NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hox
Hallå!

Har en V50 årsmodell 2005, 170hk 2.4-motor som jag köpte för ett par månader sedan. Nu börjar det ju gå mot vinter, så jag håller på att kolla efter dubbdäck lite överallt och där kommer mina frågor in...

1. Min bil har däck med dimensionen 205/55/16. När man kollar på däck till salu på Blocket så verkar det som de flesta däcken till V50 är 195/65/15. Kan jag också ha dessa?

2. När jag pratade med Bilia så sa de att man inte kunde ha samma däck till en V50 som till en V70, pga att de hade olika offset. Emellertid verkar de flesta onlineshopper inte skriva ut någonting om offset. Är detta någonting jag måste bry mig om? Jag är lite sugen på att lägga lite extra pengar på några schyssta alufälgar...
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
1. 205/55 R16 är standard på 2.4i, du kan inte ha mindre fälgar eftersom du har 16" bromsar. Det får inte plats helt enkelt.

/Kalle
av phaest
Hej.
Jag har också kollat runt efter fälgar till vinterdäcken och observerade också att flera internetbutiker inte gör så stor skillnad mellan fälgar till V50 (offset 46mm) och V70 (offset 43 mm). Jag antar att det går bra att montera V70-fälgar på en V50 men de kommer ju att "sticka ut" de 3mm som det skiljer i offset. Kanske blir resultatet att det skvätter lite mer grus på skärmarna? 3mm är ju inte så mycket så det har kanske inte någon praktisk betydelse?

Hur som helst så valde jag iallafall att köpa originalfälgar med offset 46 till min V50 men antagligen går det lika bra med de andra.

/Roger
Användarvisningsbild
av eccy243
Originalfälgar passar INTE mellan V70N och S40N/V50/C30. Det passar åt ena hållet. Kommer inte ihåg vilket. Dom passar inte av den enkla anledningen att navhålen har olika storlekar. Men det är inte rekommenderat att sätta hjul mellan bilarna åt det håll som fungerar heller, i och med att fälgen då bara blir centrerad genom bultarna.
av flink
eccy243 skrev:Originalfälgar passar INTE mellan V70N och S40N/V50/C30. Det passar åt ena hållet. Kommer inte ihåg vilket. Dom passar inte av den enkla anledningen att navhålen har olika storlekar. Men det är inte rekommenderat att sätta hjul mellan bilarna åt det håll som fungerar heller, i och med att fälgen då bara blir centrerad genom bultarna.
Eller så monterar du centreringsringar :)
av phaest
Just det ja. Jag glömde nämna att det endast går att montera V70-fälgar på V50 och inte tvärtom på grund av det större centrumhålet på V70.
av syrsanviken
Det går att få på fälgarna från V70 eller S80 på V50n, men är det någon som vet hur bilen reagerar på om man har 215 bredd istället för 195, några nackdelar?
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
syrsanviken skrev:Det går att få på fälgarna från V70 eller S80 på V50n, men är det någon som vet hur bilen reagerar på om man har 215 bredd istället för 195, några nackdelar?
Det finns ju standardmonterade däck till V50 som är 215 breda, men jag kan tänka mig att bränsleförbrukningen går upp om du sätter på bredare däck..

/Kalle

En av anledningarna till placeringen är att f[…]

Ok, jag har inte luft, etc, bak så inte samm[…]

Ventiler 2.5 FT

Köpes insug/avgas ventiler till v70 -09 2.5 F[…]

Hej. Skulle vilja ha möjlighet att aktivera b[…]