Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
henka35 skrev:Köp dimljus från skroten och plocka bort bländningen i dem. Sedan lägger ni ett xenonkit som kopplas precis som vanliga extraljus. Vid besiktning byter ni bara tillbaka till dimljuslampan.
Då får ni nog ett bra extraljus som inte "syns" på bilen.

//Henrik
"Plocka bort bländningen" Vad är det för nåt?
Användarvisningsbild
av henka35
Tomas88 skrev:
henka35 skrev:Köp dimljus från skroten och plocka bort bländningen i dem. Sedan lägger ni ett xenonkit som kopplas precis som vanliga extraljus. Vid besiktning byter ni bara tillbaka till dimljuslampan.

//Henrik
Det sitter en metallbit som gör så att lampan inte ska blända. Precis som i ett halvljus. Men tar du bort den så blir det som ett helljus.

//Henrik
Användarvisningsbild
av ER
henka35 skrev:
Tomas88 skrev:

//Henrik
Det sitter en metallbit som gör så att lampan inte ska blända. Precis som i ett halvljus. Men tar du bort den så blir det som ett helljus.

//Henrik
SÅ bra lyser dom ej inte ens med xenon, dock jämförbara med feltemas minsta billigaste budgetextraljus i samma storlek, men lider ändå av grundfelet med för låg montering att denna stylingmod ej är värd besväret. Även dom värdelösa småramperna till överpris lyser mera men inte ens godkänt bra. Enda raka är 2+ BK eller i den storleken i grillen för acceptabelt ljus då funktion alltid går före utseende. Har tyvärr själv haft extraljus i samma höjd som dimljus sitter i och det är inget att rekommendera ej ens för "stylingputtar", den läxan kommer man ihåg och gör aldrig om det misstaget igen.
Användarvisningsbild
av Tomas88
ER skrev:

SÅ bra lyser dom ej inte ens med xenon, dock jämförbara med feltemas minsta billigaste budgetextraljus i samma storlek, men lider ändå av grundfelet med för låg montering att denna stylingmod ej är värd besväret. Även dom värdelösa småramperna till överpris lyser mera men inte ens godkänt bra. Enda raka är 2+ BK eller i den storleken i grillen för acceptabelt ljus då funktion alltid går före utseende. Har tyvärr själv haft extraljus i samma höjd som dimljus sitter i och det är inget att rekommendera ej ens för "stylingputtar", den läxan kommer man ihåg och gör aldrig om det misstaget igen.
Vad är 2+ BK?
Användarvisningsbild
av ER
Helt korrekt att BK är Big Knick och då 2 eller helst minst 3 st så man slipper trötta ut ögonen vid mörkerkörningen av att leta efter hinder i det svaga ljuset man direkt ser med starkare ljus.
Användarvisningsbild
av Nexus
vad man anser bäst och snyggast är ju en smaksam, inte alla vill kasta på stora klumpiga lysen på bilen, en ramp är ett bra komplement till vanliga hellyset men nu handlade ju inte tråden om x-tra ljus utan att koppla om dimljusen till helljus :!:
Användarvisningsbild
av ER
Bryr man sig man ljuset man får ut av det hela så undviker man lågt monterade extraljus eller moddade dimljus då ljusutbytet inte är värt besväret man håller sig då til 100W i helljuset istället, men vissa är ju mera stylingputtar än praktiska människor och enbart bryr sig om hur det ser ut, inte att man ser något, även i mörker då ändå ingen ser hur bilen ser ut. Jag tillhör dom som varit stylingputte som föredragit ljusskenet och antalet ljuspunkter framför ljusutbytet men i tid insett att det ej håller och blivit praktiskt lagd så jag vet hur lockande det är men hur generalfel det blir med lågt monterade ljus på helljuset.
av metalHJ
Het diskussion!

Men jag måste även jag säga, att det är totalt värdelöst med extraljus positionerade under regskylten och neråt. Dessutom ökar man risken att köra sönder dom, om en räv/hare/grävling springer ut på vägen. Med placeringen över regskylten blir det både bättre ljusutbyte, och minskar risken att köra sönder lysena vid viltolycka med mindre djur.

Men på min 960 har jag separat strömbrytare för dimljusen. Och de bryts automatiskt vid halvljuset, men vid helljuset kopplas de in per automatik om jag har valt att sätta på dimljusen. Alltså behövs ingen modifiering alls, om jag vill köra med dimljus och helljus.

Är det inte så på nyare volvo bilar original också?
Användarvisningsbild
av Tomas88
På min så kan jag ha halvljus och dimljus tända samtidigt. Alltså släcks de inte när man bländar av utan man får göra detta manuellt om man vill ha hellljus+dimljus tända samtidigt.
Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]