Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Tjena!

NGK heter BKR7EVX skruvar dit dom i kväll i stället för Volvo original.

Skruvade för övrigt lös mina Volvo original stift förra torsdagen som Volvo installerade efter mitt haveri i april.
2 av 5 tändstift har börjat läka d.v.s. gå sönder resten är en tidsfråga, efter endast 700-1000 mil och dom ska hålla 6000 eller 8000 mil.
Användarvisningsbild
av CarMan
det var nån på jobbet som berätta att dom sett plus. men vi har ite sett detta nån gång.
MEN... i förra veckan fick jag fakriskt in en bil, som hade servats på annan volvo verksta för ca 1000 mil sedan, o den hade ett stift som hade löst porslin, samt att mitt elektroden saknades. Jag vart jätte förvånad, så jag aldrig sett ett stift med löst porslin tidigare.
mitt elektroden hade inte ställt til nåt i denna motor o risken för at en mitt elektrod ska göra det är väll läldigt liten.
av JH
*pettson* skrev: Nu fattar jag nog inte mycket av inläggs svaret?
Beru tillverkar inte Eqyeem, däremot ingår ju fabrikatet i beru group sen 2003.
Precis så som Bosch group äger massor med andra fabrikat men inte tillverkar dom..därav innefattar det inte att man varesej kopierar eller för den delen använder varandras produkter under sitt namn, det är som vanligt kassakistan som är intressant. Den som har skamfilat namn är faktiskt beru inte equem. Berustiften har haft varningar sen iallafall sådär 1998-1999, med andra ord innan sammanslagningen.
Sen.. vad skulle verktygsfabrikatet spela roll för invärtes skador i ett tändstift, har man inte brutit porslinet på utsidan lär man inte gjort skador på insidan själv den saken är säker.
Nu var väl inte mitt inlägg i alla delar helt allvarligt, men då du åter drog upp Mekonomen vs... Dock, Beru är väl tyskt, Eyquem franskt och stiften i inslaget franska. Vem tillverkar vad?

Det verkar onekligen som att stiften har en dålig/känslig konstruktion men det verkar också som att problemet är ägarrelaterat då samma bilägare drabbas av flera problem-stift eller t o m flera problem-satser. Vet inte om de aktuella stiften är från samma batch, men även om så är fallet, borde inte en tillverkare ha intresse av att sprida sin produktion lite (så att inte en kortare serie med brister hamnar i samma förpackningar)? Vore intressant att veta om problemet även gäller stift som monterats på Volvo, därmed inte sagt att de brukar veta vad de pysslar med.

En sak som skulle kunna spela in är fel åtdragningsmoment (för löst med dålig kylning som följd) och använder man en momentnyckel från Biltema så... Fast de flesta använder väl inte ens en sån. Jag vet inte vad det står i anvisningarna men vid momentdragning så ska gängorna smörjas, gör alla det? Fel nyckel eller fel hantering av denna skulle kunna bryta porslinet, fast det borde väl i så fall knäcka porslinet direkt.

Det snackas om en brun rand, mina gamla har en brun rand utan att sitta lösa.

Nu finns det väl folk till att påstå vad som helst (jag syftar på den som sagt det som citeras nedan), men i alla fall. Inlägg av "matsw" i annat forum.
"Vad har det här med Eyquem att göra? Jo, en mek i området påstod i veckan att Volvo's orginalstift till V70 sugmotor kommer från Eyquem."
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... action=new
Kvalitetsbrist skrev:Tjena!

NGK heter BKR7EVX skruvar dit dom i kväll i stället för Volvo original.

