Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

XC90_Executive skrev:
kez_style skrev:Som tidigare BMW ägare måste jag säga att kvalite känslan på volvo S80 interiör är mycket bra och känns mycker mer logisk och praktiskt än BMW 5 och 3 serien dock är BMWs ratt mycket finare i alla fall M ratten
Vad har du för panelinlägg? Vet inte om du har provat den, men R-designratten är riktigt fin. Jag gillar trä, så jag kör träratten. Den är grym, den med. Orginalratten kan lätt kännas lite 'tunn'.
jag har modern wood :D riktigt fin trä! gillade inte "glansen" i classic wood. Fanns tyvärr inte trä ratt till modern wood :( men träratten är riktigt fin :D
kez_style skrev:jag har modern wood :D riktigt fin trä! gillade inte "glansen" i classic wood. Fanns tyvärr inte trä ratt till modern wood :( men träratten är riktigt fin :D
Det finns två olika trärattar. En Classic Wood och en som heter; Walnut Brown - Äkta valnötsrot i mattlackerat trä. Finns till panel, ratt och växelspaksknopp.
XC90_Executive skrev:
kez_style skrev:Som tidigare BMW ägare måste jag säga att kvalite känslan på volvo S80 interiör är mycket bra och känns mycker mer logisk och praktiskt än BMW 5 och 3 serien dock är BMWs ratt mycket finare i alla fall M ratten
Vad har du för panelinlägg? Vet inte om du har provat den, men R-designratten är riktigt fin. Jag gillar trä, så jag kör träratten. Den är grym, den med. Orginalratten kan lätt kännas lite 'tunn'.
asså det är inget fel med panelen MEN jag vill ha en skärm också så man kan kolla på gps utan att man måste vänta att den ska upp å ner och kunna ställa in saker på den isf för att kolla på den där lilla radio skärmen lite fult xD
dibb skrev:asså det är inget fel med panelen MEN jag vill ha en skärm också så man kan kolla på gps utan att man måste vänta att den ska upp å ner och kunna ställa in saker på den isf för att kolla på den där lilla radio skärmen lite fult xD
Jag har alltid RTI-skärmen uppe när bilen är igång, har även backkamera. Så du behöver inte trycka upp skärmen själv.
XC90_Executive skrev:
dibb skrev:asså det är inget fel med panelen MEN jag vill ha en skärm också så man kan kolla på gps utan att man måste vänta att den ska upp å ner och kunna ställa in saker på den isf för att kolla på den där lilla radio skärmen lite fult xD
Jag har alltid RTI-skärmen uppe när bilen är igång, har även backkamera. Så du behöver inte trycka upp skärmen själv.
man kan ju göra så men när man startar bilen så måste den åka upp? å sen så tycker jag att det ser riktigt fattigt ut när man köper en bil för så mkt å ska ha en skärm som sticker fram up, mkt fult tycker jag iaf skulle annars försöka skaffa en s80! lr xc60 om den var hybrid lr hade ethanol xD
dibb skrev:
XC90_Executive skrev:
man kan ju göra så men när man startar bilen så måste den åka upp? å sen så tycker jag att det ser riktigt fattigt ut när man köper en bil för så mkt å ska ha en skärm som sticker fram up, mkt fult tycker jag iaf skulle annars försöka skaffa en s80! lr xc60 om den var hybrid lr hade ethanol xD
Ser det snarare som än fördel... när du vill ha skärmen uppe kan du - ta upp den och när du inte vill ha den - ta ner den. Det alternativet är ju inte många som har...
Ser det snarare som än fördel... när du vill ha skärmen uppe kan du - ta upp den och när du inte vill ha den - ta ner den. Det alternativet är ju inte många som har...[/quote]

jo men många har alternativet att kunna se alla inställningar på en skönare skärm ist för en radioskärmen...jag vill hellre ha skärmen i panelen å alltid är synlig och jag tycker att det är MKT snyggare å skönare att ha en skärm där man kan göra allt ist för gps för sig å allt annat för sig, inte så praktiskt lr snyggt men det är ju min åsikt.
2,5FT Västerås skrev:Har på mina första 100 mil, med motorväg, landsväg och Stockholms-trafik haft en snittförbrukning på 1,18 med etanol. Detta måste väl vara godkänt?
Det låter ju utmärkt... min har börjat klättra upp nu :( är uppe i 12,9 l / milen med etanol. men mestadels stadskörning senaste dagarna.
Vill bara lufta mina åsikter om min bil i denna tråd.
Beställde en V70 2,5 ft i slutet av Maj och fick då lev.dag ca 20/9 av Bilia i Sto.
Bilen låg på tillverkningsbandet under kvällsskiftet torsdag 4/9 och lev. till Bilia den 11/9. Då jag beställt lite saker som skulle monteras hos dem (kolade rutor m.m.) så hämtades bilen där den 18/9.
Det kan man inte klaga på. STORT tack till Bilia för det !

Då jag nu har kört ca 100 mil så har jag följande åsikter:
- första tanken drog bilen 1,32 i snitt, och då har jag kört nästan bara själv och varit väldigt försiktig och iss bara följt hastighetsbegränsningarna.
- andra tanken har bara frugan kört bilen (jag själv på sjukhus i 1,5 vecka :() och då blev snittet 1,56 !!! Normalt brukar alla mina bilar dra mindre när hon har kört.
- bilen går otroligt tyst (iaf jämfört med min gamla VW Touran 2,0 TDI med DSG-lådan)
- finns väldigt lite fack i bilen (märkte inte det innan jag flyttade över alla saker från touranen)
- växellådan är inte någt under av komfort. Lite småryckig faktiskt
- kupefläkten började pipa lite idag och då märktes hur fläkten ( då kliman är i aut-läge) går upp och ner i varv hela tiden med rätt stor variation. Hade inte tänkt på det tidigare.
Bävar hur det skall bli då vi hänger på vår 1700 kg fullbredds husvagn bakom och ligger och marchar i 100 km/tim (där Touranen låg ca 1,05 under semestern)

Är iss väldigt nöjd med bilen, men man får tanka ofta. Hade nog egentligen föredragit en D5, men vårt företags miljöpolicy ger betydligt bättre villkor om man tar en miljöbil.
Ett alternativ är naturligtvis att tanka bensin, och det skall jag testa efter att kört upp några tankar med E85. Dock enbart för att kontrollera skillnaderna i förbrukning eftersom man blir "uthängd" i hela koncernen med hur mkt och med vad man förbrukar.

//M
  • 1
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]