Det ligger något i det ni säger, Hårdrocken har gjort en kraftig utveckling under senare år och mycket ny metal produceras, och svenskarna ligger nog i "top of the line" vad det gäller nya generationens metal tycker jag!
Men jag förstår vad ni menar, i att ni som 80 tals hårdrockare har svårt för dagens growl metal. Musiken skiljer sig mycket imellan, och jag tror att dagens ungdomar har lättare för att gilla den äldre hårdrocken än vad de äldre hårdrockarna har att gilla dagens nyproducerade metal. Men det handlar väl lite om faktumet "Det är svårt att lära en gammal hund att sitta"

Och dels så betyder musiken så mycket för ungdomen, i jämförelse till en äldre. Jag själv har musik på dagligen här hemma, och många polare är precis likadana. Musiken influerar mig så fruktansvärt mycket, och är helt enkelt en del av mig som människa :)
Metal sviker aldrig, den stöttar alltid vid jävliga tillfällen i livet, samtidigt som den pushar glädjen vid framgångar! Så ett liv utan metal, vore som ett liv utan min själ...
Ärligt talat kan jag inte hålla med dig Amarace ang. Nightwish nya sångare, i mina öron vart det något helt annat när hon tillträdde bandet! Hon har inte alls samma djup, och opera liknande sång som gjorde Nightwish så stora för iaf. mig. Efter att hon kom in i bilden, lyssnar jag inte längre på deras nysläppta skiva då jag anser att Tarja (Första sångerskan) gjorde hela gruppen... Nu är det något helt nytt, som inte alls tilltalar mig på samma sätt som innan.
Men Metallica, Maiden, Sabbath, AC/DC med flera är ju legender inom metalgenren. Och deras musik står i en storslagen klass för sig! Det kommer ta några år för dagens band att bygga upp lika mycket fans, som de har... Men jag måste tycka att In Flames är en bra bit på vägen, och antalet fans växer bara mer! Dom har verkligen hittat en egen stil, som väckte så många nya hårdrockare till liv och som fick fansen att avguda dom... Och denna grupp bör vi svenskar vara riktigt stolta över!
//metalHJ ("metal" - som i musikgenren, metal/hårdrock. "HJ" - mitt alias)