Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Gaude
Jordningen till min tändspole är dålig och jag undrar var den är jordad, kabeln sticker iväg i en kabelstam och jag vet inte vart. kan jag jorda om tändspolen, isådanafall var.?
Användarvisningsbild
av Michael L
Kan inte svara just på den frågan, men undrar om det inte är det berömda bränslereläet som spökar?

Mvh Michael L.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Spolen har konstant plusmatning, det är jorden som pulsas. Det är slutsteget på innerskärmen bakom batteriet som sköter det, men det behöver inte vara det som är trasigt. Slutsteget ska ha signal från tändlägesgivare/styrenhet beroende på vad du har för tändsystem.
Vad har du för motor?
av Gaude
Motorn är en B230F och vad jag kan se så finns det ingen dosa vid batteriet.
Sorry, hjärnsläpp! Jag var på 240...
Andra sidan, bakom luftburken!

Och håll dig nu till den här tråden, och tryck på "besvara" här under om du vill säga nåt!
av Gaude
Jag har nu tittat på slutsteget bakom luftburken och det är en bosch så det måste vara den, jag tog LÖS kontakten och mätte späningen där och där fanns 4 kontakt bläck att mäta på den första från höger sedan 3 till och där efter lediga anslutningar, när jag mäter mellan den 1a och den sista finnes 7v och mellan 2a och sista 12v, med slutsteget monterad och jag mäter i kabelskon som ska sitta på minus kontakten på tändspolen och batteriets minus finns inget lika så mot batteriets pluss pol.
Vad jag tror är att jag inte har någon jordning.
Jag mistänkte ett kabel brott så jag skalade upp kabelstamen som jord kabeln går i och skarvade på en bit men det hjälpte inte. ??:-/

Jag har kollat lite på nätet och hittat att tändmodulen är ganska vanligt att den går sönder (känslig) den är vist känslig för fel i tändkablar och om den blir böjd vid montering då den innehåller en keramisk platta där komponenterna är monterade. Vad tror du om att köpa en ny hos Biltema + tändkablar, stift och spole, den kostar över 600 på Volvo och bara 198 på Biltema. (H)
av Gaude
Jag fick en ide i går kväll som jag har provat idag och jag tror jag har hittat felet.
För en tid sedan fick jag fel på tändkabeln mellan spole och fördelare så jag köppte en ny på OK, villket var ett misstag, idag när jag kollade den kabeln så verkar det som att den kortsluter spolen, för när jag kopplade bort den från spolen så har jag plötsligt 12v ut från spolen.
Nu ska jag ut och köpa orginal till volvo så får vi se om hon vaknar till liv.
(RO)
av Gaude
Gaude skrev:Jag fick en ide i går kväll som jag har provat idag och jag tror jag har hittat felet.
För en tid sedan fick jag fel på tändkabeln mellan spole och fördelare så jag köppte en ny på OK, villket var ett misstag, idag när jag kollade den kabeln så verkar det som att den kortsluter spolen, för när jag kopplade bort den från spolen så har jag plötsligt 12v ut från spolen.
Nu ska jag ut och köpa orginal till volvo så får vi se om hon vaknar till liv.
(RO)
Tyvär gick inte, :( jag har mätt lite och konstaterar att jag fortfarande inte har någon jord till tändspolen så nu är det bara att köpa en ny tänd modul och en batteriladdare för batteriet börjar vara tomt.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Hur mäter du? Det finns ingen "jord" till spolen när motorn står still. Sätt en provlampa mellan 15 och 1 och kör på starten, då ska lampan blinka.
Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...