Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Peterlindberg
Hejsan

Nu när snön kommit har det ju blivit lite halt också :lol:
så när man bromsar slår ju ABS systemet till men jag tycker det låter konstigt om det..

har hört mig för och en del säger att det kan låta mer om ABS:en när det är skit halt och nu när det töat lite låter den inte likadant

nån som vet?

Tack på förhand / Peter v90 -98
Användarvisningsbild
av Mysko
Peterlindberg skrev:Hejsan

Nu när snön kommit har det ju blivit lite halt också :lol:
så när man bromsar slår ju ABS systemet till men jag tycker det låter konstigt om det..

har hört mig för och en del säger att det kan låta mer om ABS:en när det är skit halt och nu när det töat lite låter den inte likadant

nån som vet?

Tack på förhand / Peter v90 -98
ABS låter fruktansvärt illa när den jobbar. Å om det töat lite så jobbar den inte lika hårt. Är det ett smällande ljud du hör å känner i pedalen så är det normalt.
Användarvisningsbild
av Ramon
Ja, precis som Mysko skrev, det skall låta om ABS:en. När du bromsar hårt och däcken låser sig, så anropas ABS-systemet och det som händer då är att pedalen trycks lite uppåt med hjälp av servot (detta för att däcken skall återfå fästet).

Ifall du trycker hårdare på pedalen när den trycks upp mot dig igen, så motar servon upp pedalen igen för att kompensera. Man kan säga att ABS:en arbetar som om man hade bromsat med en bil utan abs, och så låser sig däcken, då skall man ju släppa efter lite på bromsen för att återfå greppet. Detta gör ABS:en automatiskt åt oss.

Det är faktiskt farligt att folk inte har kännedom att det skall låta så, för vissa blir "rädda" för att något gått sönder, och inte vågar bromsa så hårt så att ABS:en anropas. Detta kan orsaka en del olyckor... Men som sagt, är det halt och du bromsar och det låter (och du känner att servon trycker upp pedalen lite) så fortsätt bara bromsa och tryck hårdare.
av Peterlindberg
Jo jag vet att det ska låta om ABS systemet men frågan var om det ska låta mer när det är halare eller inte!
en del säger att det gör det när det släpper på alla 4 hjul!
Användarvisningsbild
av Ramon
Att det låter mer när det är halare är troligt, ja. Detta för att ABS-systemet måste arbeta mer, hårdare och längre när det är halt... Jag kan ta ett exempel. Tänk dig att du kör i 70km/h på torrt väglag. Du trycker allt vad du har på bromsen, hjulen låser sig och ABS:en arbetar för fullo. Du stannar tämligen fort.

Om vi nu säger att du gör om "samma" test på ett isigt underlag vid t.ex. -5 grader, så får ju ABS:en arbeta mkt mer än i ovanstående fall. Detta bl.a. På grund av att det är svårare att återfå grepp på isigt underlag än i torrt. Alltså behöver ABS:en i det första fallet inte arbeta under så lång tid då systemet lyckas ge grepp åt hjulen ganska fort.

Sen så stämmer det med 4 hjul också. I det första fallet kanske endast de främre hjulen tappar fästet (då skivdiametern är större och det inte krävs lika stor bromskraft för att aktivera de främre bromsarna än de bakre). Alltså bromsas de bakre hjulen utan ABS-systemets hjälp medan de främre med dess hjälp. I det andra fallet så är det mkt lätt att låsa alla fyra hjulen varpå systemet måste arbeta förfullt på samtliga hjul och detta under en längre tid då det tar mer tid på isigt underlag att återfå grepp (bl.a. på grund av att samtliga hjul i detta fall tappat fäste det är mkt halt under samtliga). Varpå det kommer att låta mer.

Tycker du att du fick svar på frågan?
av Peterlindberg
japp tack för svaret
Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...