Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av JH
*pettson* skrev: Hela grejen blev väl som ironi? Volvo vägrar svara.. Verkstäderna vägrar svara.. MEN vi fick veta att BERU tillverkar stiften. Det märkliga är att.. Sitter det Beru stift i från mekonomen, ja då minsann kan man inte köra med dom skitstiften dom ger ju tändmissar och annat.. Så då monterar man.. beru med orginalstämpel på. Att ha rätt etikett det är det som susen gör.. eller inte.
Det blev väl efter att Beru tog över Eyquem, som tillverkar Biltemas...

Det är väl lite oroande, men frågan är hur sällsynt det är och om det bara gäller de som typ använt Biltemas verktyg...

Minst ett av stiften i inslaget ser misshandlat ut där hylsan/tändstiftsnyckeln greppar. Misshandlat, dåligt verktyg eller för mjuk metall?
jaha då ska man i väg i mon och köpa nya stift får bli ngk eller nått man vågar lita på alldrig mer volvo original förstöra hela motorn tack vare tändstift fy va låg kvalite man kan ha
Det var mina stift som visades. Dom var inte misshandlade kan jag intyga (monterade med sprillans ny tändstiftshylsa), utan när stiften börjar läcka blåser förbränningsgaser upp inuti metallkroppen och fastnar på isolatorn där den kommer upp ur metallkroppen. Detta kan ha gjort att dom såg lite slitna ut. I det stift där mittelektroden hade lossnat var isolatorn helt lös och skramlade. Så när man kommit till det stadiet är det inte så underligt att det blir utmattningsbrott i skarven mellan högtemperaturdelen av mittelektroden (den del som sticker ner i motorn) och anslutningen till tändhylsan.

Titta på sidan 2 av denna tråd så ser du hur stiftet i cyl 3 såg ut inuti. Isolatorn var så lös att den gick att vrida.
Jag lärde mig nyss att mittelektroden i avstörda (moderna) stift inte går rakt igenom hela stiftet utan är delat för att det sitter ett motstånd i mitten. Pinnen går alltså inte av utan lossnar.
Själv bytte jag till likadana volvostift förra veckan.... det känns inte bra. Det skulle kännas bättre med en elektrod som går in under mittelektroden. Ska man byta till nåt annat?
Användarvisningsbild
av Claes74
vafförärdetpådetteviset skrev:matsw: Kollade du stiften innan montering map lösa elektroder eller keramik (tänker mest på om de kan ha varit lösa/trasiga från början eller om de gick sönder väldigt fort) ? Är det så att de går sönder väldigt fort vet jag faktiskt inte om jag bryr mig om att montera mina. Hade tänkt göra det de närmaste dagarna annars. Blir väl till att köpa någon annan stans isf.

Kvalitetsbrist: Vilket batchnummer hade du ?

"volvostiften" är väl tillverkade av beru om jag inte minns fel så ska du köpa andra så bör du nog hålla dig borta från dem.
av *pettson*
JH skrev:
*pettson* skrev: Hela grejen blev väl som ironi? Volvo vägrar svara.. Verkstäderna vägrar svara.. MEN vi fick veta att BERU tillverkar stiften. Det märkliga är att.. Sitter det Beru stift i från mekonomen, ja då minsann kan man inte köra med dom skitstiften dom ger ju tändmissar och annat.. Så då monterar man.. beru med orginalstämpel på. Att ha rätt etikett det är det som susen gör.. eller inte.
Det blev väl efter att Beru tog över Eyquem, som tillverkar Biltemas...

Det är väl lite oroande, men frågan är hur sällsynt det är och om det bara gäller de som typ använt Biltemas verktyg...

Minst ett av stiften i inslaget ser misshandlat ut där hylsan/tändstiftsnyckeln greppar. Misshandlat, dåligt verktyg eller för mjuk metall?
Nu fattar jag nog inte mycket av inläggs svaret?
Beru tillverkar inte Eqyeem, däremot ingår ju fabrikatet i beru group sen 2003.
Precis så som Bosch group äger massor med andra fabrikat men inte tillverkar dom..därav innefattar det inte att man varesej kopierar eller för den delen använder varandras produkter under sitt namn, det är som vanligt kassakistan som är intressant. Den som har skamfilat namn är faktiskt beru inte equem. Berustiften har haft varningar sen iallafall sådär 1998-1999, med andra ord innan sammanslagningen.
Sen.. vad skulle verktygsfabrikatet spela roll för invärtes skador i ett tändstift, har man inte brutit porslinet på utsidan lär man inte gjort skador på insidan själv den saken är säker.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 12

Tack för alla svar. Uppskattar det verkligen![…]

..när man funderar på ett byte nä[…]

Framvagnsbalk Volvo 240

Upptäckte att framvagnsbalken är trasig[…]

Jag blev insåld på Tershine så j[…]