Skruvade för övrigt lös mina Volvo original stift förra torsdagen som Volvo installerade efter mitt haveri i april.
2 av 5 tändstift har börjat läka d.v.s. gå sönder resten är en tidsfråga, efter endast 700-1000 mil och dom ska hålla 6000 eller 8000 mil.
Tack för hjälpen, det får bli NGK för mig också ! Kommer också att byta mina nybytta Volvo Original-stift som bara suttit i i några hundra mil. Har ingen lust att sitta och oroa mig för att de ska gå sönder.
CarMan skrev:mitt elektroden hade inte ställt til nåt i denna motor o risken för at en mitt elektrod ska göra det är väll läldigt liten.
Om du kör utan turbo ja, men om det är en turbobil och metallbiten far in i avgastubinen när den snurrar med 80.000 rpm så lär det bli haveri.
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag såg inte programet pluss, men vilket stift är det som drabats av en prodoktions miss? jag utesluter att alla stift har samma produktionsfel, bara för att det står volvo på dom. det bör vara en maskin som har ett fel, o under en begränsad serie.

den jag råka ut för var till en sugmotor, o det stiftet kom inte från oss. Då vi inte har haft en enda, så gissar jag att vi inte lyckats få från den patchen där felet finns.
av *pettson*
JH skrev:
*pettson* skrev: Nu fattar jag nog inte mycket av inläggs svaret?
Beru tillverkar inte Eqyeem, däremot ingår ju fabrikatet i beru group sen 2003.
Precis så som Bosch group äger massor med andra fabrikat men inte tillverkar dom..därav innefattar det inte att man varesej kopierar eller för den delen använder varandras produkter under sitt namn, det är som vanligt kassakistan som är intressant. Den som har skamfilat namn är faktiskt beru inte equem. Berustiften har haft varningar sen iallafall sådär 1998-1999, med andra ord innan sammanslagningen.
Sen.. vad skulle verktygsfabrikatet spela roll för invärtes skador i ett tändstift, har man inte brutit porslinet på utsidan lär man inte gjort skador på insidan själv den saken är säker.
Nu var väl inte mitt inlägg i alla delar helt allvarligt, men då du åter drog upp Mekonomen vs... Dock, Beru är väl tyskt, Eyquem franskt och stiften i inslaget franska. Vem tillverkar vad?

Det verkar onekligen som att stiften har en dålig/känslig konstruktion men det verkar också som att problemet är ägarrelaterat då samma bilägare drabbas av flera problem-stift eller t o m flera problem-satser. Vet inte om de aktuella stiften är från samma batch, men även om så är fallet, borde inte en tillverkare ha intresse av att sprida sin produktion lite (så att inte en kortare serie med brister hamnar i samma förpackningar)? Vore intressant att veta om problemet även gäller stift som monterats på Volvo, därmed inte sagt att de brukar veta vad de pysslar med.

En sak som skulle kunna spela in är fel åtdragningsmoment (för löst med dålig kylning som följd) och använder man en momentnyckel från Biltema så... Fast de flesta använder väl inte ens en sån. Jag vet inte vad det står i anvisningarna men vid momentdragning så ska gängorna smörjas, gör alla det? Fel nyckel eller fel hantering av denna skulle kunna bryta porslinet, fast det borde väl i så fall knäcka porslinet direkt.

Det snackas om en brun rand, mina gamla har en brun rand utan att sitta lösa.

