Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ranchn
Har nyligen inhandlat en 765 -90.
Verkar riktigt fräch. med undantag av följande saker som jag vill ha lite tips på.

1. Tankmätaren går endast upp till 3/4 trotts att jag har tankat fullt. Varför?
2. Om bilen är kall så kan lampan för ABS lysa. men ej om jag startar den varm. varför?
3. Helljusomkopplaren vid ratten låser ej helljuset på om det är kallt i bilen. Smuts eller slitage?
4. Kör jag på ojämt underlag "rumlar/dunkar" det under bilen framtil. Bilen är nybesiktigad ua. Varför?
5. Har bilen inbyggd radioantenn? (har i dagsläget dålig mottagning).

Jag vore tacksam om någon kunde komma med tips och ideer.
Användarvisningsbild
av Sparkz
1. 60 eller 80 literstank? Bak på instrumentet kan man välja det med en bygel. Eller så fastnar flottören, eller så har du dålig kontakt nånstans mellan tankarmatur - instrument.

2. Kolla felkoder

3. Antagligen, det är nog bara att byta omkopplaren. Inget vanligt fel så det går nog fint med en från skroten.

4. Fjäderbenslagring kanske, det brukar bilprovningen inte titta så noga på. Muttern som håller stötdämparen i fjäderbenet kan vara dåligt dragen så dämparen rör sig lite i benet. Eller så låter det i stötdämparen.

5. Antennen ska sitta på vänster D-stolpe. (På 745 iaf, tror inte det är nån skillnad på 765)
Användarvisningsbild
av Äntligen en volvo igen!
Halloj.

hade samma problem med min ABS i våras, blev bättre när det blev varmare men sen började den lägga av nu och då, stannade man och slog av tängningen och sen startade funkade den som den skulle men det hände oftare och oftare...

Tyvärr kan jag inte kolla ABS koderna för det finns inget framdraget i boxen för det...

Har alltså själv en 745GLT16v 89:a och har försökt komma på vad som är felet... alla tips är välkomna på hur man enkelt kollar vad och hur och i vilken ordning...

/MK
Användarvisningsbild
av ranchn
Hej tack för era svar.
1. Vet faktiskt inte om det är 60 eller 80 liters tank...
2. Felkoder? Var hittar jag ett interface och programvara?
3. Skall kontakta skroten.
4. Skall kolla upp detta.
5. Är det en inbyggd antenn?
Sparkz skrev:1. 60 eller 80 literstank? Bak på instrumentet kan man välja det med en bygel. Eller så fastnar flottören, eller så har du dålig kontakt nånstans mellan tankarmatur - instrument.
2. Kolla felkoder
3. Antagligen, det är nog bara att byta omkopplaren. Inget vanligt fel så det går nog fint med en från skroten.
4. Fjäderbenslagring kanske, det brukar bilprovningen inte titta så noga på. Muttern som håller stötdämparen i fjäderbenet kan vara dåligt dragen så dämparen rör sig lite i benet. Eller så låter det i stötdämparen.
5. Antennen ska sitta på vänster D-stolpe. (På 745 iaf, tror inte det är nån skillnad på 765)
Användarvisningsbild
av Sparkz
ranchn skrev:2. Felkoder? Var hittar jag ett interface och programvara?
Interface: ditt finger :lol:
Kolla den klistrade tråden som heter "felkoder"
Användarvisningsbild
av ranchn
Tack Sparkz

Skall prova att kolla upp detta :wink:

Klämmer in ett par frågor till

A. Vilka högtalare är det i bilen? Var och vilka andra storlekar ryms?
B. Sprängskisser? Var kan jag hitta det?

Passar på att tacka för ett bra forum med massor av kunniga personer.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Högtalargaller är lätt att ta loss, tryck det framåt. Volvo har en lite udda storlek, men det finns adaptrar att köpa för att få i vanliga 5".

Sprängskisser på vad? Köp en Haynesbok på t ex Mekonomen.
Programmet VADIS går att hitta i fildelningsnätverk som DC eller torrent. (Och det var bara ett konstaterande av fakta och inte en uppmaning till brott, slut på den diskussionen.)
Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...