Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej kollegor :)

Detta är kanske inte ett fel i ordets rätta bemärkelse, men jag vill ändå passa på och fråga i fall ni vet vad det är.

När man startar bilen då det är kallt, dvs under 5+ grader, hörs det ett ganska svagt tjutljud som stannar kvar vid tomgång, men som försvinner när man gasar till lite för att återkomma när motorn går ner på 900 varv igen. Ljudet försvinner när motorn börjar bli varm så jag är mest nyfiken på vad det är som låter?

Jag har tänkt på remmar, generator osv men bilen har gått 4800 mil så det är väl inte så troligt va?

Tråden rensad
Loner
Senast redigerad av 1 NCR, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Loner
Rent sponant känns det ju som generatorremmen :roll:
av NCR
Loner skrev:Rent sponant känns det ju som generatorremmen :roll:
Eftersom det slutar så fort motorn har fått upp lite värme eller?
Användarvisningsbild
av Loner
NCR skrev:
Mest för att det försvann vid högre varvtal och återkom vid lägre.
Men om du öppnar huven borde du kanske kunna höra bättre vart ljudet kommer ifrån? :roll:
Känna på remmarna (naturligtvis med avstängd motor) och se om nån verkar vara slapp.

/L
av NCR
Loner skrev:
NCR skrev:
Mest för att det försvann vid högre varvtal och återkom vid lägre.
Men om du öppnar huven borde du kanske kunna höra bättre vart ljudet kommer ifrån? :roll:
Känna på remmarna (naturligtvis med avstängd motor) och se om nån verkar vara slapp.

/L
Jag skall kolla det imorgon...gick ut nu i kylan och startade och då lät det inte ett dugg....såklart. :)
av NCR
Nu har jag spelat in det! :)

http://www.thefellowship.se/tjut.amr

Jag börjar med att hålla micken framför kylaren, för den sedan nedåt och sedan upp över motorhuven långsamt. Ljudet är starkast på framsidan av kylaren...

amr är min mobils format men Realplayer & Quicktime spelar upp det utan problem, och säkert en hop andra program.

Är det en rem eller vad kan det kan vara?
NCR skrev:Hej kollegor :)

Detta är kanske inte ett fel i ordets rätta bemärkelse, men jag vill ändå passa på och fråga i fall ni vet vad det är.

När man startar bilen då det är kallt, dvs under 5+ grader, hörs det ett ganska svagt tjutljud som stannar kvar vid tomgång, men som försvinner när man gasar till lite för att återkomma när motorn går ner på 900 varv igen. Ljudet försvinner när motorn börjar bli varm så jag är mest nyfiken på vad det är som låter?

Jag har tänkt på remmar, generator osv men bilen har gått 4800 mil så det är väl inte så troligt va?

Tråden rensad
Loner
Inget är omöjligt med tanke på attjag har haft problem med våra bilar.
kolla remmarna vattenpump etc
Användarvisningsbild
av CarMan
NCR skrev:Nu har jag spelat in det! :)

http://www.thefellowship.se/tjut.amr

Jag börjar med att hålla micken framför kylaren, för den sedan nedåt och sedan upp över motorhuven långsamt. Ljudet är starkast på framsidan av kylaren...

amr är min mobils format men Realplayer & Quicktime spelar upp det utan problem, och säkert en hop andra program.

Är det en rem eller vad kan det kan vara?

gisar på att det är ett normalt ljud från servopumpen
av S.t.r.a.n.D
Hur högt låter det?? Kan du jämföra med något?? Det lät som att det tjjöt ganska ordentligt, inget normalt iaf.
av NCR
VolvoForLife skrev:Hur högt låter det?? Kan du jämföra med något?? Det lät som att det tjjöt ganska ordentligt, inget normalt iaf.
Örhmm...så himla svårt att jämföra med något, men dubbla det ljudet som telefonen orkade spela in så har du en ganska bra bild av hur det låter.

Carman: Normalt säger du? :shock: Min chef har en v70n -02 med 7000 mil på mätaren och hans låter inte så här.

Idag åkte jag förbi Bilia och min meck fick lyssna på ljudet, han tog omedelbart med sig en flaska med servo-olja/vätska men såg att det var fullt så ingen sådan hade runnit ut. Han bad mig komma in i morgon så byter han alla remmar eftersom han "hade kanske råkat få lite olja på nån av dem när han bytte styrväxeln". Bra kille!

Ja just det ja, nu kom jag på en sak. Ljudet hörs på exakt samma sätt om jag vrider på ratten, men försvinner om jag gasar till. Är det verkligen servon då?

Jag återkommer med mer info sen när sån finns.
OM RYSSEN KOMMER

Hoppsan, en av Ukrainas F-16 verkar ha skjutit ner[…]

Du behöver inte ta bort egrkylaren för[…]

Hej. Jag har nyligen köpt en xc60 Polestar av[…]

LÖST!! Hoppas jag.. :-) Som av en slump s&[…]