skulle ha satt i ett PA300 bara för att det är det enklaste, bara att bulta dit under stolen, men naturlgitvis kan man få mera för pengarna om man köper nått annat, men då får man leta/meka en del. Se det beror på vad man värderar det.

/L
Användarvisningsbild
av Bosa
Hade Amega i förra bilen också, föregångaren till Gold men ett 5.25" kit, använde iofs bara mellanregistret och hade Macromdiskanter. Trevliga grejor som då drevs av ett Hifonics Saturn Gen X-steg, har kvar det steget men rent ljudmässigt finns det en hel del att hämta med ett annat steg. Körde först med en aktiv Alpinebox i V40:n vilket gjorde det lätt att få ordning på filtreringen för Hifonicssteget men gick sen över till passivt filter efter att HU:n gav upp och Alpineboxen endast kopplades via optisk kabel. Fungerade faktiskt helt ok det också. :)

Men PA300 låter bra och har skapligt med effekt, alltså effekten på pappret backas upp av steget om man säger så?

Alternativt skulle jag kunna köpa Alpines ICE-steg(typ PDX-4.100 med storlek 25,7 x 19,2 x 6,2 cm) vilket blir dubbla pengarna, det steget ligger på 6k och det större Alpinesteget 9k. Volvos ligger väl på runt 3k har jag för mig. Hmm, V70II kör väl med Alpines ICE-steg men de är väl anpassade till en annan HU. Orsaken att jag inte vill använda Hifonicssteget är först och främst storleken, vill kunna gömma steget under passagerarstolen, samt att det rent ljudmässigt blir en förbättring jämfört med Hifonicsen. Lite därför jag är nyfiken på PA300 och dess kvalitét och det är ju som du skriver Loner, med Volvos blir det enklast och billigast frågan är om man ångrar sig. Plånboken skriker Volvo original iaf. :D
Användarvisningsbild
av Bosa
Det går inte snabbt men det går långsamt. :D
Beställde ett PA-300 samt premiumhögtalarna till bakdörrarna idag. Ska bara betala det när jag kommer hem så skickas det imorgon.

Blir det inte bra med PA-300 så kan man ju alltid sälja det, det kändes lockande med den enkla monteringen så jag provar det först.

Vad jag läst så om man skeppar in mjukvaran för PA-300 så ställs eq:n till "flat rate", någon som vet om det innebär att eq:n inte används mer än att det går en så oändrad signal som möjligt ut till högtalarna? En rak signal helt enkelt. Slipper man lite av den loudnesseffekt som finns med den mjukvaran, antar att det görs med hjälp av inbyggd eq så man borde ju slippa det?
Användarvisningsbild
av Bosa
Hmmm....Paket...
Bild

jäj, papper...
Bild

Är de inte söta? :)
Bild

Va fan, mer papper?! Verkar finnas nåt mer därunder...
Bild

Nah, kom till pappa...
Bild

Ena kabeln har de klippt, antar att det är strömmen...
Bild

Gult?
Bild

Mera gult...
Bild

Då gäller det bara att leta upp en monteringsanvisning och få plats i ett garage där man faktiskt kan öppna en dörr helt och hållet vilket är kört i mitt garage.
Användarvisningsbild
av Bosa
Kollade precis i säkringspanelen vid vänster sida av instrumentbrädan och det sitter en 30A-säkring på plats 11, kan man då förutsätta att strömkabel är fördraget till passagerarstolen och det finns en kontakt klar att koppla in i steget?
Då är steget monterat iaf, bakhögtalarna monteras imorgon. Har lyssnat lite och är inte nöjd, har fått dra ner både treble och mid eq ganska rejält för att hamna någorlunda vettigt i ljud. Var redigt vasst annars och är fortfarande inte bra.
Får åka in till Volvo i veckan och ladda om mjukvaran för stereon och se om det blir nån skillnad men jag är skeptisk.

Edit: Tid för mjukvaruladdning bokad, ska in 13:00 på Onsdag. Jag hade hoppats få reda på vad den mjukvaran gör men det lät som om de inte riktigt visste att det finns mjukvara för radion så någon info om vad den gör exakt lär jag nog inte få. :)
Hej.
Hoppas att mjukvaruladdningen gjorde susen.
Mjukvaran "aktiverar slutsteget".
Jag har själv också bytt från High Performance till Premium Sound paketet.
Alla högtalarna, PA-300 och Hu 803.
Är mycket nöjd med investeringen!!

Förstår inte vitsen med att meddela att[…]

Det är inte omöjligt att det har ä[…]

LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppskatta[…]

Ser ut som färgstänk, skrapa och tvä[…]