Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tempgivaren sitter under insuget. Det är den främre med runda stift som är till tempmätaren. Den bakre är till bränsle/tändsystem. Börja med att putsa upp kontakterna, dålig kontakt är vanligare än trasig givare.

...och lite spray hjälper inte. Putsa stift och hylsor så det blir blankt, SEN lite smörja som skydd. En liten bit hoprullat sandpapper är bra.
Dåliga lödningar i instrumentet i instrumentpanelen uppkommer då och då på 740 har jag fått erfara... om du har en Yazakipanel finns utförliga bilder här <link>http://www.smithimage.com/~fassan/Bil-E ... .pdf</link>

Kan vara värt ett test att löda om dessa innan man börjar byta tempgivare etc.

Om man inte är van vid lödkolv kan dock rekkomenderas att hämta en "ny" från skroten och ev. löda om denna istället dock..

Edit : hade inte läst rubriken ordentligt, skamm på mig.... såg inte att det stod 940 i rubriken... dock har jag efter lite sökande på nätet konstaterat att samma problem verkar föreligga på 940.. Låter länken ligga kvar om det kan vara till någon hjälp ändå...

Lycka till
Är inte multiinstrumentet lika på 740 på och 940? iaf. på bilar utan turbo?

Med turbo vet jag att turbomätaren sitter över tankmätaren istället för i varvräknaren. Men i övrigt ser ju instrumentet identiskt ut...?
Ingen värme o tempmätaren rörde sig knappt, hade tänkt köpt en termostat på Biltema, hört efteråt att de är sisådär, men det blev en i en blå ask. Dock var det en 87 gr. o där satt en 92:a dock stod mätaren snart rätt upp, kl. 12 o det var nästan bastuvarmt i bilen, men när man har en sommartermostat borde det väl innebära att den går kallare än med en 92:a, dock har den nog aldrig varit så varm under de 6 åren jag haft bilen som nu, så det var en lyckad operation!
200:- på OK

Håkis

Vårstädning idag :-)

emblemwraps -crome delete

Jag har den på min bil, ser bra ut. IMG_0[…]

Ja det är i andra läget som säkring[…]