Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Floppy
Hej. Köpte en 855-96 för ett tag sedan med tysk manual vilket är jobbigt för jag kan ju inte ett ord tyska! :)

Ska försöka få tag i en svensk men tills dess undrar jag om någon bilkunnig OCH kanske tyskkunnig(?) kan hjälpa mig med en del saker som jag inte riktigt begriper.

Det finns en färddator i bilen vilket är alldeles nytt för mig efter åratal med gamla "skrutt" bilar utan någon som helst bekvämlighet. :)

Dessutom en del reglage som jag inte fattar vad det är.

Vad är "TRACKS"? Har en sådan knapp som det står "TRACKS OFF" Jag gissar att det är ett "antispinnsystem" men är inte helt säker!?

Om det är antispinn så förmodar jag att man kan stänga av och sätta på funktionen med denna knapp?

Vill då någon vänlig själ förklara för mig hur ett sådant antispinnsystem fungerar (om det nu är antispinn? :oops: ) och varför går det att stänga av? Vad är vitsen med det? Bör man endast ha det på vid halka eller är det OK att ha det igång hela tiden? För och nackdelar?

*kliar mig i skallen*
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
TRACS är Volvos antispinnsystem ja, på nyare Volvo (2000-->) heter det STC.

Det fungerar så att bilen känner av om ett hjul snurrar fortare (spinner) än det andra och då bromsar den det hjulet som snurrar fortare för att överföra kraften till det andra hjulet som har bättre fäste. kort förklarat. Sk jag gå in mer på hur det fungerar eller är det bra så?

Ja det är bra att ha det igång hela tiden, det kan vara halkigt när du minst anar det!

/Kalle
av *pettson*
~Kalle~ skrev:TRACS är Volvos antispinnsystem ja, på nyare Volvo (2000-->) heter det STC.

Det fungerar så att bilen känner av om ett hjul snurrar fortare (spinner) än det andra och då bromsar den det hjulet som snurrar fortare för att överföra kraften till det andra hjulet som har bättre fäste. kort förklarat. Sk jag gå in mer på hur det fungerar eller är det bra så?

Ja det är bra att ha det igång hela tiden, det kan vara halkigt när du minst anar det!

/Kalle
Dock fungerar det endast i hastigheter under 30km/h..
Användarvisningsbild
av Tomas88
~Kalle~ skrev:TRACS är Volvos antispinnsystem ja, på nyare Volvo (2000-->) heter det STC.
På min s40 modellår 2001 så heter det DSA. Eller det kanske inte är samma sak?
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Tomas88 skrev:
På min s40 modellår 2001 så heter det DSA. Eller det kanske inte är samma sak?
Jo dt är ju samma men jag glömde bort de mindre modellerna :lol: :roll:

/Kalle
av Floppy

/Kalle
Tack Kalle (och ni andra)

Ok nu fattar jag, det var en bra beskrivning. Nä det räcker så, ville bara veta på ett ungefär vad det innebar. :)

Men det där med 30 km - vad tusan har man då för nytta av det? Jag menar man kör ju oftast lite snabbare än 30 även om man tar det lugnt när det är halt!? ??:-/

Ni som har antispinn - har ni verkligen haft nytta av det trots att det bara funkar i så låga farter?
Användarvisningsbild
av gundj
Antispinn = Det begränsar hjulspinn vid start pâ halt underlag, arbetar pâ drivhjulen.
Antisladd = Begränsar risken för sladd i högre farter oavsett underlag genom att fördela drivkraft / bromsverkan till alla hjulen.

Min erfarenhet av antispinn är att det hjälper lite, men inte är nâgot undermedel.
4X4 och lâsta diffar är det som gäller :-)
av Floppy
gundj skrev:Antispinn = Det begränsar hjulspinn vid start pâ halt underlag, arbetar pâ drivhjulen.
Antisladd = Begränsar risken för sladd i högre farter oavsett underlag genom att fördela drivkraft / bromsverkan till alla hjulen.
Aha! Nu begriper jag ännu mer - tänk vad man lär sig! :D

Med andra ord så skulle det ju varit lite bättre med antisladd - Ja ja, man kan ju inte få allt för en relativt billig peng.
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]