Nu finns det väl folk till att påstå vad som helst (jag syftar på den som sagt det som citeras nedan), men i alla fall. Inlägg av "matsw" i annat forum.
"Vad har det här med Eyquem att göra? Jo, en mek i området påstod i veckan att Volvo's orginalstift till V70 sugmotor kommer från Eyquem."
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... action=new
Vi kan väl börja då med att konstatera att det hänt på verkstäder och att det hänt privatpersoner. Dock är dom officiella uttalandena naturligtvis privata. Dock tog man ju faktiskt upp på plus att det var folk som fått genomgång av motorn av verkstan som monterat stiften, samt då fått en garanti att motorn var okej. Sålänge den komprimerbara brickan blir platt är inte momentet på nåt sätt viktigt. Detta då eftersom tätningsbrickan uppenbarligen plattat till sej och tätar. Gängan lär ge kylning hur vi än gör då den dragit så hårt att brickan plattat till sej.
I övrigt så om man kommer upp på verktygen över 150kronor för momentnyckeln så vet jag att saabanställda i linköping provat momentnyckel 20–210 Nm (10-241)(max. avvikelse ± 4 %. påstås det) i testcentrum på aero och den är inom tolerans som utlovat och rekommenderas faktiskt varmt. Sen är det upp till var och en hur man önskar köpa sina verktyg. För en del står det ju biltema för och därmed så då kan inget utlovat stämma. Dock är den stor för jobbet om man nu inte är en överdriven människa, och inte förräns nu finns det en mindre variant. 10-242 är en utmärkt momentnyckel men den är för liten då den bara klarar 4-20Nm. Så ingen av dessa kan ju få skulden för jobbet trots att dom faktiskt är välkalibrerade.
I övrigt har du säkert rätt om att ingen använder momentnyckeln. Jag personligen använder inte den heller eftersom man känner när stiftet bottnar och så drar man precis så packningen pressas ihop och bottnar med, en mycket tydligt punkt.. När man dragit sitt 24.000 tändtstift brukar det där sitta i händerna. När stiften är begagnade så gäller att man drar i botten plus ca 10grader också nåt som sitter sen. Momentangivelsen är i övrigt 25nm på stiften.
Dock är detta en lång avdrift från topic..
av JH
*pettson* skrev: Vi kan väl börja då med att konstatera att det hänt på verkstäder och att det hänt privatpersoner. Dock är dom officiella uttalandena naturligtvis privata. Dock tog man ju faktiskt upp på plus att det var folk som fått genomgång av motorn av verkstan som monterat stiften, samt då fått en garanti att motorn var okej. Sålänge den komprimerbara brickan blir platt är inte momentet på nåt sätt viktigt. Detta då eftersom tätningsbrickan uppenbarligen plattat till sej och tätar. Gängan lär ge kylning hur vi än gör då den dragit så hårt att brickan plattat till sej.
I övrigt så om man kommer upp på verktygen över 150kronor för momentnyckeln så vet jag att saabanställda i linköping provat momentnyckel 20–210 Nm (10-241)(max. avvikelse ± 4 %. påstås det) i testcentrum på aero och den är inom tolerans som utlovat och rekommenderas faktiskt varmt. Sen är det upp till var och en hur man önskar köpa sina verktyg. För en del står det ju biltema för och därmed så då kan inget utlovat stämma. Dock är den stor för jobbet om man nu inte är en överdriven människa, och inte förräns nu finns det en mindre variant. 10-242 är en utmärkt momentnyckel men den är för liten då den bara klarar 4-20Nm. Så ingen av dessa kan ju få skulden för jobbet trots att dom faktiskt är välkalibrerade.
I övrigt har du säkert rätt om att ingen använder momentnyckeln. Jag personligen använder inte den heller eftersom man känner när stiftet bottnar och så drar man precis så packningen pressas ihop och bottnar med, en mycket tydligt punkt.. När man dragit sitt 24.000 tändtstift brukar det där sitta i händerna. När stiften är begagnade så gäller att man drar i botten plus ca 10grader också nåt som sitter sen. Momentangivelsen är i övrigt 25nm på stiften.
Dock är detta en lång avdrift från topic..
Att det hänt säger inte så mycket. Hur ofta kan säga nåt. Har inte sett hela Plus men i de 2 inslagen hörde inte jag nåt om verkstadsmonterade stift.

Vem har bekräftat att brickan varit fullt komprimerad i dessa fall, och om stiften inte dras tillräckligt så sitter de snart lösa.

Jag köpte själv en momentnyckel på Biltema för 5-6 år sen. Den glappade så mycket i leden att den gav helt olika värden beroende på var den hamnade i leden, långt utanför spec.

Det går ju att klara sig utan momentnyckel, men för den som byter stift vart 5:e år sitter det knappast i händerna. Sen finns det de som förstör bilar på löpande band, varför skulle inte det också gälla tändstift?
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 12

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]

blev ju riktigt bra där! dom gläns[…]

Monterade till slut MOST blåtands modulen me[…]

Bra att det löste sig, dock jag är 99% s[…]