Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ubbe850
Hej
Jag ska byta dom övre fjädersätena fram på min volvo 850 -93.
Behöver man dela fjäderbenet vid styrknogen som det står i Haynesboken, eller går det ändå att byta fjädersätet på plats om man sänker ner fjäderbenet så mycket det går och spänner ihop fjädern. Jag tänkte att den övre lagringen skulle sitta kvar på bilen.
Behöver man göra framvagnsinställning?

Mvh ubbe
av *pettson*
ubbe850 skrev:Hej
Jag ska byta dom övre fjädersätena fram på min volvo 850 -93.
Behöver man dela fjäderbenet vid styrknogen som det står i Haynesboken, eller går det ändå att byta fjädersätet på plats om man sänker ner fjäderbenet så mycket det går och spänner ihop fjädern. Jag tänkte att den övre lagringen skulle sitta kvar på bilen.
Behöver man göra framvagnsinställning?

Mvh ubbe
För att göra det hela på ett säkert sätt så kan du göra det jätte enkelt för dej.

1 Lossa ABS kontakten på spindeln. Lägg undan kabeln i säkert förvar, lossa parallellstaget. Lossa bägge camberbultarna. Du har normalt inte justerbar camber så nån inställning behövs inte. FÖr att ta reda på om du har justerbar camber så tittar på du där bultarna går in. OM det finns en extra stålplatta utanpå fjäderbenet där så är det justerbart. Finns det inte nån ja då är det bara att slå ur bultarna. OM du har justerbart så ritsa hur ÖVRE Bultskallen står. Ritsa på skallen och på benet så du kan vrida bulten till samma läge. Sen ta ur bultarna. Knacka loss spindeln. Nu lossar du dom tre 13mm muttrarna på fjädertornet. När du tar den sista så håller du hårt i fjäderbenet så det inte trillar. Lirka ut benet. Upp med benet i bänk, säkra fjädern med fjäderklammor som har minst 2 fingrar. Lossa muttern till fjäderbenslagret. komprimera fjädern lite grand så att sätet avlastas. Lossa muttern till sätet. byt säte, dra åt muttern på nya sätet. Lägg dit lagret, dra åt. Montera fjäderbenet med dom 3 muttrarna. Montera dom två genomgående bultarna. Montera parallellstaget, montera kablaget.
Gör bilen körklar.. kör en bit med den. Låt nu bilen stå på hjulen och belasta. Lossa övre muttern till lagret. EFTERDRA muttern till övre sätet. Dra åt övre muttern igen. NU är din bil klar.. mycket text ,men absolut mycket enkelt utförande utan en massa svordomar och annat. :-)-) .

[/quote] Är denna https://www.amazon.se/dp/B0[…]

Främre bussningar bakvagn V60?

Någon som köpt satsen, och har Art.nr?

Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]